HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim CDX2 vs Ikemi eller andra CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/06/07 :  11:11:00  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag funderar på uppgradera med ny front. Vad ska man satsa på då ?

Innan alla eventulla åsikter så vill jag inte ha ngn religionsdebatt som som spårar ut i diverse olika " jag är bättre än .... argument"
Typ vad är rytm, att en apparat inte kan påverka. För dom som inte upplever detta har en en annan perception och får gärna tycka till men inte i denna tråd. Ej Naim Vs Linn eller ej heller bara en Linn debatt. Tydligen går det lätt överstyr i debatterna!!!

Det som jag upplever nu är att Ikemin har ett " flyt i återgivningen ( flow)" som är svårslaget men pga betoningen av lågbas områderna så flyter det lite ihop. Kanske kopplat till högtalarna. (dynaudio 1.3 se)
Jag har Krell 300i som slutsteg och Bryston BP 25 som försteg.

Naim är kända för att betona "rytm" ( prioriterar viss områden i basen ?) men man har alltid känslan att sitta i givakt när man lyssnar. Klart den känsla man fick på Hi Fi mässan i Stockholm, men även hos kompisar som man lyssnat hos.

Jag skulle helst vilja ha ett lungn över återgivningen ( ej givakt ) men absolut inte förlora den nerv som man behöver för att det ska bli en bra upplevelse.

Olika alternativ är Unidisk, Krell SACD, Naim cdx2 men fyll gärna med olika alternativ.


Rundgång & Omgång

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/07 :  11:28:50  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Lindemann D-680 =) byggd som en tank och låter analogt som satan sägs det.

Symphonic Line "LaMusika" något billigare än D-680 men säkert lika bra, har hört den i 2 rum på frankfurt mässan.. och i båda rummen lät det riktigt bra.

Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:17:26  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Varför inte titta på Meridian 588 (strax över 30.000.-) alternativt Coplands CDA 822 nya cd viken fått väldigt bra kritik (22.000:-).
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:18:12  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag skulle nog titta på accuphase om jag hade råd med den prisklassen. Väldigt fina produkter. Deras minsta CD-spelare DP-55 och DP-55V är snyggare än dom större (ren smaksak). Låter säkert tillräckligt bra.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:52:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Unidisk är mycket bra. Ingen tvekan. Funktionellt och ljudmässigt. Det rätta flytet har den definitivt.Jag gillar att den är så diskret och slimmad. Lindemann har jag inte hört men den är ju också en multispelare som har fått bra kritik (fast den kan inte spela dvd-a).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/10 :  12:34:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har lyssnat en del på cdx2 och kopplar man på nån av deras extra strömdelar (xps2) är det ordentligt njutbart !! Att sitta i givakt kanske stämmer in på om man kör en hel Naim anläggning ( har iof inte märkt det ), men cdx2 går utmärkt att köra till andra grejer oxå och den passar bra till det mesta ( dock inte allt )...Så jag kan klart rekomendera den, bra tips är oxå SimAudios "Nova" spelare..välbydg,väljudande och prisvärd som bara den...

/Martin
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:07:44  Show Profile Send Neon Park a Private Message
ARCs intergrerade cdspelare CD3 är en fin sak kostar 63'på esotersk hifi i uppsala.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000