| Author |
Topic  |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 08:01:29
|
Hur stor roll spelar ett rums volym rent akustiskt? Att den kvadratiska ytan är av betydelse är ju inte svårt att förstå, men hur är det med takhöjden? Till saken hör att jag för drygt ett år sedan flyttade till en ny lägenhet i ett äldre hus. Det nya vardagsrumet är visserligen något mindre, kvadratiskt sett, men har betydligt högre takhöjd; dvs större totalvolym. Jag upplever nu att jag måste dra på lite mer för att "fylla rummet med ljud". Jag har inte upplevt några problem på något sett, men det kunde vara kul om någon akustiskt bevandrad människa kunde förklara hur stor roll takhöjden spelar. |
Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin... |
Edited by - RigorMortis on 2003/05/21 18:14:19 |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 08:39:28
|
I en skolbok i vågrörelser fanns en formel som såg ut ungefär såhär:
f=v/2*sqrt((mx/Lx)^2+(my/Ly)^2+(mz/Lz)^2)
där: v är ljudhastigheten mx, my, mz är naturliga tal 0,1,2,3... Lx, Ly, Lz är rummets sidlängder
f skulle då vara resonansfrekvenser.
Enligt denna skulle alla rummets mått påverka resonansfrekvenserna. |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 10:03:35
|
Här är en enkel formel som är den du vill ha (inte Wintermutes formel som inte har med frågan att göra ):
Lp = Lw -10log(A/4),
där
Lp är Ljudtrycksnivån i rummet för diffusa ljudfältet
Lw är ljudkällans utsända ljudeffektnivå (för dig är det samma oberoende av rumsvolymen, "du har samma volym på volymratten")
A är totala ljudabsorptionen som ges av A = alfa1*S1 + alfa2*S2 + ... osv, där alfa är resp absorptionskoefficient och S är yta.
Som du ser om du har ett större rum och allt annat oförändrat, så ökar A, och därmed minskar ljudtrycksnivån Lp.
Obs! Formeln ovan gäller inte när man är nära ljudkällan, vanligtvis < 1 m i ett vanligt vardagsrum. Då gäller istället avståndslagen (6 dB per avståndsfördubbling om man har en rundstrålande ljudkälla, vilket högtalare brukar vara vid låga frekvenser).
Hälsn. Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 12:08:53
|
Knoppen: Visst borde väl rummets resonansfrekvenser påverkar ljudet? Även om resonanserna troligen har tämligen lågt Q värde och därmed liten förstärkning och stor bredd... Sedan må det vara så att rummets dämpning bör vara den dominerande storheten.
|
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 14:02:15
|
Hej W-mute! Jo visst har stående vågor betydelse. Emellertid innehåller inte din formel något om ljudtrycksfördelningen i rummet, bara egenfrekvenserna...
/Johan |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 18:20:50
|
jag har INGEN aning om sådanthär... men jag tycker att det borde vara lite samma grej som med sådanadär horntrattar... om taket är lägre, d v s. om man skulle tänka att elementen i högtalarna hänger i luften liksom... & så är golvet nedre gränsen för ett sådantdär tratthorn & taket den övre gränsen... då kan man tänka att man genom lägre/högre tak kanske kan påverka ljudstyrkan(hornhögtalare har ju oftast jättehög känslighet).det känns som om det vore logiskt om det var så... men formler eller liknande har jag aldrig läst & jag kan ingenting om akustik i övrigt. 
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 18:23:12
|
Öööhh?
Näe.
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 18:45:51
|
men knoppen... jag vill att det ska vara så. 
liksom... om man håller sina två händer... helt plant... den ena precis ovanför överläppen & den andra precis under underläppen & pratar... & sedan låter handen man har ovanför överläppen stiga... så ändras ju ljudet, det måste väl vara samma sak som att höja/sänka taket? ju lägre tak... desto mer tratt. något annat vore ologiskt..!  |
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 18:56:10
|
Jo men tänk på att om du håller dina händer så, så "jobbar" du med våglängder som ligger inom ungefär decimeterområdet. Med takreflex är det helt annorlunda eftersom reflexen kommer betydligt senare och det har passerat ett antal våglängder i tiden. Det är då två separata ljud kan man säga. Däremot vid låga frekvenser kan man tänka så som du gör, men då kommer bakvägg, golv, och resten av alla rummets väggar in också, och man för lösa en vågekvation och blir ändå inte riktigt samma sak som den impedansanpassninga som ett horn innebär. Och det är så jobbigt så det skippar vi här!
/Johan
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 18:58:22
|
ahhh, det där med våglängden tänkte jag inte på. hehehe, ja, det där med hornbyggen & impedansanpassningar kan vi lämna därhän tycker jag med... är inte DIY-typen tyvärr. tack för svaret!
//jakob |
|
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 09:33:16
|
 Iden här branschen spelar allt roll, tro mig!  |
Bravo  |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 10:36:29
|
| Ja, det är klart det spelar roll, takreflexen kommer senare, och efterklangstiden blir längre om man utgår från samma golvyta och samma mängd möblemang. |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 11:28:35
|
| Vi är väl överens om att vi måste ha högt till tak här på forumet iallafall? |
 |
|
| |
Topic  |
|