HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äntligen lugn i kabelhärvan...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:24:35  Show Profile Send AndersB a Private Message
Moderatorer och deltagare

Efter en period av uppgraderingar såsom högtalare, CD-spelare och förstärkare var det dags att återigen ge sig ut på uppgraderingsjakt i kabeldjungeln. Eftersom jag lyssnat igenom en del kabelmodeller tidigare beslöt jag mig för att avfärda dem och lyssna någorlunda nytt den här gången.

Observera att rekomendationerna som vanligt är subjektivaJag gör inga anspråk på att berätta vad som är bra utan bara vad jag finner välljudande/prisvärt=bra för mig.

Budgeten var på ca 5000, men hade kunnat sträckas en del uppåt...

Utrustning är: Cyrus 8 och Cyrus CD 7Q + Cyrus Tripodstativ och Revel M 20 högtalare, Nordost flatline + DIY signalkabel

Affärer som ska ha tack för tid och utlåning är: Radiolagret(GBG), Ågrens(GBG) och Hifi-Consult(Alingsås)

Först ut var signalkablarna: Audioquest Viper och Python, Nordost Blue Heaven och Solar wind, Kimber KCAG, Radiolagrets bandkabel(DIY).
Roligt för plånboken och underbart för anläggningen var Radiolagrets bandkabel som lyckades förena Nordosts snärt och AQs lite tyngre luftighet med viss värme till det facila priset av ett par hundra spänn. Betydlig förbättring till fyndpris.

När valet sen gällde högtalarkablar hade jag erfarenheter av Nordosts billigare varianter, Van den Hul, Supra och Ixos. Kablar jag inte tänkte köra igenom igen. Radiolagret, som jag har stort förtroende för, rekommenderade telefontråd med blindkabel. En billig lösning som funkade bra (tro det eller ej - kabelfetischister), men jag tyckte fortfarande att ljudbilden kunde få lite mer djup och homogenitet. Vad göra?
Svaret blev Transparent MusicWavePlus som faktiskt lyfte anläggningen anmärkningsvärt. Revel och Transparent trivs utmärkt ihop och högtalarna har aldrig låtit bättre. Med ett par demade exemplar till det facila priset av 4 kkr blev snörena mina och med tanke på Transparents uppgraderingsstege nästan billiga[:)Ett par Super hänger nog löst vid nästa uppgradering...

Alltså- Superljud med nytt kablage och hålld budget. Musik är extra roligt, när Hifi är skoj

Anders

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:57:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Kul att läsa och skoj med en fördomsfri testning. (DIY bandkabel)

En uppmaning till andra som är ute på provarstigen: Prova BÅDE signal och högtalarkablar från samma tillverkare samtidigt. Det blir ofta synergieffekter.

Oavsett vilket märke du prövar.

(bara att slå en pling så får du testa en Plus signal också Anders)

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:00:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
"Musik är extra roligt, när Hifi är skoj"

Faan att jag inte kommer på sånna här!!!
;-)

Kul att du berättar om dina erfarenheter!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:09:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
håller med dig epkpeng.
klatschiga slogans är svåra att knäcka...
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:12:17  Show Profile Send AndersB a Private Message
Sladd

I sommar har jag ett bröllop som anstränger finanserna, men i höst så hörs vi säkerligen...

Anders
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:22:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ett bröllop...då är det ju fixat, du ska ju ge bort en morgongåva


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/10 :  09:35:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Får slänga mig på telefonen till staterna.... tänk en hjärtformad kartong i rött, när man lyfter på locket så är där en signalkabel som heter Transparent Puss !

.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/06/10 :  12:52:32  Show Profile Send AndersB a Private Message
Ja, Gossar

Jag skulle tro att kärleken blir både SUPERnöjd PLUS ULTRAglad och vem vet, festligheterna kanske slutar i ett REFERENCEbröllop som är XL...

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:59:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är väl Opus man ska ha..., he-he.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/06/10 :  19:16:10  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
AndersK: Du måste nog blindtesta din blivande fru. Hon kanske är för XL jämfört med en Reference. Vem vet, din Reference kanske är XXL
Fösta tiden efter bröllopet tiden vara lite av Blue Heaven, men efter ett tag bli rätt Python. Men de går ju alltid att uppgradera =)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/10 :  19:53:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Uppgradering av Transparent Music Wife till Music lover är en dyyyyyr historia. Man brukar inte ha råd med stero alls efteråt....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/10 :  20:25:22  Show Profile Send Xover a Private Message
Den största boven i dramat är materialvalet för isolering JC har visat att Dielectric Absorbtion finns i sådana material som används till kablar och kondensatorer m.m. och då är det ju ganska enkelt använd kablage som består av sådana material som inte absorberar signal.
Hepp! kabelproblemet är löst! det var alltså ingen voodoogrej med att kablar låter olika bra eller dåligt.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/10 :  20:48:58  Show Profile Send Xover a Private Message
Lite om dielectric absorbtion inget förtydligande kanske men ett inlägg som för saken vidare

