HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygg mig en volympot
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:15:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Den skall vara billig, state of the art och ha en impedans rumt 1000 ohm. Lådan kan vara billig, ingen marmor behövs. Oballad, fasta motstånd. Stort plus om den kan vara buffrad.

Någon raketlödkolvare som är sugen?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:28:33  Show Profile Send Xover a Private Message
Billig! minsta rekommenderade taklutning?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:22:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Har för mig att det är 32 grader...

Detta är alltså en seriös förfrågan till en som har tummen i den berömda handen. Ni DIY:are gör ju alltid allting dubbelt så bra för en tiondel av priset så nu när jag behöver en dylik pryl så är ju valet självklart. Här måste vi ju ha landets bästa konstruktörer på en volymratt!

Kostnad? Tja en MC Cormack TLC 1 som är ett passivt försteg med buffrade utgångar skulle sitta perfekt men jag hittar inget till salu i landet. Det kostade mellan 10 - 15 lappar nytt, har sett begagnade för mindre än halva nypriset. Där har ni alltså något absolut tak.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:26:20  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag återkommer skall kolla en länk
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:31:00  Show Profile Send Xover a Private Message
Här dom har en passiv grunka och en hyfsad pot a la omkopplare byt ut motstånden till icke magnetisk typ
Här är länken http://www.worldaudiodesign2.co.uk/parts_pots.html
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:48:37  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.dact.com/html/attenuators.html



Hoppas du fastnar i DIY träsket, sladd!

Edited by - n/a on 2003/06/14 13:49:00
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/14 :  17:07:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Förtydligande. jag vill ha skrotet färdigbyggt, i låda, levererat till min dörr i en kartong med en postgiroblankett i.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/14 :  17:10:06  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Trodde inte att vi byggde skrot här :) ?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/14 :  18:58:35  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad gör DACT så speciella att de måste kosta flera tusen? Är det ingen som gjort sin egen? Går det inte att gjuta hjulen i något lämpligt material, epoxylimm eller vad som helst, på en axel. Och sedan på hjulet montera fast ett runt kretskort med kontakterna på ena sidan och motstånden på den andra. Guld Smälter väl vid riktigt låga temperaturer så det borde väl gå att smälta ett lager på kretskortet, ytorna som måste vara av guld är väl inte så stora?
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/14 :  20:38:41  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
????

Vad prator du om?
Smälta guld? .... normalt bruker man loddtinn evt. med sölv.

DACT eller NLE anvenner präcise SMD motstande som sitter med få mm. avstann från kontakterne. Man kan göra detta selva, men JEG vill inte - det her er smått - mycket smått.

Jeg har anvennt NLE volumpot i flere opsättninger och dom er blannt det bästa du kan köpa. Enasta alternatiaver er som jeg ser det en volumtransformer från Stevens & Billington eller från Souther - men då prater vi en helt annan pris

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/14 :  20:49:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Förtydligande. jag vill ha skrotet färdigbyggt, i låda, levererat till min dörr i en kartong med en postgiroblankett i.



Sladd, det verkar som om du söker en leverantör inte en DIY'are.

Du har inte funderat på att vända dig till tex NLE eller Harmony Design?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:55:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nu är jag helt lost...

Är inte NLE t ex saker som kommer i byggsats?

Då lär jag ju behöva en DIY:are också på vägen?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/14 :  23:50:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Så vad du behöver är igentligen en snygg låda och lite skapliga kontakter till Elma attenuatorn (NLE,Dact)tillsammans med att någon har lust att spika ihop det åt dig

Hur kommer det sig att du frågar efter det här

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/15 :  09:02:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Rätt uppgfattat Dahlberg!

Jag är inte lödkunnig nog själv för att få till något som jag sedan vågar lita på. Är dålig på att läsa scheman också....

Eftersom jag i princip alltid levt med och kommer att leva med spelare som har inbyggd försteg/volymkontroll så hamnar jag i bekymmer så fort det är tillfälligt tomt på spelarhyllan hemma. Det är enkelt att hitta en bra spelare utan volym att låna så länge. Alltså skulle en volympot funka bra.

Sedan är det bra att ha lite nödlösningar med sig när man är ute och åker och riggar anläggningar ute i landet.

Kvalitetskravet är dock högt förstås.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  09:25:52  Show Profile Send Flint a Private Message
Sladd

quote:
Kvalitetskravet är dock högt förstås.

