HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dubbla Baselement i samma låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/16 :  07:56:30  Show Profile Send LageB a Private Message


Vad är det för skillnad/fördel/nackdel att använda dubbla baselement i en och samma slutna låda, jämfört med att ha två element i två separata lådor ?? (ett element i vardera lådan)

Till Matson,
Angående ditt projekt, har du en link till ett annat projekt där det också används dubbla CSX "10.
http://x-gecko.com/CSX10-Neo8-Neo3.htm

LageB

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:07:43  Show Profile Send DrBoar a Private Message
I basregistret är det en fördel att ha dom i samma låda. Om produktions variationer gör att elementen har olika Fr och så, så kommer kopplingen i samma låda att lösa det.

Om man kör dem upp i mellanregistret eller snarate när avståndet mellan elementen inte är försumbart rellativt våglängden så kan det vara bra att ha dem is separata lådor eller ha en baffel mellan dem som bryter upp inerferensen.,

Nu är ju just slutna lådor ganska okänliga för elementvariationer så det går säkert bra med separata slutna lådor, i sunnerhet om man anänder element från en så välrenomerad tillverkare som Peerless
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/16 :  20:02:48  Show Profile Send LageB a Private Message
Tack för det Dr.Boar!

Men, vilken typ av fördel kan man få genom att två element i samma låda ? Bättre transientsvar, högre känslighet ? Mao vilken typ av synergi (on någon) kan förväntas ?

Om man fasvänder ett av elementen - Får man då en "turbo PR" ?!!

Lage
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/16 :  20:44:02  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker Dr.Boar beskriver det väldigt bra. Det blir inga synergier förutom de han tar upp.

Om du fasvänder ett av elementen blir det ( i teorin ) inget ljud alls. Elementen tar ut varandra. Om du ( i en sluten låda ) kopplar bort signalen på ett element får du en slavbaskonstruktion som du kan avstämma genom att öka vikten på den passiva membranen.
Nån turbo blir det inte, bara en himla dyr slavbas.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:07:41  Show Profile Send LageB a Private Message


Hej AndersP,
Jo, det där med "Turbo PR" var sagt mest på skoj och ett dåligt exempel från min sida.

Jag kan ändå inte släppa tanken på möjlig skillnad mellan två slutna lådor vs. en låda med två element..

Utan att ha studerat ämnet, tycker jag att det borde vara signifikant skillnad. Om vi tar fallet med PR igen, så är det uppenbart att en PR har mycket stor påverkan på en massa parametrar, som beror på interaktion mellan PR och det aktiva elementet.

Om vi nu har två aktiva element i samma låda (som arbetar i fas denna gång)så får vi en simultan kompression och expansion i lådan och därför helt annat dynamiskt motstånd för elementen, än om dom skulle arbeta i var sin "död" låda.

Är det så att denna interaktion inte spelar någon roll i praktiken ?

Lage
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:24:44  Show Profile Send AndersP a Private Message
2 aktiva element i samma låda, i fas, uppför sig likadant som om de satt i varsin, hälften så stor låda, så länge elementen, signalen och volymerna är lika. Så är det bara.

Man kan inte dra pareller till slavsystem. En slav är i dom här sammanhangen inte ett element, utan mer en del av lådväggen. Den bästa jämförelsen kan vara ett annat välkänt resonant system, nämligen basreflexröret.

Jag tar tilfället i akt och rekommenderar Vance Dickasons " Loudspeaker Design Cook Book " Du verkar mogen för lite skriftlig kunskap.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/17 :  12:50:04  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har du tänkt använda EN låda men separata volymer till varje element eller EN låda med gemensam volym eller TVÅ helt separata lådor?

Som någon nämde så kan gemensam volym utjämna skillnader (men kanske kan även dom påverka varandra inte enbart till fördel? Lite ute på djupt vatten nu). Så länge volymen är dubblad om du har två elemnt i samma låda så borde det inte vara någon övrig skillnad.
Skild volym, men samma låda, ger ju automatiskt ett rätt ok stag i lådan.
Två helt separata lådor ger ju ökade möjligheter till olika placering och anpassning efter ditt rum.

En PR spelar väl dessutom i fas i sitt tänkta arbetsområde

Kan även hålla med om att Loudspeaker Design Cookbook är väl värd att läsa om du inte redan har gjort det. Min håller på att falla isär [;)
Undrar om den senaste utgåvan tillför något vettigt gentemot tidigare?


Off topic:
Lage, du har undrat hur det går, så jag svarar här. Hoppas det är ok. Jag har nu försökt lyssna mer seriöst på SLS 10". Jag har rätt stora akustikproblem i mitt normala lyssningsrum (som jag skall göra något åt), så jag provade att flytta hela rasket till ett arbetsrum. Problemet där är att det är för litet, men förutom tappad botten så spelade det mycket bättre där (har där bla en enorm "bokhylla" för flyttkartonger och den tror jag har stor del i den bättre akustiken där).
Jag tycker den spelade mycket bra med tanke på vad den kostar. Lätt att följa med i basgångarna och bra "punch". Inte alls det minsta slött vad jag då upplevde, men så är lådan sluten. Tyvärr har jag ännu inte mätt upp elementet, så nu sitter det i en provlåda på ca 72 liter. Hur väl den stämmer får uppmätningen visa, men det är ju mindre kinkigt i slutet.

Micklade även med ett aktivt filter jag byggt för många år sedan. Delar 90hz med 18db/okt, har jag för mig, och har möjlighet att öka/sänka nivån vid (ca) frekvenserna 25, 50, 75, 100 hz (var i grunden delat vid 110hz) och det verkar funka bra. Nackdelen är att lådan är i plast och skärmar minst sagt dåligt

Har även funderat på att prova sätta basen mot golvet, då SLS har rätt så styv upphängning och inte såååå tung kon.
Som sagt, så har jag inte gjort mycket åt detta projekt de senaste veckorna, men det kommer mer. Efter att lådan är korrekt så ska jag prova den i ett större rum och kan väl då ge ett mera korrekt intryck.

Har lite bilder på testlåda & filter (+ mycket annat diy) och ska lägga upp det på en sida... snart... snabb är man ju inte.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/06/17 12:58:03
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:35:28  Show Profile Send LageB a Private Message

AndersP,
Jo man tackar - mogen är man också

Larsen,
Kul att hör ifrån dig igen. Jag håller själv på med att bygga en sommarstuga och jag vet hur det är det där med att få tiden att räcka till..

Jag kommer nog att bara använda två baselement, i två lådor dvs Stereo. Diskussionen om två element i en och samma låda var ett litet sidoskott. Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för vilket baselement jag ska använda och det står nu och väger mellan SLS eller CSX. Kanske SLS inte är så dumt ändå...?

Lage

Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:45:14  Show Profile Send LageB a Private Message

Jag har följt det goda rådet från AndersP, och just läst Load Speaker Cookbook avdelning angående flera baselement, och får böja mig för er allas goda ledsagning - nämligen ingen skillnad mellan 2 baselement i samma/separata lådor.

Jag tycker dock fortfarande det är mycket konstigt. Speciellt i fallet där två element med stort Xmax samsas in en liten låda (som fallet är med t.ex XLS element). Man får ju en helt annan dynamisk situation och elementen borde rimligtvis ha en annan påverkan på varandra än vad som vore fallet om vart ett av elementen arbetade i två separata "döda" lådor halva volymen vardera.

Nåja, det är kanske inte meningen att man ska förstå allting...

Lage
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000