HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 slutsteg för högtalarmätning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:01:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Att dom har ett ansvar att leva upp till är ganska naturligt.
Anser du dig vara på samma nivå som högtalarkonstruktör?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:20:25  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är j-gt stor spridning vid tillverkning av högtalarelement så det gäller att vara på sin vakt om man vill vara noggrann, jag tar mitt ansvar för det jag lämnar över därmed inte sagt att jag är perfekt men jag strävar dit och att försöka åstadkomma den perfekta tvåvägaren är ett projekt jag jobbat med i snart 35 år och förmodligen aldrig får till, men en del annat fint har ramlat ut om man så säger utan att dra på för stora växlar av detta.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:47:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Huvva...
Lycka till. Du behöver inte sparka dig trött för att bli av med energin. Sisofys har fått en kompis.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:08:26  Show Profile Send Xover a Private Message
Tackar och bockar allra ödmjukast var hittar jag min kompis så här hux flux är han informerad om bekantskapen.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/14 :  14:10:14  Show Profile Send celef a Private Message
"celef Jag blir osäker när du säger att det kan skilja så mycket. Kanske ska göra om testet igen. Vilka spänningar och skillnader pratar du om?"

jag har tyvärr inget dokumenterat, men jag skrev min lådsimulator baserat på detta. men det finns dokument som delvis handlar om elementens olinjäriteter, klippel, audiomatica (clio manual), ted jordan (parameter game), lms, ...
vem fö limmar fast talspolen och mäter "blocked" impedans, inte många kan jag tro men tydligen en mkt viktig parameter iaf enl proffsen, men jag fattar fortfarande inte varför, ni kanske kan förklara?

"Att det kan skilja om elementet ligger eller står upp när man mäter har jag märkt. Sen är det så som du säger att man inte ska ta detaljerna så allvarligt med T/S eftersom dom mest är en vägledning."

drömmen är ju en kraftfull fixtur i rostfritt (omagnetisk) där elementet kan monteras i önskad vinkel! hur gör du?

sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  15:11:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef
quote:
drömmen är ju en kraftfull fixtur i rostfritt (omagnetisk) där elementet kan monteras i önskad vinkel! hur gör du?
Jag ställer elementet på bänken och lägger något i lämplig höjd under magneten. Elementet står alltså upprätt med ljudriktningen horisontellt. Det räcker för att få bort bordsytans inverkan. Att lyfta elementet upp i luften påverkar inte. Skåpet är kopplat x/y och det syns på en gång när någon fasskillnad uppstår.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  15:36:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover
quote:
Tackar och bockar allra ödmjukast var hittar jag min kompis så här hux flux är han informerad om bekantskapen.

Sisofys. Grekisk Gud som evigt rullade samma sten i en uppförsbacke.

Vi slutar gnälla nu. Jag tror att du har kört fast. Kanske kan vi skaka loss det med lite nya positiva idéer så att det händer något med dina SonusFaber wanabe.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  15:42:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef
quote:
vem fö limmar fast talspolen och mäter "blocked" impedans, inte många kan jag tro men tydligen en mkt viktig parameter iaf enl proffsen, men jag fattar fortfarande inte varför, ni kanske kan förklara?
Där har jag en tänkbar förklaring. Det är nog det enda sättet att kompensera bort membranets inverkan och bara få kvar talsolens rena induktans med magnetens järnkärnetillskott kvar. Alltså ett äkta Le värde. Värdet av informationen ifrågasätter jag dock eftersom det går att räkna fram med hjälp av ökad induktans vid ökad frekvens. Men är man noggrann så är man.

