HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byggs det HFLS1?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:20:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag har suttit och försökt räkna ihop hur många HFLS1-byggen som är på gång. Men tyvärr tappade jag bort mig i den vildvuxna "HFLS-1, mätningar, bilder ÄNTLIGEN!!!"-tråden.

Så jag tänkte att man kunde ha ett upprop.

Anledningen till att jag tycker att ett upprop vore bra är att man via denna tråden kan få tag på hjälp av andra som bygger om man vill.

Vänligen, P

Edit:Lade in svaret nedan samt rättade stavfel

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/05 18:28:18

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:21:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Man kan ju inte starta ett upprop utan att vara med i det...

Så jag börjar,
Jag har dels byggt de HFLS1'orna Ni kan se i Timbre's reportage samt i DIY GBG-tråd. Sedan har jag ett tillsågat kit och en uppsättning inspelade element som ligger och väntar på att det skall börja regna...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:22:07  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag skall bygga, men kommer troligtvis inte köpa element förrän framåt hösten. Har inte tid för tillfället.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:26:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OT: en korrläsare från h-et!
OK Ny Edit kommer

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/06/06 :  14:59:08  Show Profile Send illbatting a Private Message
hejsan
jag är på G att bygga ett par fast jag skulle föredra ss revelator eftersom jag redan har dom.
fast jag kan inte simulera filter så om någon skulle förbarma sig att simulera några "start"filter vora jag taksam =D (dom är förövrigt exakt som hfls1'orna)

glömde säga att om någon räknar filter så har jag tänkt bi-ampa

oops did i do that!?!?

Edited by - illbatting on 2003/06/06 15:02:15
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:05:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Visst e det jobbigt med folk som rättar dina inlägg... (3 st)

Föga förvånande bygger även jag ett par. Kanske tjatigt, men jag är väldigt positiv till hur fint dom låter, jag tycker om den nätta formen, jag tycker om den fysiska storleken!

Att jag sen beställt hem 2 st tiotums subbar som skall hjälpa till gör det nog än mer kul framöver...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:08:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
Lutar åt ett par i höst!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:17:45  Show Profile Send Rollo a Private Message
Ansluter mig till höstbyggarnas skara.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:33:54  Show Profile Send mac a Private Message
Ska bygga, antingen i sommar eller i höst. Stativen till dessa är under konstruktion. Sen är det bara att arbeta sig uppåt.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:35:36  Show Profile Send henricsson a Private Message

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/07 :  05:34:09  Show Profile Send flintan a Private Message
Det lär väl antagligen bli ett par i höst..
gnatt
/
L
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:54:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
flintan:
Alternativt gmorron! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:39:27  Show Profile Send celef a Private Message
oj, här vare byggrusch! :)

sound pollution
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/06/08 :  14:21:26  Show Profile Send rowa a Private Message
Vart hittar man ritningar på högtalarna ?
Är filtret svårt att löda ?
Låter högtalarna OK, för det priset ?

Har aldrig byggt en högtalare lr hållt i en lödpenna i hela mitt liv.
Är detta ett lämpligt första projekt då ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/09 :  14:22:31  Show Profile Send divander a Private Message
Jag är sugen på att bygga ett par. Kommer förmodligen att göra det inom en snar framtid.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:17:51  Show Profile Send mac a Private Message
Nu har processen startat. Ska hämta tillsågade bitar efter jobbet. Bygget kommer nog ta sin tid då jag är minst sagt novis på området. Ska bli både kul och spännande och se vad man kan få till. Tror inte jag kommer fanera mina lådor, utan de blir nog svarta och blanka.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:20:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Va kul att se!

Vi kan säkert få lite plats för bilder på alla som byggt sina HFLS-1! Kanske en länk från Artikeln till ett Galleri?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/07/01 :  12:18:28  Show Profile Send Sebbe a Private Message
Även jag ansluter mig till sensommar/höstbyggarna.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:23:11  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag tänker nog också bygga mig ett par... har en massa 19mm MDF kvar sedan förra bygget som jag inte blev så där överdriver nöjd med. Dock så kommer det nog ta ett tag innan jag har råd att köpa elementen etc... suck...

