Måste man skaffa en momentnyckel (eller vad det heter) för att efterdra sina mellan- och baselement? Kan man dra lite på känsla? Ska de bara dras om de känns uppenbart lösa? Högtalarna (audiovector M3 Super) har gått 100-150 timmar nu.
Jag skulle definitivt råda dig att kontrollera skruvarna med jämna mellanrum. En momentnyckel är nog perfekt men kanske lite "overkill" ... Det går nog lika bra att kontrollera dem förhand
En kollega till mig har ett par NHT-högtalare som vi trodde hade ett trasigt element. Det visade sig dock att skruvarna till ett av elementen hade släppt lite varvid elementet satt löst och vibrerade mot baffeln
"Måste man skaffa en momentnyckel (eller vad det heter) för att efterdra sina mellan- och baselement?"
"Kan man dra lite på känsla? Ska de bara dras om de känns uppenbart lösa?"
jag kan inte tänka mig att det skulle vara "skadligt" att dra åt elementen om du misstänker att de sitter lösa, dock så kan billiga element med tunna plåtkorgar missformas om man drar lite för hårt, det har jag gjort några ggr och jag kan inte höra nån bieffekt av det. men, om dina element på något sätt är "halvt flytande" så kanske det kan bli en försämring om du drar åt för hårt, men jag tvivlar att så är fallet.
Dra inte diskantelementen på Audiovector! Jag har ett par M1 Signature och frågade Audiovector om jag skulle dra elementen eftersom de kändes lösa, men fick till svar att diskanten inte ska vara dragen, kommer inte ihåg varför. Basarna kan du säkert dra dock!
MVH
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system