HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på CD-drive
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:20:22  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Har använt en Denon DCD 1520 som drive några år (DACen är Harmony Designs DA 9). Eftersom det nu är dags för laserbyte funderar jag på att byta spelare. Finns några förslag på bra och billigt drivverk? Känner mig lite skeptisk till alltför kostsamma drivverk (är det verkligen så stor skillnad?) Cambridge Discmagic kanske eller någon stabil CD som kan användas som drivverk bara?

Nisse2

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:24:28  Show Profile Send Sudden a Private Message
Cambridge tycker jag låter bra, åk till närmaste åf och klämm och känn. Jag har en Cambridge CD och den fungerar mkt bra. Lycka till.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/11 :  14:03:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Stabilitet är A&O när vi talar om transporter, kolla efter Sony med fast laser, Pioneer med stable platter ellervad det heter, TEAC är mycket stabila och om du hittar någon McCormack förstås, SST-1 är riktigt stabil med heltäckande virationsdämpande puck, fina anslutningsmöjligheter, flexibelt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/11 :  14:06:15  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kvalitén på digitalutgången kan tydligen skilja en hel del också. Har hört allt möjligt om kvalitén på min Pioneer DV-646 som transport, men har inte haft möjlighet att undersöka saken. Nu får jag en D/A-omvandlare till helgen dock, så jag ska testa och se hur den står sig...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/11 :  14:37:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13680
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:03:00  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Tack för tipsen. Har mailat en fråga till TEAC-annonsen. Fler tips emottages givetvis.

Nisse2
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/11 :  16:15:21  Show Profile Send John a Private Message
Hoj,
Testade en Rotel 980 eller vad den nu hette (en ren drive alltså) för att byta ut min moddade Marantz (jo, en gammal trotjänare) och den lät ju bättre, men... hade också för mig att det var philips-prylar i den och de ska tydligen inte vara så enkla att serva (kan ha fel!). Skillnaden i ljud var heller inte jättestor och inte bättre på alla plan. Det blev till slut en Sony xa-20es, med fast laser, som också var moddad. Funkar bra som transport och ska tydligen finnas reservdelar till också. Lät mycket bättre med dac (da9) än i sig själv. Hur denna duo står sig mot en spelare i samma prisregioner har jag dock inte någon större uppfattning om.

Har en kompis med en teac 500-nånting (också ren drive) som är finfin...

Har du fifo månne? Några intryck?

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:03:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har en Meridian 500 transport som jag ska sälja !! Den ha en ny laserdel så den är i nyskick nu. Som tur är händer det inte lika mycket på mekanik delen i cd-spelare som det gör på digitaldelen.
Du kan få den för 9000:- ( 20 000:-), för dom pengarna hittar du nog inte nått bättre på markanden idag !!!

/Martin

Edited by - MartinH on 2003/06/11 17:06:04
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/06/11 :  19:19:53  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Jag har DA 9 med Fifo. Låter alldeles utmärkt! Den avser jag inte att byta i första taget. Meridian för 9000:- ligger tyvärr över budget(även om den säkert är bra och värd pengarna).

Nisse2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000