Hejsan! Har nyss köpt ett begagnat Nad 116 försteg, det låter mycket bra och jag upplevde en stor förbättring i ljudkvalite vid vinylspisning jämfört med mina tidigare steg.
Nu till mitt problem, när jag spelar vinyl och skall byta skiva så switchar steget över till CD-läge. Blev ganska så brydd tills jag räknade ut att statisk elektricitet var problemet, när vinylen släpper från tappen på skivtallriken då får steget fnatt.
Jag surrade lite tejp runt tappen så att ingen metall blev synlig och då upphörde problemet, men tyvärr uppkom ett nytt: vissa av mina vinyler gick inte på tappen (lagen om alltings jävlighet).
Nåväl bort med tejpen och istället drog jag en jordkabel från försteget till ett närliggande element och på så sätt fick jag allt att funka som det skall.
Undrar nu om det kan ställa till med något problem med att jag har dragit en jord till ett element (förutom de uppenbart estetiska)? Allting annat vid stereon är ojordat utom skivspelaren som är "jordad" till försteget.
Har någon upplevt något liknande? Skivspelaren är en Project 2 och signalkabeln är en hemmagjord variant som aldrig svikit mig förr.
Är tacksam för all hjälp jag kan få då min lösning känns lite temporär.
Finns det ingen extra jordförbindelse mellan skivspelaren och förstärkaren förutom skärmen på signalkabeln? Det brukar ju sitta en tunn tråd på skivspelarnen som skall anslutas på förstärkaren//RIAA:ns jordskruv. Den tråden brukar vara ansluten till skivspelarens chassie.
Man får inte blanda jordat och icke jordat i ett rum. Det kan medföra livsfara! Och jag kommer aldrig att erkänna här på forumet att jag gjort precis likadant.