HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ninka diskant i äldre Linn högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/06/08 :  00:56:19  Show Profile Send Sondek a Private Message
Någon som har erfarenhet av att modifiera äldre Linn högtalare med Ninka diskant?

Såg en gång då jag besökte min lokalaa Linn handlare att man modifierat en Keilidh högtalare och menade att det lät klart bättre än orginalet. Lyssnade tyvärr aldrig på denna.

Denna diskant bör ju då även passa i Tukan och Kaber vilka jag personligen tycker hanterar bas och mellan register med bravur.
Tajt, snabbt och melodiskt!
Diskanten i de äldre Linn högtalarna har jag alltid sett som den svagaste punkten. Har lyssnat på Ninkan och kan konstatera att den är mycket mer öppen och ofärgad.

Bättre och bättre dag för dag :-)

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/06/09 :  15:44:50  Show Profile Send kurt a Private Message
Varför just Ninkadiskant? DIY snubbarna har ju en massa olika de kör med . Varför inte prova sig fram till den bästa om man ändå ska modda.

mvh

Kurt
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/09 :  18:20:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Att bara byta ut ett element sådär är nog oftast ingen bra idé. För att det ska fungera krävs det att det nya elementet är praktiskt taget identiskt med det gamla elektriskt sett, annars kommer inte delningsfiltret att fungera som det ska.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:30:46  Show Profile Send kurt a Private Message
Men dom problemen gäller väl även Ninkans diskant?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:33:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Anledningen till att man vill köra med just Ninka-diskanten är just den att den är garanterat anpassad för uppgiften.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:50:15  Show Profile Send kurt a Private Message
Det är just det jag inte förstår. Den är ju alls inte utvecklad för de äldre modellerna utan för de nya.
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:00:15  Show Profile Send luminox a Private Message
Till mina Kaber jag hade förut uppdaterade jag till nyaste diskanten
(den som satt i sitsta generationen Kelidh) och det blev en klar förbättring. Jag provade även Ninkadiskanten när de kom och jag tyckte inte att det lät bättre utan snarare sämre, och på Linn rekomenderade de att inte byta till Ninkadiskanten då de inte heller hade märkt att kabrarna spelade bättre med dem.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:02:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
Kilidh och Ninka har samma aktiva delningsfilter, så därför kan diskanterna uppgraderas. Jag antar att det fungerar fint även i passiv drift. Även Keltik och 5140 kan ha Ninka diskanter.

Varför ringer du inte till en bra Linn handlare, t.ex. till www.stereokompaniet.se här i Umeå, då får du svar direkt.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:03:45  Show Profile Send Ayn a Private Message
kurt ja, men det är ju ändå fullt möjligt att göra de grundläggande elektriska egenskaperna hos diskanten likadant som i de äldre diskanterna. Det är inte direkt tal om en bakåtkompatibilitet som man förlorar på...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:05:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag misstänker att man måste modda filtret en aning om man ska få samma totala akustiska respons fast med andra element. Det är ju inte helt självklart att man vill det dock.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/10 :  00:06:10  Show Profile Send marens a Private Message
Om man byter ut en diskant mot en som inte är likadan elektriskt och akustiskt så slår delningsfiltrets funktion(som är att korrigera akustiska responsen med en viss element-impedanskurva som last) och därmed integrationen mellan elementen fel. Det är inte alltid man hör det direkt men det blir sämre ljud från högtalaren om den nya diskanten inte är likadan.

Det kan ju vara så att nya diskanten är gjord så att den ska ha samma egenskaper som den gamla där det har betydelse.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/10 :  00:10:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Med tanke på att Linn rekommenderar den typen av uppgradering för exempelvis Keilidh verkar det troligt, ja.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/06/10 :  02:19:52  Show Profile Send Klanters a Private Message
Om jag inte är helt ute och cyklar, så har den nya diskanten lite lägre verkningsgrad än den gamla. Kör man aktivt så är det lätt att kompensera eftersom det är samma aktiva filter till katan som till tukan och det går att justera upp diskanten på de aktiva filtren (tror det ska till två "snäpp" för att det ska bli rätt). Kör du passivt ska det nog till en modifiering av det passiva filtret för att det ska låta bra.

Om det blir en prisvärd uppgradering är jag lite osäker på... jag skulle tänka över om det inte vore bättre att helt enkelt uppgradera till Katan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000