HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 föstärkare o cd för runt 5 papp st
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2003/06/03 :  13:45:39  Show Profile Send forken a Private Message
ska köpa förstärkare och cd i prisklassen runt 5 tusen, rekomenderar ni något? Vill ha lite koll innan jag lånar hem.

Gärna nätbrunn, har kablar liggande hemma.

Hur prisvärda e NAD, de har ju blivit kolosalt mycket dyrare.

Edited by - forken on 2003/06/03 14:00:21

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:28:29  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Hej forken!

CD har jag tyvärr inget förslag på då jag själv kör med en DVD (Pioneer 656).
Däremot så tycker jag att du ska lyssna på H/K670, den fungerar bra för mig och ligger i den prisklass du frågar efter.
När jag köpte den så lyssnade jag även på Arcam A65 och Thule Spirit IA60 (Thulen dock inte hemma) och för mig passade H/K bäst.
Det sägs att H/K är "ljus" i ljudet, men jag hör lite illa efter för många konserter på första parkett, så det passar mig bra.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:00:25  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Är också nöjd med min H/K 670 trots alla som tycker den är överskattad. Kan hända att den är lite, lite ljusare än vissa andra modeller men det är inget som stör. Har faktiskt jämförd med Thulen och jag föredrog H/K i den jämförelsen! Som ljudkälla har jag en Cambridge D500SE, och jag tycker de fungerar mycket väl tillsammans.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:01:57  Show Profile Send rolandm a Private Message
NAD må ha blivit något dyrare, men priserna i Skandinavien ligger fortfarande lågt på NAD jämfört med andra märken och med övriga Europa. NAD är fortfarande oerhört prisvärda, även om marginalerna till konkurrenterna har minskats.

NAD C541i är en bra CD spelare med ett ljud som jag uppfattar som musikaliskt, detaljerat och med ett naturligt sväng. Mekaniskt är den dessutom bättre än tidigare NAD:ar. 320BEE är en trevlig förstärkare med tryck och detaljer. Rotel RA 01 är ett intressant alternativ till 320BEE. Helt klart värd att lyssnas på.

Arcam A65 Plus är ett lite dyrare alternativ, men bättre än A65 som var ganska anonym och nästan lite tråkig i återgivningen. Plus varianten är ett av de bästa köpen man kan göra idag.

Micromega är tillbaka i Sverige och CD-spelaren samt förstärkaren i Minium serien ligger i denna prisklass. Jag har inte lyssnat på dem, men Micromega står för ett musikaliskt, medryckande ljud med lätt anslag av värme och det ryktas att Minium fortsätter denna trevliga tradition.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:05:49  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
"Arcam A65 Plus är ett lite dyrare alternativ, men bättre än A65 som var ganska anonym och nästan lite tråkig i återgivningen. Plus varianten är ett av de bästa köpen man kan göra idag."

Det var just plus varianten jag lyssnade på... Hemma hos mig lät iaf H/K bättre, tycker jag.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:11:16  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
...eller så köper så köper man begagnat och får dubbelt så mycket för pengarna!

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:13:34  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ja, man bör komma ihåg att kablar, rum, högtalare och kringutrustning (som CD källa) har betydelse för den slutliga ljudupplevelsen.

Jämför vi Arcam A65Plus med H/K 670 så har 670:n mer tryck, Arcam spelar mer sofistikerat och har ett rakare (slankare) fkrevenssvar, den kan i en direkt jämförelse tydas som återhållen, men jag anser att den är mer naturligt musikalisk med högre detaljupplösning. Inte helt olik min egen Alchemist Axiom, men min Axiom är något mjukare i ljudet. H/K 670:n tycker jag är något grovhuggen och framfusig.

Men allt är ju subjektivt, så det man bör göra är att låna hem några apparater, spisa skivor och lyssna på det som fungerar bäst i ens eget hem men det man har.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:00:19  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag skulle föreslå att fördela om pengarna lite och köp en Cambridge 500 SE för 2.500 kr, vilket är ett fynd pris för denna spelare.

