HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HJÄLP! 'TAPE OUT' -problem med Amplifix/Terratec
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/06/11 :  16:24:40  Show Profile Send markku a Private Message
Jag har tidigare digitaliserad flera av mina gamla kassettinspelningar iom att ansluta min Sony WM-D6C direkte till ljudkortet, Terratec EWX 24/96 "The Mastering Soundcard". För inspelningar har jag använt WaveLab Lite, som fulgte med kortet. OK program med Peak-minne, tycker jag.

Nu var det dax att digitalisera vinyl för allra första gången. Signalkedjan var följande:

Ortofon 540-original Mørch phonointerconnect-NLE17(RIAA)-DIY XLR>RCA interconnect (av mikrofonkabel)-Amplifix Line 1/Tape Out-6m lång no-name interconnect-Terratec.

NLE17 har justerbar gain, mellan 0,1-10mV mha DIP-switchar, och den har varit på 3mV. EWX 24/96 har väljare för inngångsfölsomhet -10dBV och +4dBu, och Analog In gain kan justeran mellan 0-18dB.

Till min stora fasa blir det kraftig överstyrning. Jag satte gain på NLE17 ned till lägsta nivån, 0,1mV, men det hjälper inte. Vad jag inte fattar, är att EWX's mixer samt WaveLab Lite viser ca -25dB(!!!) nivå - även om skivspelaren står stilla!

Jag gjorde nytt försök med min 20 år gamla NAD 3020, som nu funkar som hörlurarförstärkare mellan EWX och Stax Lambda. Först anslutade jag skivspelaren direkte till NADs phonoinngång och vidare till EWX. Tyvärr, nivån för låg. Annat försök med signal via NLE17 till NADs AUX och till EWX. Fortfarande för lågt nivå, även om jag sätter gain på NLE17 upp till max 10mV.

Är det någon, som kan hjälpa mig vidare. Jag fattar inte varför Amplifix ger så hög "brusnivå"(?). Hurdan kunde jag kolla ev teknisk problem/fel med allmänlig voltmätare?

I förbindelse med tester har jag kollat nivån till testsignal på högtalarkablarnas plus- och minusterminaler, men här tör jag inte göra någonting innan goda råd.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000