Edited by - Flint on 2003/06/14 16:21:10
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/14 :  16:41:29  Show Profile Send brumel a Private Message
Ok bra att ni håller stilen och kvalitetskontrollerar elementen.
Nu en liten dum fråga: Varför ska man leda tillbaka förstärkarsignalen till ljudkortets line in via krokodilklämmor en sk loopback. Då måste den dämpas för att skydda ljudkortet (en anledning till att man kanske ska ta det varligt med spänningen). Ett oscilloskop kanske tål mer.
Är det för att kalibrera mätningen och få större exakthet?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  16:52:18  Show Profile Send Flint a Private Message
brumel
Det är nog en fråga för Celef eftersom han mäter så här och jag gammalmodigt manuellt men jag tror att eftersom signalnivå är så pass låg så borde inga problem uppstå med översyrning och liknande. Om jag har fattat principen så matar ljudkortet ut en ton/signal på ett högtalaruttag. Den signalen går till ett motstånd som sitter i serie med högtalaren och sen till jord. Motståndet fungerar som en referens vid mätningen. Sen matar man sigmalen från motståndet till ena kanalen linje in och från elementet till den andra kanalen linje in. Programmet gör sen alla beräkningar och sveper över det område man vill mäta och gör dom beräkningar som behövs. Det är precis så jag gör med men manuellt.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:14:49  Show Profile Send celef a Private Message
"Där har jag en tänkbar förklaring. Det är nog det enda sättet att kompensera bort membranets inverkan och bara få kvar talsolens rena induktans med magnetens järnkärnetillskott kvar. Alltså ett äkta Le värde. Värdet av informationen ifrågasätter jag dock eftersom det går att räkna fram med hjälp av ökad induktans vid ökad frekvens. Men är man noggrann så är man."

precis så har jag fått det förklarat av en annan konstruktör (som fö använde sådana här teststationer, se bild, innan inköp av klippelapparatur) men jag fattar inte värdet av detta värde? testet skall iaf vara väldigt avslöjande och påvisar hur god motorn är, väldigt viktigt på basar till subs är det lilla jag hitills har förstått...



"Varför ska man leda tillbaka förstärkarsignalen till ljudkortets line in via krokodilklämmor en sk loopback."

du menar varför användning av prob vid akustisk mätning? genom att använda båda kanalerna så kan man kompensera bort ev brister i mätkedjan (kanal 1 - kanal 2), om man placerar proben (kanal 2) på högtalarterminalerna så kan högtalarens egenskaper isoleras, mäter man utan probe mäter man ju både ljudkort, kablar, stärkare och högtalare.

"Är det för att kalibrera mätningen och få större exakthet?"

just det

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:24:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
Genom att låsa talspolen så kan man eliminera den rörelseberoende induktansen och då få en koll på hur stor den är (genom att gämföra kurvorna mellan låst resp. fritt element). Den (den rörelseberoende induktansen) är oftast otrevligt olinjär så det vill man ju veta kanske om man är linjäritetsfetischist


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/14 :  23:09:24  Show Profile Send celef a Private Message
tack nagref, jag har några skräpelement som jag skall prova på (häller epoxilim ner i talspolegapet), men vad är bra/dåliga egenskaper? på vilket sätt kommer detta till (o)nytta i ett system?

sound pollution
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/15 :  00:30:18  Show Profile Send celef a Private Message
här är ett första test, översta grafen är mätt i frifält, den undre samma uppställning men nu med fastlimmad talspole (blocked imp), vilka slutsatser kan man dra av detta på detta mkt billiga element??



mer om drivnivåer:

http://www.linearx.com/products/software/LEAP5/EnclosureShop/EncShp05.htm

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/15 :  13:03:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Misstänker att det är ett rätt motorsvagt element. Är det det? Alternativet är att du testat på rätt låga nivåer.
Skillnaden mellan kurvorna är minimal om man borser då från puckeln vid 50Hz som ju beror just på att membranet rör sig resp inte rör sig...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/06/15 :  13:53:29  Show Profile Send kung a Private Message
celef: vad för element är det du mäter på på bilden?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:13:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref och Celef
quote:
Genom att låsa talspolen så kan man eliminera den rörelseberoende induktansen och då få en koll på hur stor den är (genom att gämföra kurvorna mellan låst resp. fritt element). Den (den rörelseberoende induktansen) är oftast otrevligt olinjär så det vill man ju veta kanske om man är linjäritetsfetischist