Finns det utförlig byggbeskrivning för det hela?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:25:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har iallafall lådorna på gång. Blir väl till att se filtret mogna och handla resten under sensommaren.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/07/01 :  20:28:49  Show Profile Send Jazz a Private Message
Under sommaren ska det byggas.
Måste lära mig mer om filter bara.

Ps
Vart köper man elementen för bäst pris?

Edited by - Jazz on 2003/07/01 20:32:49
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/07/01 :  20:42:18  Show Profile Send geten a Private Message
Här har ni ännu en som kommer börja bygga på ett par HFLS1 i dagarna :)

// Johan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:40:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

den byggbeskrivning som finns ligger under artiklar och där finns i princip bara en ritning.
Men, jag finns på PM och på forumet så PM'a/topic'a på så kanske det blir en byggbeskrivning av Q&A sedan??

Jag är till 90% klar med listan över de ingående delarna, ge mig en "liten stund" till så kommer den.

Ang. Element så står det var och en fritt att jaga tag på dem själv. Engeholm Audio = EPKPENG har satser som han säljer men oavsett var man köper sina element Hifikit, Engelhom Audio, Det där holländska stället som "Swede" handlar på eller på månen så får man samma hjälp här på forumet. Det är bara att fråga på.

Enda kravet forumet/vi har är att alla skall dela med sig av sina erfarenheter här på forumet, så Såga/limma/slipa/dämpa/koppla på!!!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/02 :  08:55:05  Show Profile Send mac a Private Message
Tusen frågor

Ska fräsjobb utföras då lådan är hopskruvad, eller innan?

Vilka dimensioner på basreflexrör är det som gäller? 50 mm diameter läste jag. Detta är förståss innerdiameter?! Men vilken längd?

Rekommenderas rör i plast eller papp? Med fläns eller utan?

Bör det vara någon mer dämpning av lådan än fårull? Hört något om Bitumen, som jag inte vet vad det är.

Terminaler finns av olika kvalitet. Hur bra bör man ha? Är de som säljs på Ex Ljudia bra?

Hur viktig är radien på baffeln? Kan väl inte spela någon roll om den är 9,5 eller 10 mm. Hur stor skillnad gör det om man inte har någon alls?

Den fråga som är mest akut är i vilken ordning allt bör ske. Nedan nämda ordning föjlde jag när jag byggde baslåda till bilen. Samma nu?

Skruva ihop låda -> (Fanera) -> Fräsa hål och fasning -> Måla -> Trycka in dämpning -> Montera filter, element, rör och terminal.

Jag kommer lämna bort fräsarbetet till bättre vetande av två anledningar. Har ingen fräs och ingen stans att använda en om jag hade. Brukar snickra i köket. Tur att man har ett gammal köksbord. Min sambo skulle nog bli måttligt imponerad om jag fyllde hela lägenheten med MDF damm från fräsning.

När jag ska fräsa ut hål för element. Ska jag då ha exakt de mått som är angivna på ritningen? Om man kollar på Ritning för elementen, så har de exakt samma mått som de utfrästa hålen. Kan det då inte bli problem att få ner elementen. Ska man lägga på någon mm på hålen så att elementen går ner lättare, eller blir det fult?

Många frågor och fler blir det
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/02 :  11:55:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tusen svar...

Q: Ska fräsjobb utföras då lådan är hopskruvad, eller innan?
A: Denna lådan skall fräsas i flera omgångar. Det man först fräser är baffeln's insida som skall konas mellan skruvhålen. Jag konade så att det var en 5mm kant kvar som inte var konad utav de 19mm som baffeln är. Sedan skall frontbaffeln på och man rundar hörnen. Därefter är det dags för ytfinisch och därefter skall elementen försänkas. Så tre omgångar fräsning blir det allt som allt.

Q: Vilka dimensioner på basreflexrör är det som gäller? 50 mm diameter läste jag. Detta är förståss innerdiameter?! Men vilken längd?
A: EPKPENG's högtalare(den i Bjrök på alla bilderna hitintills) har ett avloppsrör 50mm innerdia och det är 18,5cm långt

Q: Rekommenderas rör i plast eller papp? Med fläns eller utan?
A: Vi körde avloppsrör för det är enkelt att få tag på och vi körde utan fläns. Men har du någon kompis som är fena på fräsen så fråga om han/hon inte kan lägga en 10/9.5mm radie innuti det också. Det skall jag göra på EPKPENG's högtalare.

