HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 måste byta cd NU..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/29 :  14:41:37  Show Profile Send regner a Private Message
men har taskigt ställt ekonomiskt.
Jag sitter för närvarande på en pioneer pd-s06 och känner att jag inte klarar av dens mörka och ruskigt "analoga" klang längre. Allt jag gör när jag sätter mig framför anläggningen är att irritera mig över avsaknaden på upplösning osv... Det går inte att njuta av musik längre.

Jag antar att jag för ca 2500kr för denna spelare och sedan kan jag skramla fram ca 1500kr till. Vad kan man tänkas få för dessa pengar som presterar så mycket välljud som möjligt?
Jag har tittat lite på micromega leader 2 och stage 3, kan det vara något måntro?

mvh

Micke

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/29 :  14:52:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag tror nog att Cambridge D500SE kan vara ett väldigt bra köp nu för 2500 kr!! köp till en hyfsad nätkabel och några nya fötter också!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/29 :  14:54:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
...eller skicka den till Mattias på Harmony Design! Han kan nog få fart på den!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:08:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Kvallan på Micromegaspelarna har det väl varit si och så med. Jag hade en stage 1 som iofs fungerade klanderfritt, men efter ett tag började jag irritera mig på att den lät lite "plastigt" och "syntetiskt".
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:12:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tittar du på beggade CD-spelare i den prisklassen kan du få rätt mycket trevligt! Linn Mimik, Arcam CD62 t.ex...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:25:32  Show Profile Send Merkurius a Private Message
epkpeng: Jag håller med dig. Eller så kan du lägga på lite extra och köpa hans DAC för 4000:-
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:27:43  Show Profile Send regner a Private Message
cambrige och arcam låter intressant... Hittade en beg thule cd150B som håller sig under min maximala prisgräns... någon som har någon erfarenhet av den?
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:30:39  Show Profile Send Kemppi a Private Message
jag har en nad du kan få, dock trasig display.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:42:54  Show Profile Send regner a Private Message
tack för erbjudandet kemppi men bytet ska ge en uppgradering av ljudet... är det tänkt iaf..
det är dock inte lätt när jag hela tiden jämför med vad jag körde med tidigare. Micormega duo cd 3.1 transport och en rörbestyckad california audiolabs SIGMA dac. lät.. mumma!!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/29 :  15:45:04  Show Profile Send poppop a Private Message
Eller gör du som jag... Få den ombyggd! Låter kanon om du kopplar förbi massa filter och skit på utgången samt byter opamp till BurrBrown OPA2607......

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/29 :  16:03:14  Show Profile Send regner a Private Message
tack för tipset poppop men det låter tyvärr aningen för omständigt.. cd spelaren som jag ska byta till nu ska bara stå sig i några månader tills jag har råd med en highend spelare.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:38:43  Show Profile Send Belker a Private Message
poppop: Vem byggde för hur mycket var det värt det?

/Mårten
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/30 :  10:04:08  Show Profile Send poppop a Private Message
En ljudguru på mitt jobb (SR) som heter Torbjörn Wallentinius. Tro mig. Den låter bra! Fantastiskt bra...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/30 :  10:17:23  Show Profile Send Belker a Private Message
Ok...Hur skulle du beskriva skillnaden ljudmässigt? Har du jämfört med annat sen operationen? Vilka "filter och skit" kopplade han förbi? SR i sthlm?

/mårten
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/30 :  12:19:23  Show Profile Send poppop a Private Message
Bland annat ett filter som ska förhindra likströmspeakar som uppstår när man slår på och av CDn... Visst, ett sånt filter kan ju vara bra, men inte när det ligger på utgången och beslöjar hela tiden.
Ja, SR i sthlm.
Bytet av OPamp blev ett riktigt lyft... Enkelt sätt att modda. BurrBrown finns för en hundring på ELFA.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/05/30 :  13:29:11  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Jag kan oxå tala mig varm för modifiering! Lennart Grundström har moddat min Primare. Dock, har man rätt typ av spelare så kommer man längre, jag har lånat en ful Technics av Lennart som tveklöst är den bästa cd-spelare jag hört (OK, jag är inte mest välbevandrade!). Den spelaren tar han 3000 spänn för, vad bara ett mod kostar vet jag inte. Primare är inte det bästa att utgå från, dock.

Jag tyckte att allt blev bättre, basen går djupare, diskanten mer utsträckt utan att bli störande (jag är känslig för det!). Små detaljer i mellanregistret kryper fram, inandningar innan sångaren tar ton börjar höras. Ljudet kliver ut en bit utanför högtalarna och jag märker att mitt rum är lite för litet... till det kan jag tillägga att andra spelare jag hört känns långsamma, jag kan inte förklara det bättre men t ex cymbaler ligger inte kvar och ringer utan start och stopp sker raskare. Allt det ovan beskrivna är ju förbättringar/förändringar man kan få oavsett vad man byter i en kedja, jag upplever dock att jag hört detta vid jämförelser mellan Primaren och Lennarts spelare.
Regner, om du kan modda din spelare, egalt av vem, tror jag att du har ett bra läge att gå vidare till nästa köp i o m att du har en spelare som är bra å som du naturligtvis släpar med dig till butiken för jämförelser. En separat dac kan ju oxå vara en lösning men det finns så mycket gammalt unk, teknikutvecklingen på det här området har liksom inte stått still de senaste fem åren.

Lycka till! Och håll oss informerade om framsteg och ev motgångar!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:10:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
En begagnad Sony SACD XB940, du får en tvåkanals SACD på köpet.

Bravo
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:40:14  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kollu upp Thule CD150b begagnad, kostar ca 4500:- och låter mycket bra tycker jag. Kan inte uttala mig om hur själva spelaren låter, men hemma hos mig tillsammans med IA60b SE och Audiovector M1 Signature låter det hela väldigt balanserat och fint. INget sticker ut och allting "finns" kan man väl säga. Kul låter det också!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000