HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rör i signalväg, ett måste?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:00:22  Show Profile Send regner a Private Message
Hur ställer ni er till uttalandet att rör i signalvägen är ett måste för att få en naturlig värme i ljudåtergivningen?

mvh

Micke

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:33:23  Show Profile Send marens a Private Message
ungefär
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:41:53  Show Profile Send regner a Private Message
nu snackar jag alltså om klangen från "riktiga" instrument.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:56:12  Show Profile Send marens a Private Message
Aha, tyckte du sa något om ljudåtergivning, och inte gitarrförstärkare och sånt.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/09 :  01:30:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det uttalandet tar jag med en mycket stor nypa salt.
Om man med värme menar ett ljud inlindat i bomull, så avstår jag gärna från den värmen. Och med värme kan också menas ett ljud med lite färgning i ljudet vsom kanske vissa föredrar, men som man tröttnar på i längden. Analytiskt ljud snackas det om också.
Vissa sätter likhetstecken melan analytiskt ljud och hög upplösning.
Analytiskt ljud är lika med ett ljud med distorsion för min del, som ger upphov till lyssningströtthet.
Men hög upplösning behöver inte betyda att ljudet måste vara kallt eller analytiskt. Och ett varmt ljud måste inte betyda att det är dålig upplösning eller färgat. Hög upplösning kombinerat med ett varmt ljud kan betyda att ljudet är naturligt. Den kombinationen är svår att få till. Det är den kombinationen som jag strävar efter i min anläggning. Och den kombinationen tror jag att man kan få till med både rör och transistor. Utan att den ena eller andra är inblandad. Eller med både och. Jag har hört alla varianter och vågar definitivt inte påstå att den ena eller andra är bäst.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/09 :  10:54:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Jorma: För mig är analytisk=hög upplösning, "noggrant" detaljerat men inte kallt ljud. Ingen distortion inblandad.

Det är svårt att beskriva ljud med ord!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/09 :  11:33:33  Show Profile Send B Peter a Private Message
Borde inte rörförsteg ha teoretiska fördelar jämfört med transistorförsteg? Försteg levererar ju spänning mer än ström och det är ju det rör gör bäst.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/09 :  11:34:37  Show Profile Send Timbre a Private Message
Under lång tid hade jag för mig att rörelektronik skulle representera en viss ljudkaraktär och transistorkonstruktioner en annan.
Så är det naturligtvis inte. Bra är bra oavsett bestyckning.

Vid tillfället när detta gick upp för mig handlade det om Audionet AmpII Max och KR Enterprise VT-8000 över ett par JMlab Utopia.
Audionetstegen är ju inte direkt kända för att vara gosiga och varma i karaktären. Snarare exakthet, kraft och kontroll.
Med KR inkopplat blev det ännu mer av just den varan. Tvärtemot alla förväntningar alltså och det var dessutom mycket tydligt.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  12:11:18  Show Profile Send Xover a Private Message
Rör är för härliga oxid i rörhållare likaså.
Rör är som en varelse dom tar slut efter ett tag.
Rör kan vara som påsar tomma och innehållslösa.
Rör kan vara mycket dyra.
Rör kostar mycket per watt.
Rör ger klirr i kassan.
Rör är mysiga.
Rör glöder och många glöder för rör.
Rör är mystiska.
Rör görs i Ryssland.
Rör görs i Kina.
Rör blir varma.
Rör ger det varma och feta ljudet.
Rör kallas ventil i England
Rör behöver tillbehör.



Edited by - Xover on 2003/06/09 12:16:50
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/06/09 :  14:38:25  Show Profile Send regner a Private Message
rätta mig gärna om jag har fel för detta är något vagt jag har i bakhuvudet... är det inte så att "riktiga" instrument har en naturlig dist och att rörens dist påminner väldigt mycket om denna?
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:04:29  Show Profile Send Rapid a Private Message
Det e väl så att rör ger mer distortion av jämna övertoner, typ 2:a ordningens som örat accepterar bättre. Om man däremot har komplementärparallell utgångssteg på transistorförstärkaren (som väl är ganska vanligt) så kommer 2:a ordningens distortion att minska. Kan hända att vi uppfattar ljudet som hårdare då. Bara en liten teori...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:47:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns många åsikter och fördomar kring rör, vissa sanna andra mindre sanna. Jag tycker mig spåra en trend de senaste 10 åren att ljudet ifrån både rör och transistor närmar sig varandra.

Jag hade för några år sedan ett rörförsteg som jag trodde lät mycket bra. Av olika anledningar bytte jag det till ett transistor dito och fick djupare, bredare och högre ljudbild. Om myterna gäller borde det inte varit tvärtom?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/10 :  12:05:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kanadensiska SimAudios produkter tycker jag är ett bra exempel på en transistor firma som lyckats få ett " rörlikt" ljud i sina produkter, värme, känsla och närvaro..samt en massa detaljer i toppen samt ett bra fundament neråt.

Men rör har visst sina fördelar, men oxå nackdelar och man ska nog pröva produkten och jämföra vad som passar i sin anläggning och för sina öron.
/Martin
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:23:02  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tycker det gäller för EC med.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:45:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mycket bra åsikter som jag delar, Jorma!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000