HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lång väntetid på Vincent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:18:12  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Efter att ha provlyssnat på diverse förstärkare och CD spelare, både hemma och i affär, bestämde jag mig i början av Maj för Vincent SV-233 och CD-S3. Jag fick beskedet att de skulle komma i mitten till slutet av månaden.

Det gjorde de dock inte. I början av Juni började jag fråga efter apparaterna. Jo, de skulle komma med nästa leverans från Kina, i mitten av månaden. Det gjorde de inte... Jo, de skulle komma med nästa leverans i slutet av Juni. Det hände inte. Men jo, de hade kommit till Europa-distributören och skulle komma veckan efter. Icke sa nicke, de fanns inte ens i europa...

Det jag vill klaga på här är inte bara den långa leveranstiden, som blev nästan 2 månader längre än vad som sades från början, utan även den oerhört dåliga informationen. Den kan jag inte skylla affären för, utan problemet låg hos Sverige-importören (septon) och eventuellt tidigare led (europa-distributör och fabrik). Att hela tiden få info som visar sig inte stämma är helt enkelt inte acceptabelt!!!

Nu, 21/7, fick jag till slut mina apparater. Nu över till det positiva - de låter verkligen bra tillsammans med mina Audiovector M3 Super. Och de problem som andra upplevt med förstärkaren har jag inte råkat ut för. Inget brum alls från transformatorn, volymen går att justera med fjärren i mindre steg än på demo-exet, rattar och knappar verkar sitta som de ska, mjukstarten fungerar etc.

I alla fall vill jag varna Vincent-spekulanter för att fabriken uppenbarligen har leveransproblem nu, och att det tyvärr inte går att lita på de besked om leveranstid som man får. Men om man bara får korrekta besked från början är det ju apparater värda att vänta på

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:29:06  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Vad har du kör för förstärkare tidigare ihop med dina Audiovector?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:39:00  Show Profile Send krorre a Private Message
Intressant. Hur låter sv-233??? Den är rätt varm i karaktären, va? Och sist men inte minst: vilka förstärkare jämförde du med innan?

Edited by - krorre on 2003/07/22 18:39:26
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:44:06  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Tidigare hade jag en Pioneer 656mkII, en ca 17 år gammal stärkare som då kostade 3500kr. Utnyttjade inte riktigt potentialen hos högtalarna...

Jag har även provat Rotel RB-03/RC-03 (för-slutstegskombo, riktigt snyggt!) då tillsammans med Rotels CD spelare i 02-serien. Detta gav häftigt bra dynamik i basen, men lite kyligt ljud med vass och otrevlig diskant. Apparaterna var bara inspelade i 3 dagar, så de kanske hade blivit lite bättre.

I övrigt har jag hört dem med Primare A20 (föregångare till I20), i kombination med Rotel spelaren ovan. Jag fick inte musiken att spela ut med den kombinationen, det blev jobbigt att lyssna efter ett tag. Då lät Rotel-kombon ovan bra mycket roligare!

I affär har jag också hört Arcam A72 (ljus), Primare A10 (som A20) och Marantz PM6010ki (bra men inte samma kontroll som Vincent).

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:46:38  Show Profile Send krorre a Private Message
Intresssant. Men provade du aldrig sv-236??? Var beställde du grejerna ifrån?
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:51:35  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Hur tycker du CDn är? Kör du balanserat? Har du jämfört med dom andra CDspelarna i Vincents program?

Mycket frågor det här.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:51:57  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag köpte dem hos Malmsjö Hifi i Helsingborg. Notera att jag inte har några klagomål mot dem. Bernt är en av de få människor i branchen som jag har förtroende för.

Jag lyssnade inte på sv-236. Har hört åsikter att den är (ännu) lite varmare än sv-233, men eftersom jag inte hört det själv är det inget jag kan garantera.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:05:50  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
RotelPower skrev: "Hur tycker du CDn är? Kör du balanserat? Har du jämfört med dom andra CDspelarna i Vincents program?"

Jag kör ännu inte balanserat, utan obalanserat med Nordost Black Knight signalkabel. Jag jämförde med balanserat när jag hade demo-exemplaren hemlånade, men jag tyckte inte att det var någon större skillnad. Det var dock inte den balanserade kabel som Bernt rekommenderar. Enligt honom blir det riktigt, riktigt bra med den (tror det var en Neotech kabel).

Cd:n är bra, men var inte lika självklar för mig som förstärkaren. Den har ett varmt och trevligt ljud, med fylliga röster etc. Svagheterna är att diskanten kunde ha lite bättre detaljer samt att basen är lite "amerikansk".
När jag jämförde med en Musical Fidelity spelare hemma (den är ju dyrare) så hade den torrare bas och lättare, mer detaljerad diskant fast inte så fin kropp på röster.
Även ARCAM CD72 (tror jag det var) hade torrare bas som jag föredrog, men lät i övrigt mer klinisk. Marantz CD6000Ki lät riktigt bra, dess starka sida var mellanregistret. Dessa två lyssnade jag bara på i lyssningsrummet hos Malmsjö Hifi.

