HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Efterdra element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/14 :  19:32:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Måste man skaffa en momentnyckel (eller vad det heter) för att efterdra sina mellan- och baselement? Kan man dra lite på känsla? Ska de bara dras om de känns uppenbart lösa?
Högtalarna (audiovector M3 Super) har gått 100-150 timmar nu.

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:08:54  Show Profile Send luminous a Private Message
Jag har aldrig hört talas om att efterdra sina element! Det är nog ingen fara såvida de inte är uppenbart lösa

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:19:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Rog,

Jag skulle definitivt råda dig att kontrollera skruvarna med jämna mellanrum. En momentnyckel är nog perfekt men kanske lite "overkill" ... Det går nog lika bra att kontrollera dem förhand

En kollega till mig har ett par NHT-högtalare som vi trodde hade ett trasigt element. Det visade sig dock att skruvarna till ett av elementen hade släppt lite varvid elementet satt löst och vibrerade mot baffeln

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:24:11  Show Profile Send celef a Private Message
"Måste man skaffa en momentnyckel (eller vad det heter) för att efterdra sina mellan- och baselement?"



"Kan man dra lite på känsla? Ska de bara dras om de känns uppenbart lösa?"

jag kan inte tänka mig att det skulle vara "skadligt" att dra åt elementen om du misstänker att de sitter lösa, dock så kan billiga element med tunna plåtkorgar missformas om man drar lite för hårt, det har jag gjort några ggr och jag kan inte höra nån bieffekt av det. men, om dina element på något sätt är "halvt flytande" så kanske det kan bli en försämring om du drar åt för hårt, men jag tvivlar att så är fallet.

sound pollution
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:07:24  Show Profile Send Jonas a Private Message
Roq!

Dra inte diskantelementen på Audiovector! Jag har ett par M1 Signature och frågade Audiovector om jag skulle dra elementen eftersom de kändes lösa, men fick till svar att diskanten inte ska vara dragen, kommer inte ihåg varför.
Basarna kan du säkert dra dock!

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000