HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frontplattan på SS ringradiator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:48:05  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hur tar man bort frontplattan på Scan-Speaks ringradiator?
Jag försökte lossa försiktigt på den efter jag skruvat upp de tre skruvarna på framsidan. Men när jag försiktigt lyfte på frontplattan verkade det som att membranet följer med. Eftersom det sitter fast i mittpluppen började det vika sig.
(På vifas XT25 är det inga problem att ta frontplattan, den lossnar direkt när man har tagit bort skruvarna på framsidan.)

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/05 :  19:13:58  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Gör det inte!

Om du lösner frontplaten vil hele membranen fölge med. Efterpå vil det väre mycket svärt om inte umuligen at centrera svingspolen igen.

Men hvorfor vil du fjerne frontplaten - lad bli!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/05 :  19:58:39  Show Profile Send Tobias a Private Message
Vad synd att det inte går!
Hoppas jag inte har förstört den jag lyfte fronplattan lite på
Hur märker man att talspolen inte är centrerad ordentligt? Det är klart, om den skrapar emot magnetgapet märks det väl, men kan den vara lite ocentrerad och bara försämra ljudkvalitén lite?

Anledningen att jag ville ta bort frontplattan är att jag vill göra den mindre. Jag tänkte ta en frontplatta från en XT25:a som jag modifierar och sedan sätter på SS ringradiatorn, så jag har en möjlighet att återställa Scan-Speaken om det inte blir så bra som jag hoppats.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:20:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det sitter tre tappar som centrerar frontplattan(och membranet som är limmat i plattan) i magneten. Så så länge du inte tog loss membranet från frontplattan och du lyfte det rakt är det troligtvis OK.

Vänligen, P

P.S. är inte frontplattan i aluminium på SS och plast på XT?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/06 :  00:53:51  Show Profile Send Tobias a Private Message
Ok, då har det nog inte hänt något. Jag svepte lite med en signalgenerator också och det lät helt normalt. PUH!

Jag får nog göra mitt experiment (om jag nu vågar) med vifan istället. Verkar det funka bra på den så kanske man kan slipa/såga frontplattan på scan-speaken utan att ta bort den först.

Edit: Jo det stämmer, frontplattan är i plast på vifan och aluminium på SS

Edited by - Tobias on 2003/06/06 00:55:42
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/06 :  02:03:35  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg hadde samma problemet med SS Revelator da jeg skulle anvenne den i en d'Appolitto konstruktion. Jeg dækkede membranen med en liten plastik propp fra en burk og tapede det hele til. Sen skar jeg i top och botten av fronten så dom blev rake. Du måsta se til at ingen mekaniske metalsplinter komme til membranen.

Det er inte lätt, men absolut muligen.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000