HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:47:06  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Hej.
Jag har lite problem med basen. Ljupbasen funkar kanon men jag får inget riktigt tryck de lite över bastonerna. Jag har flyttat och dragit högtalarna till förbannelse:(
Rummet är ca. 5.5*4 meter. Högtalarna står efter långväggen
Någon som har ett bra tips

Prylarna är:
HK 670 förstärkare
Arcam Alpha 5 CD
TDL RTL-3 Högtalare
Supra Ply 2 högtalarkabel

M.v.h Herrmann

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:49:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är inte Tdl väldans trögdrivna ?

Sitter ljudpipan på sidan eller där framme ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:57:27  Show Profile Send Herrmann a Private Message
De sitter på framsidan.
8 ohms impedans, effektiviteten vet jag tyvärr inte dåjag saknar manualen....
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:04:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
I många rum får man en utsläckning från bakväggen när ljudvågen studsar och kommer ur fas med direktljudet, ex mellan 100-200 Hz, beror på hur långt högtalaren står från väggen. Bygga en dämpvägg kanske?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:12:12  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Vet inte om MKB skulle gilla att jag tog ner deras vägg och byggde en ny;)
Men vilken vägg menar du med bakvägg? Väggen bakom mig eller högtalarna?
Som högtalarna står nu har dom ca. 50 cm till sin bakvägg.
En matta på väggen kanske skulle hälpa?

M.v.h Herrmann
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:16:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kanske , jag hade nog försökt att flytta runt högtalarna lite. Om jag inte missminner mig så har Tdl en känslighet på ca 87 db. Då tror jag att din HK är lite i minsta laget

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:19:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Högtalarnas vägg menar jag. Du skulle kunna prova som experiment att flytta ut dem ca 1 meter från vägg och flytta dem så nära väggen du kan. Lyssna efter förändringar i övre basregistret.

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:39:18  Show Profile Send Aton a Private Message
HK 670 ger bra effekt även vid låga motstånd så att den inte skulle räcka till i det lilla rummet verkar helt osannolikt tycker jag. 300W vid 2 ohm, även vid 60 gr kapacitiv eller induktiv last (om det nu är så det heter)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:47:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den klarar att pysta ut sig dom effekterna under korta moment.
Men det säger INGET om hur bra det låter om man pressar den.
Jag vet tyvärr inte hur impedans/fasen går på dina Tdl.
Men då det är en transmisions högtalare skulle jag tro att fasen åker jojjo.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:53:33  Show Profile Send joakim a Private Message
Hur osannolikt det än kan verka så har jag rejält med bas (och tight sådan till rimliga ljudnivåer) i mitt rum trots uteffekt som är mindre än den där HKn och effektivitet som är lägre än de där högtalarna, så att kategoriskt skylla på förstärkaren innan man provat att flytta lite på lådorna tycker jag verkar minst sagt lite arrogant och slarvigt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:58:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad du skriver
quote:
skylla på förstärkaren innan man provat att flytta lite på lådorna tycker jag verkar minst sagt lite arrogant och slarvigt



Vad jag skrev
quote:
Kanske , jag hade nog försökt att flytta runt högtalarna lite. Om jag inte missminner mig så har Tdl en känslighet på ca 87 db. Då tror jag att din HK är lite i minsta laget



Kan du utveckla det där om att "skylla på förstärkaren" när jag "misstänker" att HK:n är i minsta laget !?



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/06/11 :  00:15:34  Show Profile Send yalpa a Private Message
Tur att ingen rekommenderade byte av högtalarkablar, för då hade jag blivit riktigt ledsen.

Har du gipsväggar nånstans, så kan du räkna med att basen flyr, speciellt om det är framför eller bakom högtalarna. Då finns det inget som hjälper. Dra upp basen med tonkontrollerna och sätt nånting i basporten så att djupbasen inte blir för dominerande. Vissa rum, som mitt, är helt hopplösa, lösningar finns alltid, men inte för purister.

Sen kan du givetvis byta ut hela stereon mot en som ger mer och bättre bas, men den skulle ändå förlora mot en identisk uppställning i ett bättre rum. Samma sits var jag i, nu är har jag nedgraderat och har dragit upp basen på HK-n, hur nöjd som helst! Vissa uppförsbackar är omöjliga att övervinna. En av de heter gipsväggar.
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/06/11 :  00:24:11  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Väggarna är av skånsk 40:tals fulbetong... stenhård och uppblandad med grus.
Flytta på högtalarna är just vad jag har gjort, rädd att jag får ryggproblem om jag fortsätter i den stilen;)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/11 :  00:27:26  Show Profile Send brumel a Private Message
TL har ett utjämnat fasförlopp i basen pga ljudledningen. Alltså inte basreflex berg o dalbana. TL ger fin djupbas men inte så snabb övre bas beroende på dämpmaterialet i ljudledningen (mindre packat ger lite blötare bas). Kanske det är ett problem du lättast kan fixa med en parametrisk eq ex Behringer Ultra curve. Kostar 2600 på Musikbörsen. Med en mätmik till curven kan du också se om problemen i övre basen beror på rummet.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/06/11 00:30:22
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/11 :  00:37:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Se där Brumel

Jag hade för mig att TL gärna skenar iväg i både fas o impedans.
Men jag tar dig för dit ord då jag inte är säker.


Till Herrmann

Om du kan få upp högtalarna från golvet , o sätta dom närmare vägen så prova med det. Inte sagt att det hjälper.

Och.
Kan du låna hem en annan stärkare för att prova så gör det.

Jag har inget emot HK men jag tror ändå att den är i klenaste laget.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:31:18  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Tackar för tipsen.
Hur funkar ultra curven? Kopplar man den mellan cd och försärkaren? Går den att köra obalanserat?
/Herrmann

Ps. Jag har fått upp dom från golven via mitt första DIY projekt, ett par marmorfötter vilka jag är mäkta stolt över:) Ds.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:18:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Den går på linje nivå ja. Det finns en jättetråd om ultracurven som startade i vintras. Den är arkiverad nu. Sök på forumet hårdvara -archived posts.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000