HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stående vågor, vad kom vi fram till?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:25:06  Show Profile Send n0p a Private Message
Har ju för mig att ämnet har varit uppe tidigare, men jag har sökt och inte hittat något. Vad är detta för fenomen och vad kom vi fram till?


Exit Planet Dust

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/12 :  14:21:07  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Kom hem till mig i Göteborg så får du veta hur det är när man inte kan spela Björks "Hyper Ballad" från skivan Post pga grymt upp****ad bas. Det slår nästan lock för öronen och oavsett vilken volym du spelar på så är det obehagligt

Stående våg i just den frekvensen som bastonen ligger i skulle jag väl tro. Eftersom jag inte kan någon teori kring detta fenomen så lämnar jag med varm hand över det till mer kunniga.

Ja, jag skulle definitivt behöva göra något åt mitt rum men kommer liksom inte igång

/Jonas
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:30:39  Show Profile Send flintan a Private Message
Om du hade besökt våran förra replokal så hade du fått ännu ett exempel på hur det slår lock för öronen av basen fast man spelar jättelågt...Det rummet var ganska stort och väldigt högt i tak säkert fyra meter.

Ljudvibrationerna har olika våglängd (det går att räkna ut våglängden med frekvensen genom ljudets hastighet, tror jag?) vid olika frekvenser och om rummets längd, bredd eller höjd motsvarar längden på ljudvågen så fortplantar sig denna och ökar i volym.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:36:36  Show Profile Send krang a Private Message
Fenomen: resonans.

Rummet blir som en pipa i en kyrkorgel
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/06/14 :  01:11:48  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Enkelt kan man säga att stående vågor uppkommer när två vågor möts och adderas till en resulterande, kraftigare våg (kraftigast när vågorna möts i fas). Denna kraftigare våg kan sätta igång tex rums- och kabinettresonanser. Man bör därför i högtalare och lyssningsrum undvika parallella och liksidiga ytor, så att vågorna ges mindre sannolikhet att mötas i fas.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:46:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om måtten på dom olika rumsledderna sammanfaller eller är multiplar av varandra kan man få problem.
Det enda man kan göra är att välja rätt rum och att minska eventuella problem genom att dämpa basen.

Ett exempel på ett problemrum: 5x5 m med en rumshöjd av 2,5 m samt betongväggar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000