Varför tycker du då att den ska vara billig. Dom två faktorerna borde en man av din kaliber ha upptäck att dom inte verkar kunna förenas. Jag kan fixa en men den kommer att som vissa exotiska kablar betinga ett relativt högt pris. Låt säga 83000:-. Jag tycker inte att den behöver blindtestas mot en ALPS-pott för 39:-. Det förstår alla att min är bättre eftersom den är dyrare. Jag har också insett att prislappen har en avgörande betydelse på många sätt. Leverans vid dörr med volymen i ena näven och en Molt i den andra. Nästan som Jehovas om man bortser från volymen.

Inlägget tänkt som en tankeställare.

Edited by - Flint on 2003/06/15 11:44:20
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/15 :  10:13:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Nu är jag helt lost...

Är inte NLE t ex saker som kommer i byggsats?



Rätt, du är helt lost om du inte klara de 6-8 lödpunkter som behövs för att få en NLE att fungera. Nu förstår jag ditt problem.

Ett förslag:
-Ta kontakt med NLE (NL Elektronik; Nybro Vaenge 67; DK-2800, Denmark; Tel: (+45) 4588 4412)
-Köp hem det Ni gemensamt kommer fram till.
-Återkom hit.

Det gör saker och ting lite lättare om du tar lite större ansvar själv. Framför allt med tanke på att du vill ha med den ut och dem så kan det vara bra att ha ett hum om vad det är man har...

Btw, har Ni inte Service folk i Alingsås som kan löda ihop det åt dig?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/15 :  11:24:36  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Nu ska vi inte vara såna mot Sladd. Det var säkert en trevare med avsikt att få komma in i diy värmen ;-)
Så jag säger: Sladd, välkommen, jag vet ett ställe som säljer lödkolvar på öppet köp.
Dimitri
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/15 :  11:32:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ursäkta,

jag räknade fel det är så många som 18st lödpunkter och det kräver ju sin man...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  11:36:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag är övertygad om att Sladd läser svaren med ett knippe glimtar i vardera ögat.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  11:56:44  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag kan göra en prototyp åt dig i en tvålask den blir billig och om du tycker att den verkar vara Ok så skall jag lämna offert på en serietillverkad produkt.
Helt passiv med tre ingångar en utgång och en stereo potentiometer 1K och treläges ingångsväljare.Pris 1500:- plus moms och frakt får jag din adress så kommer den om tre veckor, vill du betala mot postförskott eller faktura 30 dgr.

Oops! (Out of phase!) jag läste nått om fasta motstånd du menar att det skall vara stegad volym med diskreta motstånd, ja då får det bli en enkel version eftersom du redan fått pris vad sägs om en stegad volym med låg, medelhög och väldig hög utnivå.
Du kan också få en "vanlig" potentiometer med stegade nivåer.

Edited by - Xover on 2003/06/15 12:09:39
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  12:26:53  Show Profile Send Xover a Private Message
Soapbox opt.1 med buffer och battereliminator pris 2000:- exkl.moms och frakt.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  13:34:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Soapbox opt.2 Tvålasken byts mot lunchask av rostfritt stål
Pris 2500:- nto inklusive två st 1m standard phono-phono anslutningskablar.

Soapbox opt.3 Batterieliminatorn byts mot 2st uppladdningsbara 9 Volts Lionbatterier.

Pris 16500:- nto batteriladdare ingår.

Soapbox opt.4 alla ingående komponenter kommer från ELFA istället för BHIAB.
Pris 45000:- nto

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  13:48:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Soapbox är nu utfasad ut vårt sortiment och support går ej längre att få vi rekommendera att ni istället anlitar Stereophile och laddar ner deras beskrivning om hur man tillverkar ett enkelt buffrat försteg.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:13:30  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
En stilla undran bara: Sladd, vad händer när den volymkontrollen du har köpt av glad amatör grillar en cd-spelare, slutsteg, katt eller vad som helst?

Själv skulle jag aldrig sälja något som jag har byggt själv utan att ha hängslen, livrem och produktansvarsförsäkringar.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:19:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Soapbox är nu utfasad ut vårt sortiment och support går ej längre att få vi rekommendera

Xover:
Vad betyder detta? Vems sortiment har den utgått ifrån?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:35:30  Show Profile Send Xover a Private Message
Mitt virtuella sortiment av high tech esoterisk high end sota produkter.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000