HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En teori..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/06/05 :  19:23:32  Show Profile Send rowa a Private Message
Låt oss säga att vi mäter upp frekvensomfången på en högtalare och kikar på kurvan, då kanske den som lägst är nere i 34hz- 3db.

Varför dämpar man inte hela registret 3db då så att man får en rak linje ? Jag menar med alla dippar och topppar en mätning kan visa, att man drar sänker så många db och höjjer där det behövs.
Går det att göra ett sådant filter ?


Edit: Är nog detta som kallas equalyser (stavning?).

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745


Edited by - rowa on 2003/06/05 19:36:25

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/05 :  19:45:21  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Nja blir nog komplicerat, ska vara en digital skapelse som kompenserar för just ditt rum då alla Canton digital 1. Om man skulle välja att försöka göra enligt din teori "vilket aldrig skulle gå" så lär du på köpet få en snuskigt låg verkningsgrad, alltså en tungdriven högtalare. Den största inverkan på en högtalares frekvensgång har helt klar det rum den står i när mätningen görs. Visst digitalt kan det göras men analogt Nää!!

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:11:57  Show Profile Send flintan a Private Message

Här hade man suttit och skrivit ett långt svar o så blir det strömavbrott i 1/10 dels sekund o datorjäv..n stänger av sig
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:13:58  Show Profile Send rowa a Private Message
Sentinel: Verkningsgraden (känsligheten) går lätt att fixa med lite krut som tex. Krell.

flintan: jobbigt värre

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:19:38  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Hehe jo det kan man väl, med att konstruera filtret skulle inte jag ge mig på.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:21:31  Show Profile Send flintan a Private Message
Eqalizer stavas det (tror jag), antagligen av ordet equal, "jämlikhetsgörare" eller nåt på svenska.
Om man sänker känsligheten med tre dB så behövs det dubbelt så mycket effekt för samma ljudvolym. Man kan i stora drag justera i delningsfiltret med en sk sugkrets som "suger" i sig effekt vid ett vistt frekvensområde och sänken volymen där.
Men det är ju inte bra att ha för många komponenter som "plattar" ut ljudet i filtret. Och så uppträder frekvensgången hos samma högtalare så olika i olika rum.
Det finns ju också rumskorrigerare (EQ) för den som vill rätta till frekvensgången ytterligare efter rummet. Har dock ingen erfarenhet av såna.

EDIT: Jag menade att det stavas Equalizer (av eqUal) men skrev fel..

Edited by - flintan on 2003/06/09 13:25:40
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:30:51  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Man kan använda en passiv Eq men det bukar skapa problem av faskaraktär och det mina vänner är inte bra.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:35:14  Show Profile Send audiogear a Private Message
Det tredje stavningsförslaget får blir "equalizer"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:44:12  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Man kan använda en passiv Eq men det bukar skapa problem av faskaraktär och det mina vänner är inte bra.
Det funkar inte riktigt så. Det man korrigerar för innebär i sig "fasfel" och de rättas faktiskt till om man skulle lyckas korrigera ojämnheterna amplitudmässigt, fasen beror liksom på slutliga amplituden(i ett minimumfassystem).
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:45:56  Show Profile Send David A a Private Message
TacT, lösningen på alla problem
Kombinerat med en Krell eller två, så har man krut nog att fixa dipparna galant
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:46:54  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
testa att dämpa den största resonanslådan, dvs ditt eget rum.
En väldämpat rum har den mest "naturliga" återgivningen av musiken på skivan, och de toppar och dalar du i ett sådant rum kommer uppleva är förhoppningsvis något väldigt trevligt som kallas dynamik!
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/06/06 :  00:22:26  Show Profile Send jonsson a Private Message
EQ har nämnts i tråden, så varför inte göra det så enkelt att man "boostar" upp 34 hz i nivå med resten!? jo jag vet att den inte tar just precis exakt bara 34 hz men ändå??? borde man inte koncentrera sig på att trimma upp istället för att dämpa!!!!!!! reten av de 19979 frekvenserna??

Eller har jag missat något?

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:31:27  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"borde man inte koncentrera sig på att trimma upp istället för att dämpa"

Nackdelen med det är att distorsionen riskerar att bli enorm om man nu skulle lyckas, dessutom kommer det att kräva mycket förstärkarkraft.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:24:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
hifirocker, ståendevågmönstret i ett rum och dess ljudtrycksvariation spatiellt över rummet har inget med dynamik att göra!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/06 :  21:07:56  Show Profile Send marens a Private Message
Knoppen, han kanske menade att man sänker "brusgolvet" om man har mindre och jämnare efterklang i rummet. Det är ju en slags dynamik (variation mellan stark och svagt samt förmågan att urskilja detaljer mm) som bara finns just när man spelar kontinuerlig musik i rummet men iaf.

edit: eller så var det något poetiskt om toppar och dalar i två olika dimensioner.

Edited by - marens on 2003/06/06 21:10:47
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/06/07 :  05:18:02  Show Profile Send jonsson a Private Message
Magnuz: Nu talar vi ju om att höja just 34Hz 3dB men det är klart 3dB är mycket men jag tycker nog ändå att det verkar vettigare att höja där än att sänka resten.... I värsta fall får man väl göra en jämkning å höja tills dess att eventuelll dist infinner sig.. Sänka känsligheten 3db verkar ju lite synd då man får dubbla potensen hos stärkaren och för att göra detta med bibehållen ljudkvaltet så blir det nog en del kronor... kanske överväga å skaffa ett par dyrare HT!!! om man hittar några man trivs bättre med än dessa dvs..(så tillvida att det blir ekonomiskt såklart)

Mvh Magnus Jonsson

*Lite kuddigt det här men jag tror ni förstår va jag menar...

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2003/06/07 05:19:43
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/09 :  13:23:30  Show Profile Send flintan a Private Message
Visst det är olika från skiva till skiva hur hög nivån är. I digitala inspelningar strax under 0, och i analoga under +3. Om skivan skulle vara mixad så att signalen går över 0 (för CD då) så skulle det låta apa. Om signalen vid en dynamiktopp kanske ligger vid -0,2 och sen fräser du på 3dB extra med en EQ så distar det garanterat. EQ måste fördubbla styrkan på den elektriska signalen för att höja ljudet med 3dB.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000