HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diskant till T&P C92
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:48:43  Show Profile Send bernu a Private Message
Hej!

Jag och Mcz har kommit långt på mitt bygge av ett par T&P stativare. Jag har använt C92 som bas och C11 som diskant. Tack vare Mcz så har vi kunnat ta fram ett mycket bra filter och nu låter högtalarna väldigt bra.

MEN, jag tror att det skulle kunna bli bättre... Det är ganska svårt att få till delningen mellan c11 och C92 utan att göra ganska många kompromisser. Helst skall nog c11:an inte delas för lågt och vissa av de toppar och dalar som finns i varje elements frekvenskurva är svåra att bli av med.

Jag funderar på att byta diskant för att se om det kanske skulle kunna bli lite bättre... Min budget ligger runt 3000:- för ett par.

Mina kandidater är:
T&P C23: Givet förstahandsval, men tyvärr för dyr om jag inte hittar ett bra begagnat pris.
Eton AMT: Även detta en favorit men även den för dyr...
Seas Excel: Används i Monken och skulle kanske kunna fungera bra, någon med erfaranheter?
Focal TC-120 TD5: Låter bra det lilla jag hört men det har varit i JmLab:s konstruktioner så elementen kanske är moddade. Kan låta lite vasst har jag läst...
Scan-Speak 9700: Verkar vara en mycket tålig och allround diskant som borde funka till det mesta.

Vad tycker ni? Erfarenheter och tips tas tacksamt emot :)

/Björn

P.S. Har ni några element liggande så här gärna av er... D.S.

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/06 :  09:16:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ett alternativ är att lägga till en T&P C44 mellan C92 och C11 (/C12). På detta sätt avlastas både C92 och C11.

Ja, jag har lite sånt liggandes.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/06/06 :  09:35:08  Show Profile Send bernu a Private Message
:)

ekpeng: Ja tanken på mellanregister har slagit mig, fast jag hade ju tänkt att delfinansiera nya diskanter genom att sälja c11:orna... Allting beror dock på priset. Helst skulle jag vilja bygga ungefär som dina klero eller som golden age harmony men då var vi där med ekonomin igen... Om du känner att du har några T&P elemnent som du skulle kunna sälja till mig för en "billig" penning så skicka ett PM med pris så kanske vi kan lösa något...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000