HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya skivspelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/06/04 :  13:19:31  Show Profile Send €riC a Private Message
Jag tänkte bara höra om ni känner till några andra tillverkare än Rega, Pro-ject, Dual och Thorens som gör skivspelare i "budgetklassen", vi kan säga under 5000kr. Vi bortser från Tachnics och andra mer DJ inriktade tillverkare. Jag ska inte handla själv utan undrar bara av ren nyfikenhet.

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:18:00  Show Profile Send poppop a Private Message
Dual och Thorens...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:23:47  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ohja, det finns det. Några japanska tillverkare (Denon, Marantz, Sony - kanske även Pioneer och Yamaha?) gör fortfarande skivspelare för budgetklass. Denon DP-29F för 1 498kr. är ett exempel. Och NAD säljer fortfarande sin budgetverson av Rega Planar 2.

Men ljudmässigt så tror jag bestämt att de, förutom NAD, står sig tämlgen slätt mot en "budgetspelare" från Rega, Dual och Thorens.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:39:02  Show Profile Send €riC a Private Message
poppop: Ja...

rolandm: Jo det är klart men jag tänkte ju på bra spelare Denon för 1498kr lär ju inte vara någon hitt. Samma sak gäller väl Pioneer, Sony och Yamaha? Maranz däremot låter ju intressant, vet du om de säljs i sverige? NAD hade jag helt glömt bort.

Syftet med inlägget var att få veta (nyfniken) om det finns fler än fyra märken på den svenska marknaden, som kan vara ett alternativ för en hifi intreserad med begränsad budget. Detta kanske inte framgick med så stor tydlighet.

Nu slog det mig en till sak, Rauna hade väll en budgetmodell av Continou? Nån som vet om den finns kvar?
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/04 :  15:04:27  Show Profile Send poppop a Private Message
Sorry... Jag slarvläste din fråga... Du hade redan nämnt dessa två... Svårt att tänka i denna värme... Förstår att mitt svar satte myror i huvudet på dig...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:20:15  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag var inne på Marantz hemsida (http://www.marantz.com) nyss och de har tagit bort skivspelaren, vilket inte är någon förlust för den var typ Denons billigaste. Så, svaret får bli - Nej, jag vet inga fler bra budgetspelare, som inte är DJ, än Dual, NAD, Project, Rega och Thorens.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:59:18  Show Profile Send divander a Private Message
Kostar inte Linns Basik ungefär 5 000kr?

quote:
Nu slog det mig en till sak, Rauna hade väll en budgetmodell av Continou? Nån som vet om den finns kvar?


Opus3 Continou kostar ungefär dubbelt så mycket (ca. 10 000kr). Om du väljer den gamla tonarmen blir den kanske några hundra billigare. Annars tror jag att det bara har gjort en modell av skivspelaren.

Höjer du ribban till 10 000kr finns det betydligt många fler fabrikat och modeller att välja på.

Tittar du i stället på begagnade för 5 000kr så hittar du en hel del.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/06/05 :  12:27:01  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja fanns det inte en Opus Junior?? jag har för mig att jag läst något om en spelare på 20kg med en skivtalrik på 7kg i "marmorkross" har för mig att den hette Opus Junior men jag har även för mig att den kostade runt 6500:- för en 5-6 år sedan.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/05 :  13:12:25  Show Profile Send rolandm a Private Message
Divander: Mig veterligen tillverkas inte Linn Basik längre, men som begagnad är den säkert ett sjysst alternativ.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/05 :  13:23:18  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Pro-ject gör ju fina skivspelare för under 5000. Verkar finnas i en massa sexiga färger oockså. Så har dom en snygg helt i plst också som inte är så dyr.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:41:13  Show Profile Send divander a Private Message
Melker: Det låter inte helt obekant när jag tänker efter. Men jag tror inte att jag har sett någon bild eller hört något mer om den. Är det någon som vet något mer?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/06/10 :  11:12:11  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag ska kolla i mina gamla tidningar jag har för mig att den testades i en highfidelity med ett helgrönt omslag :-)

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000