Det här börjar bli ruskigt intressant. Nu är frågan om den här olijariteten har någon som helst inverkan. Den är ju bara ett reultat av en hypotes. Elementet är alldrig stelopererat i normal drift. Jag har ju som tes om delningsfilter att kompensera bort Le med en 100% noggrann konjugatlänk och det i syfte att ge filtret riktiga arbetsförhållanden. Le i det fallet består både av talspolens L och memranets inverkan. Konjugatlänken hanterar ju det totala av dom två. Jag tvivlar därför på att den här olinjariteten har något värde i sig. Överbevisa mig gärna.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:21:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Jo nu börjar poletterna falla ner som fylltrattar på midsommarafton. Olijariteten minskar förstås med ökad motorstyrka i förhållande till membranvikt men det visar ju även B/L-faktorn och Q-värdena. Så otroligt avslöjande kan det ju ändå inte vara menar jag. Det finns ju flera värden som pekar åt samma håll.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:22:52  Show Profile Send celef a Private Message
"Skillnaden mellan kurvorna är minimal om man borser då från puckeln vid 50Hz som ju beror just på att membranet rör sig resp inte rör sig..."

just det, men om man jämför resultatet av mätning på blockerat element mot ett "idealiskt" element (resistor (re) + spole (le) i serie) så blir skillnaden mer "dramatisk":


(översta graf är uppmätt element, mellangrafen är simulerad "idealt" element, och nederst är en multigraf för bättre jämförelse.)

den tidiga induktiva stigningen av impedansen tyder på dålig material i polstycket och eller avsaknad av kortslutningsringar... och sedan påverkas induktansen av talspolens material, men de är väl en annan femma!? hur som haver så blir fasvinkeln större och ger ett större induktansvärde, och som jag har fått det förklarat så är det detta värde (strax ovanför lådavstämningen) som skall pillas in i simuleringsprogrammen, vad blir effekten??? är detta viktigt??

"celef: vad för element är det du mäter på på bilden?"

en sonab 8 tummare made in taiwan

"Jag tvivlar därför på att den här olinjariteten har något värde i sig. Överbevisa mig gärna."

jag har för mig att det nämndes att denna olinjäritet oxå gör att man inte kan stämma av en basreflexlåda genom imp mätning ("sadeln"), man måste mäta membranutslagen.


sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:38:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef
quote:
jag har för mig att det nämndes att denna olinjäritet oxå gör att man inte kan stämma av en basreflexlåda genom imp mätning ("sadeln"), man måste mäta membranutslagen.
Om man tittar på X-min och porttillskott så möts dom ganska bra på samma ställe. Åtminstone i mitt gamla LspLab. Där är ju verkan som störst av porten och det måste också betyda att elementet bromsas mest där eftersom dom mekaniskt ligger i motfas. Nej, jag förstår inte riktigt det argumentet. Har du hittat det här på nätet? I så fall vilken sida?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:59:47  Show Profile Send celef a Private Message
"Om man tittar på X-min och porttillskott så möts dom ganska bra på samma ställe. Åtminstone i mitt gamla LspLab. Där är ju verkan som störst av porten och det måste också betyda att elementet bromsas mest där eftersom dom mekaniskt ligger i motfas. Nej, jag förstår inte riktigt det argumentet."

här är faktiska mätningar som visar max portoutput och "x-min" inte alltid faller samman, xtremfall kanske men ändå bevis! :)



men det var inte detta som jag menade, utan man kan inte lita på att dippen mellan de två peakarna på en impedansmätnig är lådans avstämningsfrekvens.

"Har du hittat det här på nätet? I så fall vilken sida?"

jag har sporadisk kontakt med en högtalarkonstruktör som har berättat, men tyvärr har jag teflonhjärna så inget riktigt fastnar, hur mkt han än matar mig med, tyvärr! :(

sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  16:20:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef
På dina bilder är det ju tydligt som du säger. Jag kan ha missuppfattat det där med porttillskottet och X/min men jag är mer säker på impedansdippen och porttillskottet (tror jag). Har du någon lättillgänglig sådan bild?

Nu har jag kollat i LspLab. Du har rätt. Det mesta ligger lite omlott runt fo. I alla fall några Hz. Då lärde man sig något nytt idag med. Bra.

Edited by - Flint on 2003/06/15 16:32:43
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000