Detta innebär att du har 7.500 kronor över till att handla en bra förstärkare. Jag hade då tittat på antligen Audio Analoge Puccini (6.500 kr på apparat.se) alternativt en Primare I 20 för 9.000 kr (man kan förhoppningsvis pruta en 1.000 lapp på den)(annars har jag sett den på www.esoterisk-hifi.se för 7.500 kr för ett demo ex). Jag skulle tro att du kommer få ett mycket bättre system i detta fall där det på sikt även går att köpa till ett nytt slutsteg för att då kunna biampa.

Lycka till!
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:37:33  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
rolandm: "H/K 670:n tycker jag är något grovhuggen och framfusig."

Jag förstår vad du menar. Tänker komplettera DVD:n med en CD och lyssnar just nu på Arcam CD82,
det har gett mig nya insikter...

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:43:57  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Tack för tipset, lindberg!

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:51:04  Show Profile Send divander a Private Message
Varför inte en begagnad duo från Primare? A-20 och D-20 brukar man se ibland för runt 5-6000:-.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/06/09 :  23:00:27  Show Profile Send yudansha a Private Message
A65 Plus och CD62T går att köpa för 11000:- som paket hos t.ex. Lyssna (www.lyssna.se).
Ett riktigt bra system där det inte snålas in på CD-spelaren som i tidigare förslag!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/09 :  23:02:29  Show Profile Send Ayn a Private Message
HasseBasse, jag har en Pioneer DV-646 som CD-spelare såväl som DVD-spelare. För ett par månader sen hade jag en Arcam CD92 hemma på lån, mest på skoj. Hade väntat mig enorma skillnader mot min DV-646, men den stod sig förvånansvärt bra! Okej, CD92:an gick absolut ur duellen som vinnare, men som sagt inte så överlägset som jag hade trott. Med den prisskillnaden mellan spelarna kändes det inte alls motiverat att lägga ut pengar på den.

Vet inte exakt vad som är skillnaden mellan 646 och 656 egentligen - jag TROR att 656 i stort sett är en 646 med lite annorlunda front och med stöd för SACD. Kan du skriva mer om din upplevelse med CD82 vs DV-656? Det vore kul.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/09 :  23:09:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Var det inte förresten CD och förstärkare för totalt 5k?

I den prisklassen tycker jag en Cambridge Audio-kombo vore bra. A500 + D500SE.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/10 :  08:48:35  Show Profile Send divander a Private Message
Om det är 5000:- för båda, och du vill ha nya grejer är nog Cambrdge ett bra val. Det är nog svårt att hitta något bättre för dom pengarna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/10 :  12:10:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad jag vet är Rotel RA-02 den bästa billiga förstärkaren på marknaden. Ligger kring 6000. Kolla upp den .
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:37:52  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Hej Ayn,

Jag tycker att CD82 låter klart bättre än min 656:a. Främst är det detaljgraden som skiljer. CD82 spelar tydligare, det märks främst när jag kör lite mer komplicerad musik. Samtidigt känns den "säkrare" på det den gör, musiken kommer liksom från en lugnare plats och har mer kropp och tydligare bas. Det är svårt att förklara (som alltid) och jag har inte gjort några mätningar, men jag skulle gissa att CD82:an har en signalpåverkan som passar min övriga utrustning bättre än 656:ans. 656 känns mer påträngande och ansträngd i jämförelse.

Jag har en skiva som är lite repig och som jag brukar använda för att avgöra hur bra spelaren läser, och den hackar faktiskt på det kritiska stället även på CD82. Som referens kan jag nämna att skivan går att spela utan hack på min DVD-läsare i datorn och på min gamla JVC XL-Z444.

656 i jämförelse med 646 kan nog väga över till 646:ans fördel när det gäller CD-ljud, pga att 656:an har större processor för menyer etc och dessutom DSD-decoder. Jag är av den tron att man inte kan vara bra på allt samtidigt, alltså fler funktioner sämre resultat...

Jag kan dock hålla med om att skillnaden mellan CD82 och 656 inte är så stor som man kanske förväntar sig av dubbla priset.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!

Edited by - HasseBasse on 2003/06/10 13:40:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000