HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare 30.1, Gryphon Tabu AT eller annat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:03:24  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Jag letar efter en stärkare för runt 10-12 papp beg. Stärkarn skall driva ett par Dynaudio 1.3se. Vad jag eftersträvar är bra kontroll, dynamik och separation. Jag vill ha något som är neutralt och som inte sticker ut på något sätt. Frågan är om jag är inne på rätt spår eller om det kan finnas bättre alternativ i den prisklassen. Stärkarn skall spelas tillsammans med Vincent s-3. VIll gärna höra från Dynaudioägare, då ni vet vad det handlar om...

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/19 :  02:05:01  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Okey då, ni andra får väl yttra er också! Bara det händer nåt i tråden!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  09:40:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du får väl försöka låna hem något och se hur det verkar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/07/19 :  10:32:42  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag har inte så mycket erfarenhet av dynaudio. Men till mina carlsson OA51 går primare A30.1 mycket bra.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:44:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har lyssnat på Roksans Caspian (12500:-) tillsammans med Totems stativare, dom är lika Dynaudio i att vara lite trögdrivna, storlek, element.. Och det har fungerat riktigt bra, är en varm och trevlig förstärkare som ger mycket ljud för pengarna..
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/07/19 :  16:18:57  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det finns en hel del medlemmar som har 1.3 SE så du borde kunna få en hel del tips här. Du kan okså gå till en butik som säljer 1.3 SE och be att få lyssna på vad de har i den prisklassen.
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:58:00  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Jo det är ju klart att det bästa är givetvis att lyssna, problemet är ju att jag skall köpa begagnat. Visst man kan gå in i en butik å lyssna och kanske tom låna hem olika stärkare, men man är ju då knappast seriös. Detta eftersom man inte skall köpa produkten i butiken. Förstår ni problemet? Eller är jag bara fjantig. Man kanske skulle spela med öppna kort å säga som det är att man skall köpa begagnat men att man hemskt gärna skulle vilja dema produkten och då kanske ge dem en slant för besväret. Eller så skulle man kanske ge sina skådespelartalanger en chans? Vad säger ni? Hur gör ni där ute i ett sånt här fall?
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:56:46  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Thule audio ia-350B 9 mån 32000:- 15900:- B
säger jag, vad tror ni om den? Egentligen en hembiostärkare, men går att använda i 2 kanaler där den enligt tillverkarens uppgift skall putta ut 2x500w i 4 ohm. Det borde räcka för att få burkarna att sjunga ut. Balanserad är den också.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:18:35  Show Profile Send niklas a Private Message
Hej Marcus,

Var ett svin, gå till affären och låtsas vara intresserad. Låna hem o lyssna. Lämna tillbaka, säg att Du inte var riktigt nöjd och vill fundera ett tag till. Köp sedan begagnat...

;)

För övrigt har jag lyssnat en hel del på Primare 30.1 tillsammans med den billigare dynaudio-modellen Audience 42. Detta låter mycket bra, inget som "sticker ut" etc.

Every once in a while you've gotta roll the potato...

Edited by - niklas on 2003/07/21 16:19:48
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/21 :  20:21:39  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Niklas - hmmm, att vara ett svin har jag varit ett gäng gånger. De kanske börjar att tröttna på mig snart...

Thorsén - Tänkte faktiskt fråga om du är intreserad av en hifikväll hemma oss mig i veckan? Tag i så fall med din Roksan för provlyssning.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:19:43  Show Profile Send AKA a Private Message
Skulle inte en Amplifix kunna passa?
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:44:19  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Var ett svin, gå till affären och låtsas vara intresserad. Låna hem o lyssna. Lämna tillbaka, säg att Du inte var riktigt nöjd och vill fundera ett tag till. Köp sedan begagnat...


*asg*
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:56:25  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
En bra förstärkare, kan kanske för billig?, är Vincent SV-233. Jag vet inte hur den passar till Dynaudio 1.3se, men den är neutral och sticker inte ut. Har ett homogent ljud. Med mina Audiovector M3 super passar den mycket bra.

Den enda svagheten jag ser med denna förstärkare är att den kanske inte har samma dynamik i basen som de bästa på området. Har hört någon som tyckt den var för tillbakadragen i diskanten, men det kan jag inte hålla med om.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:35:17  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Stafann - Har 233 i dagsläget. En stärkare som funkar, men man vill ju alltid ha bättre. Uppfattar den som lite blöt i basen, kunde kanske också starta och stoppa lite snabbare än vad den gör. Lånade hem Nordosts Red dawn signalkabel i förhoppning att det skulle bli bättre och visst blev det det! Mycket bättre transienter, klarare mellanregister och diskant. Men kabeln går tyvärr helt bort - djupbasen och det kroppsliga försvann, dessutom kändes ljudet också väldigt platt. Nä, kabeln går som sagt helt bort i mitt system, det är bara till att kasta den!
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:49:38  Show Profile Send Terratec a Private Message
Har Dynaudio A42 (som ett 5.1-system) tillsammans med Primare 31.7 (försteg/processor) och A30.2 och A30.3 (monoslutsteg). En mycket bra kombination enligt min åsikt. Tog f ö ett tag innan jag hittade något som passade Dyn A42. Kräver lite mer ström som så många tidigare påpekat. Men med Primare låter det rätt tycker jag. Med 1.3se bör det rimligen låta ännu bättre.
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:08:46  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Hmmm, man kan inte vara allt för säker på det...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000