Jag skrev en gång ett förslag på skämt om att fälla in ett element i ett kassaskåp. Den gången fick jag inget gehör för mitt nytänkande. Kanske har världen kommit ikapp snart. Stabilt.
Kemmppi: Måste ju bli hur bra som helst att bygga med 10 mm SS2333 eller SMO250 :P. Sen kan man ju glasblästra lådan.. Hur snyggt som helst :)
Baffeln kan man ju bygga i dubbel tjocklek... Limma ihop 2 st 10 mm plåtar med ordentligt segt dämplim... Och fräsa ner elementet... Mums!
För att vara ännu tuffare så borde man ju samtidigt staga lådan invändigt med en matrix-konstruktion av 7 mm rostfri plåt ;) (som om det skulle behövas)
Visst kan man med gott resultat bygga subwooferlådor i stål. Det blir knappast bättre än en väl avstyvad trä/MDF/plywood-konstruktion, men kan ju vara kul som omväxling. Imponatorfaktorn blir ju enorm! Ett för subwooferlådor meningslöst knacka-på-lådan-test slutar säkert i ömmande knogar och inget ljud.
Om du har något att invända mot svetsarna så har det knappast med tråden att göra, snarare chauffören, dvs jag. Men med tillgång till mekaniskverkstad måste man ju pröva och bygga en "tung" sub, den är redan otrevlig att lyfta...