HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga angående Mingus III
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:28:20  Show Profile Send FCX a Private Message
Ska först säga att intresset inte gäller mig utan min broder som saknar dator, därför ställer jag frågan här med önskan från min bror.

Frågan gäller huruvida Mingus III går att driva med en primare I20??
Mingus III ska ju vara kräsen på elektronik och visst kommer den inte att låta så bra som den kan. Men, jag undrar om det överhuvud taget är lönt att tänka på en sådan kombination?

Min brors folisofi är att när man endå ska köpa nya högtalare så är det ju lika bra att köpa dem som verkligen håller måttet en bra tid framöver. Antagligen blir det inte fler köp av högtalare. Så därför kommer elektroniken antagligen att bytas ut men han vill inte gå några mellan vägar och köpa en mindre dyr/bra högtalare för att sedan endå få sälja och köpa det han igentligen vill ha. Så kommer det att låta bra med en primare I20? Finns väll bara et sett att ta reda på, ja vet, lyssna. Men eftersom det är en bit att köra för att kunna lyssna tänkte jag kanske att här är lite folk som har erfarenheter av mingus III? Ni får även komma med andra förslag på högtalare i den prisklassen som går att driva med en primare I20.

Tack på förhand
Fredrik


Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:31:18  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag tycker din bror är helt rätt ute! Det blir bara dyrare om man byter fler gånger. Dessutom så kan man, imho, inte har "för" bra högtalare...

Primare I20 är dessutom en riktigt bra förstärkare så det skall säkert komma mycket välljud ur Mingusarna...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:33:54  Show Profile Send Aton a Private Message
Som du antyder så gillar man ju inte automatiskt allt som är bra. Som jag minns det från Arkenmässan bör din brorsa gilla analytiska högtalare om han skall gilla Mingus.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:38:31  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag fattade det som han hade bestämt sig och hade Mingus som drömhögtalare....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:39:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Förresten Aton, vad innebär en "analytisk högtalare"???
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:46:01  Show Profile Send FCX a Private Message
Bestämt sig har han väll inte men den ligger 1:a på inköpslistan. Man ska ju vara öppen för förslag, men nog är den allt en drömhögtalare! Så jag och han ska väll åka till Halmstad som är närmsta återförsäljare och lyssna. Ska bli spännande. Han gillar röster och hög detaljrikedom så nog ska de passa honom. Hoppas bara de har ett par rejält inspelade par för demo

/Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:23:22  Show Profile Send Aton a Private Message
Pjotre: Detaljerad och energirik diskant med hög utsträckning uppåt.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:26:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hälsa Björn Brant från mig och säg att han måste ha riktigt kablage när ni provspelar, annars låter det inget vidare

Allvarligt talat, tycker också han är rätt ute. Jämför t ex med det par QRS Merqurius som står där också. Det är mer av en "allround-högtalare" med potent bas till 10 lappar lägre kostnad. Tycker han bättre om Mingusen än den då har han hittat sitt ljudideal och bör slå till på Mingusarna.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:21:38  Show Profile Send FCX a Private Message
Hehe, jag ska hälsa honom det Tackar för tippset om merqurius, får bli en jämförelse mellan dem två då. Ska bli spännande och se vad de presterar.

/Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:31:50  Show Profile Send mus a Private Message
Se till att själv koppla upp högtalarna och ställa dem vettigt när du är i Halmstad, jag var där för en månad sedan och fick lyssna till Mingus utan att diskanterna var inkopplade! Killen som demade tyckte det lät fantastiskt men min mor som var med tittade undrande på mig och frågade om det verkligen skulle låta så...
Lite mer personalträning skulle nog inte var helt fel om man skall föra sådana fina, och dyra, produkter!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:34:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ta med din mamma alltså när det skall demas

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/06/11 :  19:33:55  Show Profile Send Piggen a Private Message
Jag undrar om det där med morsan är så välbetänkt...Iaf inte min morsa. "Ställ dom där bakom så ser man inte dom." (man hör dom inte heller, tyvärr).
Nej du morsan, du får nog allt stanna hemma

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000