HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fjärrkontrollerbar balans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:35:36  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jo, jag håller på med ett försteg och hoppas på att kunna lösa volymkontrollen med en pga2310 från TI. Den verkar ju enkel att styra med en mikrokontroller och således enkel att fjärrstyra.

Sen kom jag på att en balanskontroll är kul att ha. Första tanken var att lösa det genom att styra volymkontrollen på ett intelligent sätt. Sen tänkte jag lite till och kom på att det var nog inte så smart egentligen. Blir ju svårt att få till en bra balanskontroll på låga volymer. Ideer någon? En exta pga2310 efter volymkontrollen som används för att styra balansen mellan kanalerna med?


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:41:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
Eftersom den har konsekvent logaritmiska steg så är det inga problem att ha balansen i samma 2310 som du har till volymen. Vid så låga nivåer som -90 dB så lyssnar man inte normalt och en offset på kanske 4dB gör inte så mycket normalt.

PGA2310 verkar vara fin. Kanske man skulle beställa en sådan?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:00:07  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är många som håller på med försteg, skulle vara bra med om det gick att samordna lådanskaffning är det någon som har en bra idé på låda, jag har något inlägg om låda men inte fått någon respons jag vet inte riktigt vilken nivå folk här har för krav på lådor för sin projekt.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/15 :  16:03:51  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Nagref: det är ju klart. varför tänkte inte jag på det?

Xover: Jag ska tillverka en låda själv. Borde gå att göra en schysst låda på en dag i verkstaden och några kvällar framför ProE. Det är främst fronten och lite av bakstycket som är jobbigt, resten är ju bara en fråga om att bocka plåt.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/15 :  16:12:08  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Finns det ngn som säljer PGA2310 då? Hittar den varken hos ELFA eller RS, RS har dock ngt liknande.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000