Author |
Topic |
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 00:00:22
|
Hur ställer ni er till uttalandet att rör i signalvägen är ett måste för att få en naturlig värme i ljudåtergivningen?
mvh
Micke |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 00:33:23
|
ungefär |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 00:41:53
|
nu snackar jag alltså om klangen från "riktiga" instrument. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 00:56:12
|
Aha, tyckte du sa något om ljudåtergivning, och inte gitarrförstärkare och sånt. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 01:30:32
|
Det uttalandet tar jag med en mycket stor nypa salt. Om man med värme menar ett ljud inlindat i bomull, så avstår jag gärna från den värmen. Och med värme kan också menas ett ljud med lite färgning i ljudet vsom kanske vissa föredrar, men som man tröttnar på i längden. Analytiskt ljud snackas det om också. Vissa sätter likhetstecken melan analytiskt ljud och hög upplösning. Analytiskt ljud är lika med ett ljud med distorsion för min del, som ger upphov till lyssningströtthet. Men hög upplösning behöver inte betyda att ljudet måste vara kallt eller analytiskt. Och ett varmt ljud måste inte betyda att det är dålig upplösning eller färgat. Hög upplösning kombinerat med ett varmt ljud kan betyda att ljudet är naturligt. Den kombinationen är svår att få till. Det är den kombinationen som jag strävar efter i min anläggning. Och den kombinationen tror jag att man kan få till med både rör och transistor. Utan att den ena eller andra är inblandad. Eller med både och. Jag har hört alla varianter och vågar definitivt inte påstå att den ena eller andra är bäst. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 10:54:19
|
Jorma: För mig är analytisk=hög upplösning, "noggrant" detaljerat men inte kallt ljud. Ingen distortion inblandad.
Det är svårt att beskriva ljud med ord! |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 11:33:33
|
Borde inte rörförsteg ha teoretiska fördelar jämfört med transistorförsteg? Försteg levererar ju spänning mer än ström och det är ju det rör gör bäst. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 11:34:37
|
Under lång tid hade jag för mig att rörelektronik skulle representera en viss ljudkaraktär och transistorkonstruktioner en annan. Så är det naturligtvis inte. Bra är bra oavsett bestyckning.
Vid tillfället när detta gick upp för mig handlade det om Audionet AmpII Max och KR Enterprise VT-8000 över ett par JMlab Utopia. Audionetstegen är ju inte direkt kända för att vara gosiga och varma i karaktären. Snarare exakthet, kraft och kontroll. Med KR inkopplat blev det ännu mer av just den varan. Tvärtemot alla förväntningar alltså och det var dessutom mycket tydligt. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 12:11:18
|
Rör är för härliga oxid i rörhållare likaså. Rör är som en varelse dom tar slut efter ett tag. Rör kan vara som påsar tomma och innehållslösa. Rör kan vara mycket dyra. Rör kostar mycket per watt. Rör ger klirr i kassan. Rör är mysiga. Rör glöder och många glöder för rör. Rör är mystiska. Rör görs i Ryssland. Rör görs i Kina. Rör blir varma. Rör ger det varma och feta ljudet. Rör kallas ventil i England Rör behöver tillbehör.
|
Edited by - Xover on 2003/06/09 12:16:50 |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 14:38:25
|
rätta mig gärna om jag har fel för detta är något vagt jag har i bakhuvudet... är det inte så att "riktiga" instrument har en naturlig dist och att rörens dist påminner väldigt mycket om denna? |
|
|
Rapid
Member
267 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 19:04:29
|
Det e väl så att rör ger mer distortion av jämna övertoner, typ 2:a ordningens som örat accepterar bättre. Om man däremot har komplementärparallell utgångssteg på transistorförstärkaren (som väl är ganska vanligt) så kommer 2:a ordningens distortion att minska. Kan hända att vi uppfattar ljudet som hårdare då. Bara en liten teori... |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7710 Posts |
Posted - 2003/06/09 : 20:47:15
|
Det finns många åsikter och fördomar kring rör, vissa sanna andra mindre sanna. Jag tycker mig spåra en trend de senaste 10 åren att ljudet ifrån både rör och transistor närmar sig varandra.
Jag hade för några år sedan ett rörförsteg som jag trodde lät mycket bra. Av olika anledningar bytte jag det till ett transistor dito och fick djupare, bredare och högre ljudbild. Om myterna gäller borde det inte varit tvärtom?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 12:05:01
|
Kanadensiska SimAudios produkter tycker jag är ett bra exempel på en transistor firma som lyckats få ett " rörlikt" ljud i sina produkter, värme, känsla och närvaro..samt en massa detaljer i toppen samt ett bra fundament neråt.
Men rör har visst sina fördelar, men oxå nackdelar och man ska nog pröva produkten och jämföra vad som passar i sin anläggning och för sina öron. /Martin |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 13:23:02
|
Tycker det gäller för EC med. |
|
|
Knoppen
Member