HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sinus element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Chrippa
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:43:16  Show Profile Send Chrippa a Private Message
Halloj alla.
Jag har precis fått tag i en subb som jag fått låna och prov lyssna av en bekant. Elementen som sitter i heter WR1178 och är byggda av Sinus högtalare AB.
Frågan är om nån vet nått om dessa element ? Skulle vara kul att ha lite info om dem, han som jag fick låna den av hade inga specifikationer tyvärr.

En fråga till. Hade tänkt ge mig i kast att bygga ett par egna ProAc kloner utefter beskrivning. Är det något speciellt man ska tänka på under bygget? Speciella detaljer, ska de biwiras tex eller ska man köra singel, vilket blir bäst ( kanske är upp till en själv iof )
En sak till också, är det fördel eller nackdel att bygga i HDF änn MDF? Stor skillnad i pris, eller för det med sig nackdelar, för man ska väl ha så "dött" material som möjligt ?

Det var allt för mig , hoppas nån vet nått om elementet och orkar svara på min fråga

Mvh Christoffer

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:05:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Chrippa,

Jag hittade en gammal Ljudia-katalog från av 80-talet där det fanns en del (knapphändig) information om Sinus WR 1178 ...

Diameter: 10"
Märkeffekt: 100W
Resonansfrekvens: 27Hz
Frekvensomfång: 27 - 5000Hz
Verkningsgrad: 92dB/1w/1m
Pris: 310 kr exkl moms


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:12:47  Show Profile Send Flint a Private Message
Då är det samma element som jag hade en gång i tiden. Det var stabilt mekaniskt men ljudet var lite dött och tafatt. Mullrigt och bullrigt fast jag provade i olika lådor. Klart på den tiden gjorde man lådor på känn och efter vad tillverkaren rekommenderade.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:29:32  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har en Sentec High Power Subwoofer med 2 X 12" Sinusbasar. Jag var länge lite sur för jag trodde Sinus var nedlagt och jag behövde 2 basar till.
Döm om min förvåning när jag snubblar över detta:

http://www.obbit.se/~eilert/elementswe.htm

Mailaddressen funkar inte av nån anledning, men telefonnummer finns ju så man kan kan iaf komma i kontakt med dom.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:41:14  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
AndersP,

Schysst länk ... Jag har en hel drös med gamla Sinus element här hemma som jag har funderat att göra något med. Men eftersom jag inte haft några T/S parametrar på elementen så har det aldrig blivt något av. Nu blir det till att maila och fråga

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:46:10  Show Profile Send OlaH a Private Message
hej

det är Bo Hansson RAUNA of SWEDEN
som tillverkar Sinus elementen.

http://www.rauna.com/sinus.html

mvh/ola
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  01:28:28  Show Profile Send Flint a Private Message
neriks
T/S-parametrarna är inte alltför stökigt att mäta upp själv och då får man värdet som verkligen gäller. Inspelat, ospelat eller utslitet...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  07:10:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Flint,

Jag har faktiskt aldrig mätit upp T/S parametrarna på ett element ... så det vore ju faktiskt intressant att testa Jag läste lite om detta i "The loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickason för några år sedan. Jag tyckte dock att proceduren verkade rätt stökig ... speciellt när det gäller att mäta Vas så jag provade aldrig att mäta ...

Vet du om det finns någon billig mjukvara som klarar att mäta T/S parametrarna av ett högtalarelement


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  07:47:26  Show Profile Send Flint a Private Message
Neriks
Du frågar om programvara för att mäta T/S. Jag har ett som jag aldrig har använt eftersom jag inte kan det, programmet alltså. Du kan få en kopia (och det är billigt eller kostnadseffektivt om man så vill) så kan vi gemensamt bena ut hur det fungerar det vinner vi på bäda två. Eftersom jag har mätt T/S manuellt i bortåt tjugo är så kan nog inte programmet lura mig/oss menar jag. I båda fallen måste VAS mätas i två steg. Ett steg i fri luft och det andra steget i en sluten låda av/med en viss men inte direkt viktig volym. Volymen i det fallet är bara en referens.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:07:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Flint,

Det låter som en kanonidé ... Vad har programmet för krav på hårdvara?


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:14:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Neriks
Inga knepiga krav. Skicka mig ett PM med din snabbaste adress så levererar jag på den.
Go to Top of Page

Chrippa
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:58:20  Show Profile Send Chrippa a Private Message
Tack för all information allihopa!
Ska maila obbit och fråga om de vet några fler parametrar. Hoppas det inte är för gammalt bara

Mvh Christoffer
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  18:09:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Chrippa
Vill du få fram T/S för att kunna beräkna en ny låda eller är du mest nyfiken? Jag skulle kunna mäta upp det men det kanske förutsätter dyr frakt. Jag finns i Köping.
Go to Top of Page

Chrippa
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:59:01  Show Profile Send Chrippa a Private Message
Nej jag är mest nyfiken men tack för förfrågan
Lite kul att kolla hur den uppför sig i lådan innan jag fått filter och förstärkaren ( han glömde dem på landet så jag får dem nog efter midsommar nångång ).

Ska bli kul att testa subben lite tillsammans med mina andra högtalare och se om det blir någon skillnad.

Mvh Christoffer
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:03:08  Show Profile Send brumel a Private Message
T/S klaras väl ut genom att man mäter impedansen så exakt det bara går och sen får man eller datorn räkna ut resten. Problemet är nog impedansmätningen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:06:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
brumel,

Helt korrekt enligt vad jag precis har lärt mig


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/18 :  06:56:03  Show Profile Send Flint a Private Message
brumel
Det är inte så knökigt att mäta impedansen heller men sen blir det en del matte och det gäller att det blir rätt från början för annars påverkar det hela vägen ut. Bättre att låta datorn ta hand om det. Det blir ett tjugotal formler för grunderna och sen kan man ju alltid krångla till det vilket ju tekniker gärna gör.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000