Q: Bör det vara någon mer dämpning av lådan än fårull? Hört något om Bitumen, som jag inte vet vad det är.
A: JA, det måste massdämpas också och det gjorde vi med 4mm bitumen från HCJ.

Q: Terminaler finns av olika kvalitet. Hur bra bör man ha?
A: Det är helt upp till dig och vilken budget du tänker köra på. WBT gör fina "små smycken" också...
Själv tycker jag man kommer ganska långt om man håller sig till Biltema. Men, som sagt det är upp till dig och din budget.

Q: Är de som säljs på Ex Ljudia bra?
A: Vet ej.

Q: Hur viktig är radien på baffeln? Kan väl inte spela någon roll om den är 9,5 eller 10 mm.
A: 10 eller 9,5 mm spelar nog väldigt liten roll. Jag tror att det blir bättre ju större man har. Satsa du på 10mm om du har en sådan fräs. Anledningen till att det blev 9,5mm var att jag ville hitta ett BILLIGT frässtål annars hade jag aldrig fått runda kanten för EPKPENG. Så det blev Biltema's största radie á futtiga 40:-

Q: Hur stor skillnad gör det om man inte har någon (radie ed. PAC) alls?
A: Det är ganska stor skillnad på mätningarna från testlådan som inte hade rundningarna och EPKPENG's högtalare som har rundningarna. Det finns andra skillnader också såsom att EPKPENG's låda är lackad och mycket mer nogrannt byggd. Men jag är gasnka övertygad att kanterna hjälper till att skapa den lugna fina frekvensresponsen för diskanten

Q: Den fråga som är mest akut är i vilken ordning allt bör ske. Nedan nämda ordning föjlde jag när jag byggde baslåda till bilen. Samma nu?
A: Förborra ALTT innan du börjar skruva. Sedan går det i förljande ordning: Limma&skruva ihop låda utanbaffel -> Fräs baffeln bakifrån -> Dämpa lådan(lägg tidningspapper i lådan på ett smart sätt så att du fångar damm som komemr i senare fräsningsfaser) -> Limma&skruva ihop låda och baffel -> (Fanera & grundlacka) -> Fräs hål(element, basport och ev. terminalhål) och försänk element -> Måla -> Montera filter, element(med slagmutter och maskinskruv så klart!), rör och terminal.

Q: När jag ska fräsa ut hål för element. Ska jag då ha exakt de mått som är angivna på ritningen? Om man kollar på Ritning för elementen, så har de exakt samma mått som de utfrästa hålen. Kan det då inte bli problem att få ner elementen. Ska man lägga på någon mm på hålen så att elementen går ner lättare, eller blir det fult?
A: Fräs någon ½mm större hål än vad du behöver enl. ritning. Det syns inte när väl elementet är på plats. Det är jobbigt att ha en högtalare med presspassning på elementen om man måste ta bort dem igen.


Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/07/02 11:57:35
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/07/02 :  12:44:11  Show Profile Send geten a Private Message
quote:
A: Denna lådan skall fräsas i flera omgångar. Det man först fräser är baffeln's insida som skall konas mellan skruvhålen. Jag konade så att det var en 5mm kant kvar som inte var konad utav de 19mm som baffeln är. Sedan skall frontbaffeln på och man rundar hörnen. Därefter är det dags för ytfinisch och därefter skall elementen försänkas. Så tre omgångar fräsning blir det allt som allt.


Jag trodde jag hade allt klart för mig hur man skulle bygga lådan, men tydligen inte
Jag förstår inte vad det är du beskriver?

quote:
Q: Bör det vara någon mer dämpning av lådan än fårull? Hört något om Bitumen, som jag inte vet vad det är.
A: JA, det måste massdämpas också och det gjorde vi med 4mm bitumen från HCJ.


Vad är bitumen för något? Och var får man enklast tag i det?

quote:
A: Det är helt upp till dig och vilken budget du tänker köra på. WBT gör fina "små smycken" också...
Själv tycker jag man kommer ganska långt om man håller sig till Biltema. Men, som sagt det är upp till dig och din budget.


Vad kostar WBT kontakter och var beställer man enklast dom?

// Johan
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000