http://www.1388.com/doctor/SEP2000/1070/1070.html
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:18:01  Show Profile Send Xover a Private Message
Ni kan vara lugna ni som vill använda TP kabel till DIY högtalarkabel den finns att få i äkta Teflon inklusive höljet det gäller bara att övertyga de som har den i lager att sälja av den.
Den finns i Sverige hos en del leverantörer men får inte säljas till allmänheten av olika anledningar, bland annat av brandsäkerhetsskäl, men försök, jag har provat några meter till min högtalare helt OK jag kom över några meter vid ett datajobb på hemlig anläggning.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:32:11  Show Profile Send Aton a Private Message
Sist jag lyssnade hos Radiolagret körde de som du skriver med ett par meter blindsladd från högtalaren. Vad kan man vinna med det???
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/11 :  07:46:28  Show Profile Send Xover a Private Message
Näe jag menade inte så, jag menade att man kan försöka få tag i några meter TP kabel alltså vanlig Cat5 i teflon och göra en High End SOTA kabel själv det är ju materialet i mantel och kardeler som är intressant visst det är klart att även ledararnas material också är viktigt men man måste börja någonstans ju.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:23:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Xover:

Är du säker på att du är i rätt tråd??

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:31:20  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är väl en fringe effekt isåfall
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:34:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Ett samtidigt försök att få folk att förstå att i ormgropen finns det ormar som istället för att överföra ljudsignaler borde jobba med annat.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:28:46  Show Profile Send AndersB a Private Message
Aton

Radiolagret menar att det som gör att kablar påverkar återgivningen bla handlar om vilken last som högtalarkabeln ger förstärkaren. Genom en blindkabel ökar man "lasten" och förändrar återgivningen mot mer efterklang och större rondör i återgivningen.

Möjligheterna att variera högtalarkablarnas inverkan på återgivningen är således oändlig om man laborerar med olika högtalar- resp. blindkablar + tar hänsyn till olika längder på dem.

Nog om teorier och teknik. Vad mig själv beträffar har jag testat med lite olika längd på kablar och blindkablar och hör skillnader till det bättre med blindkablar. Betänker man att priset på använda kablar från Radiolagret är mycket lågt, får man utmärkta kablar till fyndpris. Som synes i trådens första inlägg hittade jag en annan lösning, men kontakta Tomas på Radiolagret. Han berättar gärna mer.

Anders
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:37:55  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
vore väldigt intressant att få veta i det här sammanhanget någon slags prioritetsordning (skilt för signalkablar och högtalarkablar, kanske)för de olika parametrar som är viktiga vid kabelval!

Koppar, silver, guld på kontaktdon resp i ledare? Kopparkvalitet? Flertrådighet eller enkardelighet? Fintrådighet, mångtrådighet, flätningsmönster, etc? Isolationsmaterial, skärmning, etc, etc

Förefaller som om många dyra alternativ tar ett listigt grepp om enav dessa saker som marknadsföringsknep utan att man samtidigt nödvändigtvis optimerar vad gäller övriga parametrar.

Kan detta vara en aspekt på uppgraderingsbehovet--det kommer aldrig att existera någon kabel som har vettiga lösningar på alla tekniska problem samtidigt? (Den dag det händer har ju inte folk samma behov av att köpa nytt och marknaden stannar?)En propp-säkring som fungerar byter man ju bara när den går!

Tänk t ex på Gillettes rakhyvlar--varje år eller så någon ny liten detalj för att man skall betala hundra spänn för tre rakblad! Macho här vore att veta just hur många rörliga parallell-ställda blad man vill ha under näsan och hur mycket det är värt med Mach 69!

Zory
Polen
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:56:37  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är förmodligen isoleringsmaterialet som skall undersökas alla material har dielectric absorbtion effekt men vissa mycket mindre t.ex Teflon, likaså påverkar mängden isolering den signalbärande delen av kablaget d.v.s. metallen, kom nu bara inte och säg att dielectric absorbtion är bra.
Prova kablar med teflon som isolering, det behövs förmodligen inga fantastiska kabelkonstruktioner med fantastiska namn.

Till högtalare räcker det med Cat5 av teflon och till interconnect går det bra Beldens koax teflonkabel med försilvrad ledare och skärm.

Vill man vara extra modig så provar man Beldens ubåtskabel som interconnect en kable av special "gummi" samt specialledare två polig med skärm.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/11 :  16:19:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kan någon precisera vilka signal-DYI-kablar ni snackar om?
Är det
Vilken av
M17/95-RG180 95 Ω, FEP-mantel
M17/172-00001 50 Ω, FEP-mantel
M17/169-00001 50 Ω, FEP-mantel

från Elfa är det eller är det någon helt annan?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/11 :  20:08:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hoppsan, jag trodde att det räckte med ett påpekande. Öppna en ny tråd boys.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/11 :  20:08:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hoppsan, jag trodde att det räckte med ett påpekande. Öppna en ny tråd boys.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000