HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltips inför helgen !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:51:30  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jo, det är så här att jag ska uppgradera mig singalvägen. Det ska bli en ny kabel mellan cd (Arcam FMJ) och förstärkare (Amplifix). Högtalarkabeln är jag nöjd med och högtalarna är åt det snabbare hållet (Audiovector). Var ska jag börja nysta ? Den bör ligga som ny mellan 8-10k, halva begagnat. Det blir hemlåning, men alltid bra med tips och idéer innan man står där med ett ormbo i storleksordningen traktorhjul.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:59:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En Audioquest Anconda RCA borde passa yppeligt (kan kanske var svår att få tag på), den kostar 9500 ny för 0,75 m.
Nordost Quttro Fil är en mycket fin kabel, kostar ju iof ca 20000 ny, du kanske kan kolla på de lite billigare nordost, de är dock lite tunna i karaktären så resultatet kanske blir för tunnt. Tror AQ passar bättre...

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/13 17:00:02
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:01:00  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har inte provat allt i kabelväg...men Transparent Super ligger nog i din klass.
Nordosts billigare har jag inte provat men kan nog lätt uppfattas som lite ljusa om man får tro dom som har provat, men det är ju som alltid att de ska passa i ditt system. Man ska inte alltid tro på det man hör.

Låna hem och testa lite olika varianter har du tillgång till någon handlare där du bor

Själv ska jag testa Transparent Super (högtalar- samt signalkablar), med den nya MM-teknologin i helgen. Vi får se vart det leder...

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/06/13 17:01:45
Go to Top of Page

Lasse Kongo
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:06:28  Show Profile Send Lasse Kongo a Private Message
Någon av Harmonic technologys kablar. Fasta, djupa, kraftfulla & fylliga med bra 3D.
/LK
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:08:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Någon av Harmonic technologys kablar. Fasta, djupa, kraftfulla & fylliga med bra 3D.

Nu hugger snart kobran Ekman

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/06/13 17:08:39
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/06/14 :  09:13:41  Show Profile Send binmarv a Private Message
En Anaconda låter som ett bra förslag, något jag själv funderade på. Transparentkablarna tycker jag personligen inte är prisvärda. Ruskigt bra, men lite för dyra för prestandan.

Tack för alla mycket bra tips. Harmonic kan nog vara nåt, hmm. Modell ? Nordost har jag aldrig hört, men får nog ta och vidga mina vyer något.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/06/14 11:57:34
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:59:07  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Kolla på www.esoterisk-hifi.se där hittar du mycket av både signal och högtalarkabel till bra priser.
Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:12:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla oxå in nån av Kimbers Select kablar, tex KS-1020, som i 1m längd kostar runt 8000:-.

/Martin
Go to Top of Page

Lasse Kongo
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:17:53  Show Profile Send Lasse Kongo a Private Message
Jag använder HT Pro Silway mk2. Fungerar i min anläggning mkt bättre än tex Transparent Super.
Fastare, djupare och med en helt annan dynamik.
/LK
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:19:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att be om råd när det gäller kablar är som att fråga om vilka kryddor man skall använda i soppan.
Det är lättare om du har någon idé om vad du vill med ljudet.
Annars är det nog bara att låna hem ett ormbo och försöka reda ut det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2003/06/14 13:21:07
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/06/14 :  18:46:03  Show Profile Send binmarv a Private Message
Björn-Ola !

Jo, som jag skrev vill jag att kabeln skall klara av att spela på bra, snabbt och torrt. Jag vill gärna ha detaljer i alla register, dynamik och stabilitet. Kabeln bör ligga i fas med min AQ Caldera.

Det blir hemlåning som jag sa, men det är lättare om man har lite tips utifrån innan man ger sig in i djungeln. Självklart har jag redan bildat mig en uppfattning, men här finns så mycket kunskap som jag gärna lyssnar till.

Vet nån vem som säljer Harmonic i Gbg ?

Tack åter igen !

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000