Jag har inte lyssnat på övriga Vincent spelare. förutom den nya CD-S2. Den låter nästan precis lika bra som CD-S3, och till priset tycker jag att den är ett klipp!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:09:31  Show Profile Send krorre a Private Message
rotelpower: har du lyssnat på rotels 1070??? Den fick ju bra med beröm i din tråd.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:09:46  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
För att förtydliga mina tidigare inlägg är allt jag lyssnat på (CD spelare och förstärkare) lyssnat med Audiovector M3 super högtalare, vare sig jag lyssnade hemma eller i affär.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:11:06  Show Profile Send krorre a Private Message
Okej, staffan. Hade malmsjö hifi rotel 1070 inne? Lyssnade du på den? Har du länk till malmsjö hifi?
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:15:02  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Malmsjö hifi, Fågelsångsgatan 5, 251 10 Helsingborg, 042-242468, http://www.malmsjohifi.nu

Min lilla butiksguide hittar du på http://www.no-gravity.com/stores


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:16:52  Show Profile Send krorre a Private Message
tober: har han inga produkter med bilder och pris?
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:23:59  Show Profile Send krorre a Private Message
Staffan: vad kostar cd-s2, då?
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:26:24  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Krorre: Tror tyvärr inte han säljer Rotel. Jag lyssnade på Rotel hos Hallbäcks (www.hallbacks.se). Jag har inte lyssnat på 1070:an.
Malmsjö Hifi har en hemsida på www.malmsjohifi.nu, men den verkar inte vara speciellt aktiv. Jag har handlat i butiken.

I prisklassen skulle man också kunna överväga Rotel RCD-02 modifierad hos Harmony Design (www.harmonydesign.se). De har gott rykte, men vad vet jag...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:30:40  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Cd-S2 kostar runt 6000 kr.
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:31:46  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Krorre: Nä tyvärr. Har inte haft tid och dra till Hifibutikerna än men snart så.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/07/22 :  20:34:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Liknar S2 resten av Vincents produkter, design mässigt
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:37:28  Show Profile Send Roq a Private Message
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:45:08  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Gå in på http://www.vincent-tac.de, gå till "aktuell" och kolla i pdf-filen för katalogen, så ser du en bild.

Tyvärr har de inte lagt upp den under sin "Hifi-show" än. Septon, www.septon.se, har också en liten och ganska dålig bild.

Men Roq hann visst först!

Edited by - staffann on 2003/07/22 23:45:44
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:56:23  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej staffann!
Kul att du är nöjd med ljudet. Jag har nästan samma uppsättning som du och är bara lite nyfiken på hur din SV-233 ser ut - det verkar finnas lite olika varianter på den.
Min har 5 RCA och en XLR in. Dubbla högtalarterminaler. Fjärrkontrollmottagarens fönster är runt men jag har sett bilder där det är ett plastfönster istället.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/24 :  18:19:24  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Roq: Japp, det är senaste varianten. Tidigare levererades den med 4 ingångar (3 RCA och en XLR) och enkla terminaler. Det hade demo-exet i affären också, så jag hade egentligen redan valt bort sv-233 pga det när jag läste en tråd här (som du väl skrev i, tom kanske startade) om just olika varianter.

I affären hade de då inte fått info om de förändringarna, och det hade inte den person på septon som han ringde och frågade heller... Och dessutom har varken Septon eller den tyska hemsidan uppdaterat infon heller! Dåligt!!.

Efter ytterligare lite lyssning så tycker jag fortfarande att ljudet är väldigt bra. Fast stärkaren verkar behöva lite tid för att bli varm innan den presterar sitt allra bästa.

Är du själv nöjd? Några uppgraderingar på gång?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/25 :  00:40:55  Show Profile Send Roq a Private Message
Håller med om att det tar 30-60 min. tills den börjar låta bra.
Uppgraderingar, nja, CD-spelaren är den nyaste uppgraderingen och den är jag väldigt nöjd med. För några veckor sedan blev jag sugen på Amphion Xenon som jag ännu inte hört... Det är väl högtalare eller möjligen kablar som står först på listan men nu kommer jag tyvärr inte att kunna prioritera hifi-uppgraderingar på ett tag. På det hela taget är jag nöjd med mitt ljud efter CD-spelar-uppgradering och uppgradering från M3 till M3 Super. Njuter nu av lite nya skivor

Edited by - Roq on 2003/07/25 00:41:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000