HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transport?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/06/11 :  23:50:41  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej på er.

Kan någon förklara lite närmare vad det menas när folk pratar cd och transport? da omvandlare?

Kan inta nåe om cdsignaler...

mvh, Mikaell.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:05:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En "normal" Cd spelare bestor av en transport , det är där du stoppar in skivan. Och en DA-omvandlare som omvandlar digitala signaler till analoga. Allt i ett så att säga.

Sen kan man köpa bara transporten med. O då behövs en separat DA annars får man ju ingen musik.

På det viset kan välja själv vilken transport/DA som föredrar.
Jag vet inte hur många olika märken som har separata CD/DA men man kommer upp i pris en iaf.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:12:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det verkar som det finns två skolor om transport/DAC:

Ena skolan säger att det nästan inte spelar någon större roll alls vad du kör för D/A-omvandlare, utan det är transporten som avgör om du får bra ljud eller inte.

Andra skolan säger tvärtom, att transportens jitter och eventuella andra fel () är i stort sett försumbart och att allt således hänger på DA-omvandlaren.

Jag drar det lite extremt nu såklart - bägge spelar naturligtvis in, men åsikterna verkar gå isär om vad som är viktigast - transporten eller DA-omvandlaren. Vad har ni för åsikter i frågan?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:19:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag håller med du Ayn
Man har total frihet med separata produkter.
Allt från om man ska lägga pengarna på DAC eller drive , till vilken sorts DAC , hur driven är uppbyggd.

Precis som det ska vara.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/12 :  04:40:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det här är intressant, vad är viktigt, början eller slutet på anläggningen, eller möjligen någonting i mitten av kedjan. Jag vidgar nu begreppet till hela anläggningen. Vissa hävdar att högtalarna har störst betydelse, andra tror tom förstärkarna Ju mera watt osv.
Själv anser jag att den gamla Linnfilosofin stämmer: Skit in = skit ut. I srikt mening är naturligtvis alla delar lika viktiga, utan förstärkare blir volymen lite väl låg osv, men om inte ursprungssignalen är bra så föstärks ju bara felaktigheterna genom hela kedjan och i slutet blir det riktigt illa.

Naturligtvis är alla delar viktiga för slutresultatet, från 2 hål i väggen till vad högtalarna står på sist i kedjan, men de bästa effekterna får man genom att vara noggran i början. Transport och dac, dvs CD-spelaren/na, är mycket viktiga och är nog var för sig lika viktiga. Ju bättre förutsättningar i början, ju bättre är informationen som vidareförmedlas. Tom kantslipning av cd-skivan, målning, tvättning osv, dvs hur själva informationsmediet, cd/dvdskivan behandlas har betydelse för ett bra slutresultat.

Men det är lika viktigt för slutresultatet hur dessa apparater står (spikar underlägg mm) som nätkablar, strömförsörjning och filter mm. till vilka digital- och signal- kablar man använder.
Fler erfarenheter efterlyses!!!

Bravo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:32:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Sist ämnet "viktigaste delen av anläggningen" var uppe klockade tråden in på 11 sidor tror jag. Vet inte om det borde göras igen redan...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:02:22  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker att det viktiga i en anläggning är balasen. Mellan alla delar. Jag tycker folk som säger att man ska lägga extremt mycket på högtalarna är lika galna som folk som säger att det bara är signalkällan som betyder allt. Hemma hos mig i mitt lyssningsrum så har det alltid blivit bäst när alla delar i kedjan är i balans med varandra(både kostnads och ljudmässigt).

Jag tycker också att när det gäller cd spelare så är det flesta cd spelarna ganska trevliga om man kommer över 10 000kr. Jag lutar åt att ha en balans där man lägger ca 35% på högtalare, ca 28% på förstärkare, ca 19% på cd spelare och ca 18% på kablar. som ett ungefärligt exempel.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/06/12 12:06:48
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/13 :  03:23:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant procentindelning där från sydligare nejder, månne en antik visdom
Nej, naturligtvis måste anläggningen vara i balans, men den största förbättringen, hävdar jag, erhålles genom att lägga störst tonvikt i början av kedjan om man sitter med någon form av begränsning i budgeten.

Alla förbättringar gör ju helheten bättre, frågan är ju en begränsad summa gör bäst nytta. Jag skulle tom våga sticka ut hakan och säga att de flesta skulle få en bättre anläggning till en ringa kostnad bara genom att se över nätkablar och ev. ett anpassat filter. Dvs se över anläggningen tom före första komponent ger många ggr. mer än att köpa nya dyra prylar, dock är det inte lika sexigt

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000