| Author |
Topic  |
|
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 10:36:34
|
vad jag kan förstå av allas inlägg på forumet är målet att få en konsert liknande känsla hemma.. har jag fel får alla som känner sig missförstådda säga ifrån. Men en live konsert är oftast aldrig perfekt när det gäller ljud.. det skrammalar lite här och där ganska mkt resonans där osv.. jag menar en konsertlokal är oftast väldigt stor och det är svårt för en ljudtekniker att få det hela att låta bra överallt. Så kanske vill ni inte ha någon sweetspot?
För mig är hifi iaf att ha ett klart och fint ljud (engagerande) jag vill hellre höra hur ett instrument låter (akustiskt, utan förstärking o dylikt) än genom ett stort PA. Gillar därför bra studio platter. Jag undrar bara vad ni tycker... |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 10:39:51
|
| vad man vill åt är en tillräckligt bra ljud för att man skall känna att musiken berör och man blir engagerad. det som är viktigt är att de intentioner musikerna/kompositören har skall nå fram till mig annars blir det tråkigt. livekonsert är inte aktuellt för mig. jag föredrar inspelat ljud. |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 10:57:27
|
| I praktiken håller jag nog med Per om att man vill bli engagerad och berörd av musiken, annars kan det kvitta. Jag har väldigt svårt att slölyssna på musik och göra något annat samtidigt, det blir bara att jag fastnar framför stereon om musiken är bra. Annars är jag nog ute efter att det ska låta som "på riktigt". Jag spelar själv gitarr och trummor och vill gärna att min anläggning ska ge en så verklighetstrogen illusion som möjligt när det finns en verklig referens. Av princip anser jag dock att hifi innebär så liten förvrängning av den inspelade signalen som möjligt, d.v.s. en dålig inspelning ska låta dåligt, en bra inspelning ska låta bra. Jag är inte så intresserad av tidningarnas "hifi-parametrar" som "luftighet", "svart bakgrund", "perspektiv" eller vad det nu kan vara, efersom jag inte tycker att de påverkar den musikaliska upplevelsen i någon större utsträckning. |
 |
|
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 11:06:33
|
Jo Magnuz jag håller med dig (även per) till fulla.... men inte vill man ha samma dynamik och volym på stereon som ens trummor (även jag en trummslagar pojke) kan frambringa... inte alltid iaf då man måste ha hörselskydd på sig och det vill jag inte ha vid stereon...
Äntligen är man 4 stjärnig! Mvh: |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 11:26:36
|
| Jodå, jag vill nog faktiskt ha samma dynamik och volym på stereon som på mitt trumset, inte hela tiden givetvis men det vore ju roligt om möjligheten fanns där. |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 12:53:50
|
| Att kunna höra så mycket som möjligt från skivorna. Oavsett knaster eller distorsion från inspelningen.Låter inspelningen dåligt så skall även detta framkomma. Mvh Kristofer |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 13:13:10
|
| tom plånbok och sömnlösa nätter |
 |
|
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 13:40:25
|
Jag köper mest klassisk musik och jazz, klassiskt kan väl mest klassas som live och jazz som studioinspelningar. När jag köper Rock och Pop vill jag ha studioplattor - har inte hittat någon liveplatta i dessa genren som jag skulle tycka speciellt bra om. Däremot har jag endel jazz liveplattor som är mycket bra och jag är nöjd med inspelningen.
För mig är det viktigt med detaljer och scenbild.
Martin |
 |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 13:46:54
|
Håller med Jadde  |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 13:49:07
|
jag känner också igen mig i Jadde . Är inne i en "allvarlig" uppgraderingsfas som suger musten ur mig hehe. |
 |
|
|
rowa
Member

569 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 14:31:56
|
När jag hade mina förra anläggning, Nadförsteg, Rotelslutsteg, Dali högtalare och diverse annat smått och gått så var det Hifi.
Men nu har jag sålt nästan allt, och sitter med en rutten Panasonic alltiett stereo, det är absolut inte hifi.
Hifi är när man kan ta sig tid att lyssna på sin stereo, vara glad över den, gå och vrida och vända på högtalarna tills de står helt perfekt, damma av elektroniken varje dag, ta hem vänner och be dem lyssna på sin stereo osv... |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 17:21:13
|
För mig är hi-fi att få en inblick i musiken, att få höra de enskilda instrumenten och hur de spelas, men även att få ett stereoperspektiv med djup, höjd och bredd. Det handlar om att komma musiken nära. Men "live" ljudet är jag inte intresserad av, för "live" brukar inte låta särskilt bra. Vokalister som drunknar i bakgrunden, taskig dynamik, skrikiga element från p/a anläggning och akustiskt undermåliga lokaler... Nej, sådant ljud vill jag inte ha hemma. :-)
En bra anläggning har förmågan att fängsla och lyfta fram, att det det skapas en illusion av att ljuden hänger i luften mellan högtalarna. Att man nästan kan ta på ljuden med fingarna, en omöjlig illusion särskilt eftersom många ljud idag är skapade i en dator, men på något sätt ändå...
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 17:27:41
|
| Hifi för mig är att kunna lyssna i stereo. När ljudet fyller upp utrymmet mellan högtalarna inte bara blir en dubblering av samma monokälla. Att många inspelningar idag inte har något med stereoinformation att göra är en annan sak. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 18:09:22
|
För mig är hifi ett sätt att koppla av ... både musikaliskt och tekniskt 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 18:39:29
|
Jag har insett att det inte finns nån anläggning som ens kommer i närheten av ett par hörlurar, så att än så länge är allting en fet kompromiss.
Eller vad tycker Timbre som har det bästa av båda världar, visst är det enklare att följa med musiken i lurarna
...och där fick jag med poängen med min hifi, att kunna följa varje enskilt instrument. |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 08:55:40
|
| Oavsett vad man anser är bästa redskapen, så är väl HiFi i stort sett när man känner att man involveras i musiken, en livekänsla. |
Bravo  |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 09:09:12
|
| yalpa: Håller med dig - lurarna är mina referenser! Jag har iofs inga svindyra högtalare... |
 |
|
| |
Topic  |
|