Author |
Topic |
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 18:48:05
|
Hur tar man bort frontplattan på Scan-Speaks ringradiator? Jag försökte lossa försiktigt på den efter jag skruvat upp de tre skruvarna på framsidan. Men när jag försiktigt lyfte på frontplattan verkade det som att membranet följer med. Eftersom det sitter fast i mittpluppen började det vika sig. (På vifas XT25 är det inga problem att ta frontplattan, den lossnar direkt när man har tagit bort skruvarna på framsidan.)
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 19:13:58
|
Gör det inte!
Om du lösner frontplaten vil hele membranen fölge med. Efterpå vil det väre mycket svärt om inte umuligen at centrera svingspolen igen.
Men hvorfor vil du fjerne frontplaten - lad bli!
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 19:58:39
|
Vad synd att det inte går! Hoppas jag inte har förstört den jag lyfte fronplattan lite på Hur märker man att talspolen inte är centrerad ordentligt? Det är klart, om den skrapar emot magnetgapet märks det väl, men kan den vara lite ocentrerad och bara försämra ljudkvalitén lite?
Anledningen att jag ville ta bort frontplattan är att jag vill göra den mindre. Jag tänkte ta en frontplatta från en XT25:a som jag modifierar och sedan sätter på SS ringradiatorn, så jag har en möjlighet att återställa Scan-Speaken om det inte blir så bra som jag hoppats.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 20:20:25
|
Det sitter tre tappar som centrerar frontplattan(och membranet som är limmat i plattan) i magneten. Så så länge du inte tog loss membranet från frontplattan och du lyfte det rakt är det troligtvis OK.
Vänligen, P
P.S. är inte frontplattan i aluminium på SS och plast på XT? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 00:53:51
|
Ok, då har det nog inte hänt något. Jag svepte lite med en signalgenerator också och det lät helt normalt. PUH!
Jag får nog göra mitt experiment (om jag nu vågar) med vifan istället. Verkar det funka bra på den så kanske man kan slipa/såga frontplattan på scan-speaken utan att ta bort den först.
Edit: Jo det stämmer, frontplattan är i plast på vifan och aluminium på SS |
Edited by - Tobias on 2003/06/06 00:55:42 |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 02:03:35
|
Jeg hadde samma problemet med SS Revelator da jeg skulle anvenne den i en d'Appolitto konstruktion. Jeg dækkede membranen med en liten plastik propp fra en burk og tapede det hele til. Sen skar jeg i top och botten av fronten så dom blev rake. Du måsta se til at ingen mekaniske metalsplinter komme til membranen.
Det er inte lätt, men absolut muligen.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
|
Topic |
|