HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag blev rädd när "stereo" uppsökte mig...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/06/11 :  14:41:33  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Tänkte bara berätta en liten rolig sak som jag kom ihåg nyss. Det här med stereo (som i 2-kanal), det är ju inte en självklarhet för alla. När jag var runt fjorton-femton år och precis hade köpt min första stereo (Panasonic-system för 4500kr), så trodde jag inte att det kunde vara så viktigt med placering av högtalarna... en här och en annan där. Sen blev jag lite designmedveten och tyckte att det kunde vara snyggt att ställa högtalarna på ett annat sätt (typ så som alla här på forumet placerar...). Jag satte mig i den lilla soffan på mitt rum och började lyssna på Celine Dion - The power of love. Jo, nu jävar hände det saker. Jag blev så ruskans rädd för det lät ju verkligen som om hon stod i mitt rum och vrålade... Oj, det är som tur är inte varje dag man blir så chockad!!!

Så gick det till - sedan dess har fenomenet "stereo" hemsökt mig.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/11 :  14:51:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:02:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
OJ!
Du blev skrämd rakt ut i Hi-Fi-träsket och förmodligen kommer du irra runt här länge...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:11:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag jämrar mig lite smått när kompisar placerar t.ex. ena högtalaren högt upp i en bokhylla medan andra får stå som nattduksbord vid sängen vid motstående vägg. Speciellt om de också säger "jag förstår inte att du lägger ut så mycket pengar på det där, det är ju bara ljud"

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/06/11 15:11:27
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:15:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag vet faktiskt flera personer som tycker att stereo med korrekt uppställda högtalare är obehagligt, eftersom det låter som om musikerna stod i rummet!
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:26:43  Show Profile Send zorro a Private Message
"det är ju bara ljud/musik"

Det får man höra ofta

heja sverige!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/11 :  16:31:32  Show Profile Send Johansson a Private Message
...och sen när man kontrar med "Men din dyra bil då? En gammal Golf räcker väl för att transportera sig?" är det nästan så man kan se tankebubblan med IDIOT skrivet inuti...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/11 :  20:09:42  Show Profile Send Sentinel a Private Message
JA men vem bryr sig om det. Har nyss sålt min VR6:a, så att pengarna kan läggas på viktigare saker än bilen. Typ högtalare.
Min nya Nissan går som bara fan den med

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/06/11 :  22:48:40  Show Profile Send Nagra a Private Message
AHA, Nissan, är det en Nissan skyline R34??borde spöa din vr6 med hästlängder

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:02:32  Show Profile Send divander a Private Message
En del sätter högtalarna längst upp i hyllan eller bakom soffan för att de inte är så "snyggt" att ha dom framme "mitt på golvet". Denna "synd" är att jämföra med att kapa benen på köksbordet till 20cm med kommentaren "Det blir inte så stort och är inte lika mycket i vägen". Varken högtalarna eller bordet kommer riktigt till sin rätt. Är man intresserad av och tycker om musik borde man reagera på felplacerade högtalare. Är man intresserad av och tycker om mat borde man reagera på ett allt för lågt bord.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:06:15  Show Profile Send KingX a Private Message
hmm..det här med bilar ja!

hur många gånger har man inte stött på både vänner o annat folk som tycker man e helt förvirrad som lägger ut en massa pengar påsin "stereo" medans de finner det helt regel rätt att kassta ut minst lika mycket o i många fall mer pengar på sin bil.
Finns vissa trångsynta människor här i världen som inte verkar förstå att alla "hobbies" kostar pengar.. således även hi-fi



//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:32:29  Show Profile Send Johansson a Private Message
Sen bör man ju vara lite självkritisk ibland också, jag är nog inte ensam om att någon gång lite spydigt dömt ut en polares "uppställning" bakom soffa, i bokhylla osv. Det är precis lika korkat som när denne polare klankar ner på mina investeringar i stereon.

För en tid sedan hade Hifi&Musik just en sådan ledare, den spydde galla över något tips i en inredningstidning som gick ut på att klä högtalaren med tyg för att passa mot rosa tapeter eller något i den stilen. Herregud, då tappade dom ju massa diskant!

Och?

Om denna inredningsglada tös vill sy en tygkondom till sina 800 kronors högtalare så borde hon väl rimligtvis få göra det utan att någon välljuds-messias ska börja predika...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:36:09  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Jag tycker inte att det är riktigt rättvist att göra jämförelsen hifi - bil. Det är trots allt lite skillnader,
en bil svarar mot ett mycket påtagligare behov än en hifi-anläggning - att transportera sig. De flesta människor
skulle nog hävda att de förflyttar sig oftare än de sitter och lyssnar, koncentrerat som det är frågan om med hifi, på musik.

Dessutom är det ju inte lika vanligt med tjänstestereo som med dito bil.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/12 :  04:06:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst en bil kan svara mot flera behov men i grunden räcker oftast en enkel bil för alla dessa varianter.
Problemet är att få tycker det är konstigt om man lägger ut 100 000 kr. mera än nödvändigt på en bil, men att de flesta anser att det är rubbat att lägga ut mer än,för att vara generös säg 5000-15000 på en stereo/hemmabio. Vad andra hobbys och nöjen kostar, var för sig eller sammanlagt, tycks få reflektera över. Det som retar mest tycks vara att anläggningen, som då oftast är ganska stor, står där rent fysiskt.
Stora utgifter som inte syns tycks reta folk mindre.
Var och en må själv välja vad som är väsentligt, men man blir trött på kommentarerna. På rak arm kan jag bara påmina mig en sak som tydligen irriterar folk lika mycket ock det är böcker Jag blir trött!!!

Bravo
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/12 :  08:31:46  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Irriterad på böcker? Hur kan någon bli det?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:57:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
bilägande i vårt samhälle är bara en fix idé, med lite fantasi klarar man sig alldeles utmärkt utan för det mesta...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:27:08  Show Profile Send Johansson a Private Message
...om man inte måste veckopendla 70 mil för att komma till och från jobbet.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/13 :  03:43:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Inte den enda men närmast, fråga min fru!!!

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000