Skall och skall. Det är kanske lämpligt att följa normerna för att få en vettig jämförelse mot andra element men sen kan man väl mäta T/S vid 2kWatt med bara för att få se vad som händer. Alltid lär man sig väl något.
Nagref. Jag mäter manuellt med en enkel tongenerator, skåp och frekvensräknare plus en del matte och spänningen ligger omkring 100-200mV RMS. Generatorns ri bestämmer. Jag har testat med ett 50W slutsteg mellan och mätt runt en volt och det gav bara marginella skillnader. Det var i och för sig ca. 10 år sedan så jag minns inte exakt men eftersom skillnaden inte var något jag fäste mig vid så släppte jag den versionen. Hur mäter du själv? Med dator och program förmodar jag.
Nu kommer jag ihåg det. Jag fick för stora konutslag med för hög spänning. Det verkar inte nödvändigt eller ens vettigt att mäta utaför x-max.
nu ska man nog inte stirra sig blind på dessa parametrar då de endast är (i bästa fall) ett hjälpmedel till att komma någorlunda rätt vid dimensionering av lådorna, det är så mkt annat som oxå påverkar slutresultatet. man gör sig alltså en stor otjänst om att till fullo förlitar sig på en lådsimulering. dessutom är ju ett av delmål att få till en låda som uppförsig någorlunda konstant.
Nähä! nu kryper jag tillbaka under taggtrådsskyddet och tänker ut nått nytt inlägg, kanske om hur man gör en ny DIY kabel "att lägga en kabel" kan bli trådrubrik.
Celef: det är rätt att man vill ha en låda som uppför sig relativt konstant och då är det ju lämpligast att göra det vid nivåer som man lyssnar på eller?
Flint: din metod är alldeles utmärkt även om jag skulle vilja dra upp nivån till ca 2.83Vrms
Själv har jag inte gjort så många analyser av T/S men då vill jag ha nivåer som låter ungefär som när man lyssnar på musik. Subjektivt så det förslår! Kan man tänka sig! Tyvärr så överstyr man även ett kralligt slutsteg när man gör så med en MLS-puls...
xover: softis! Flint och Celef är goa men rättvisa kombatanter!
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Yepp roliga att fäktas med förmodligen rätt så erfarna tekniker och idérika utan att vara besserwisseraktiga som jag kan bli ibland utan att ha tillräckligt på fötterna men det går att dölja. Undrar just vad herrar moderatorer tycker om folk som oss, dom gillar tydligen business så här kan man göra affärer om man kommer på nått peranders försöker kränga elektronik lite då och då men ingen har bromsat.
Nagref. Jo jag förstår vartåt du syftar med spänningen men testa själv med ett baselement i fri luft får du se eller det har du givetvis gjort. Det hoppar som satan när man kommer upp lite i nivå. Man mäter ju fo och vid -3dB på vardera sidan om fo. Jag körde en Kef B200 minns jag nu och den är ju blöt så det förslår och då sticker konen iväg rätt fort. Det är även lite otäckt att lägga på några volt på ett diskantelement. Även om det inkopplat och i arbete klarar 50W Musik så motswarar 2.83V statiskt rätt mycket effekt.
"Celef: det är rätt att man vill ha en låda som uppför sig relativt konstant och då är det ju lämpligast att göra det vid nivåer som man lyssnar på eller?"
min erfarenhet är att skillnaden i parametervärden kan vara så stor som 25% pga signalnivån, men i slutlig låda (simulerat) så blir skillnaden inte så himla stor (i mina mått mätt), många andra fel kan smyga sig in i verklig låda som gör att den ändå inte stämmer med simulerat.
celef Jag blir osäker när du säger att det kan skilja så mycket. Kanske ska göra om testet igen. Vilka spänningar och skillnader pratar du om? Att det kan skilja om elementet ligger eller står upp när man mäter har jag märkt. Sen är det så som du säger att man inte ska ta detaljerna så allvarligt med T/S eftersom dom mest är en vägledning.
Jo du har rätt om statiska nivåer Flint. De kan verka otäcka men jag har dundrat in några watt i en dx25 diskant utan filter och inte skrämts av det. När det gäller mls-signaler så har jag legat på överstyrningsgränsen på ett PA-9 (sentec) och kört in signalen fullrange i en Moreldiskant utan problem. Naturligtvis med kontinuerlig signal så att talspolen blir lagom uppvärmd. Hade elementet kissat på sig av den behandlingen så hade det ändå åkt ut...
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Jag håller med Flint och celef om hur man ska mäta T/S-parametrar. När man mäter enligt Nagrefs ideer så får man inte fram T/S-parametrarna eftersom många andra effekter i elementen kommer fram vid högra nivåer. T/S-parametrar är ju inte ett sätt att mäta alla högtalarens egenskaper utan en approximation som ska användas för simuleringar.
Helt rätt T/S skall utföras enligt de instruktioner som finns annars blir det pannkaka av allt däremot så vet jag inte om man skall motionera elementet först, det vore väl bäst eller hur.
Min erfarenhet av att motionera elementet är att effekten sitter i ett tag men om man låter elementet ligga någon timme så är värdena tillbaka på samma nivå.
Om man ska få bestående ändringar så får man nog köra in elementen under en längre tid så att upphängningen mjuknar.
Högtalarelement är en ganska oprecis transducer om så säger och det skiljer väldigt mycket mellan två element av samma fabrikat och typ det är nog ganska vanskligt att bara köpa två element och tro att man kan åstadkomma något som liknar High End jag har tagit upp detta förr och en del trodde att återförsäljarna inte sålde sekunda element men jag tror att det nog tyvärr kan vara så ibland, dom främsta tillverkarna har kanske matchade element iallfall finns diskanter att köpa parvis från några seriösa tillverkare och visst blir det problem om elementen inte är lika tro inte något annat.
quote:Högtalarelement är en ganska oprecis transducer om så säger och det skiljer väldigt mycket mellan två element av samma fabrikat och typ det är nog ganska vanskligt att bara köpa två element och tro att man kan åstadkomma något som liknar High End jag har tagit upp detta förr och en del trodde att återförsäljarna inte sålde sekunda element men jag tror att det nog tyvärr kan vara så ibland, dom främsta tillverkarna har kanske matchade element iallfall finns diskanter att köpa parvis från några seriösa tillverkare och visst blir det problem om elementen inte är lika tro inte något annat.
Rent skitsnack. Bygger detta på egna erfarenheter eller är det åter ett antagande. Du har ju inte ens mätt upp T/S-parametrarna på elementen så vad snackar du egentligen om. Märkeselement sprider sig inte alls på det sätt som du beskriver. Är det en ursäkt för att du inte får till något som fungerar?
Ren oförfalskad sanning menar du väl eller tror du att tolerans inte existerar i högtalarindustrin +/- 20% är barnmat där de bästa elementen går till dom som beställer några pallar.
Beställ mig en pall och bevisa det. Om du har rätt så ska jag stå för det. 20% tolerans på vissa värden är för övrigt är inte en enorm tolerans i dom här fallen. Jag har mätt T/S på dom flesta element som jag har stött på sedan mitten av 80-talet och samlat resultatet i en databas. På ditt snack låter det som vissa är helt värdelösa.
Tror du att man kan bli SOTA inom högtalarindustrin om man inte har kolla på ingående element ta till exempel Sonus tror du dom putsar och polerar lådorna så att dom blir helt perfekta och sedan sätter in nått som inte är i ordning.