HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 D/A "preamp" hur svårt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:05:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har en fråga till er insatta i lågnivåelektronik och digitalteknik.

Låt säga att jag funderar på att bygga mig en förförstärkare som skulle vara uppbyggd enligt nedan :
______________________________________

DIGITAL IN : 4st XLR

SOURCESWITCH 4 -> 1

DAC

GAIN

ANALOUGE OUT : 2st XLR (balancerat)
______________________________________

Hur pass komplex är denna att bygga, jag antar att jag förbisett massor med saker i denna uppställning, och med tanke på min kunskapsnivå valde jag helt enkelt att koncetrera mig på huvudbitarna.

Allt bör hållas på en så enkel nivå som möjligt, endast en knapp och två vridreglade varav en stegad 4 (SOURCE) på fronten, inga lysdioder för indikering, detta graveras istället direkt på frontplåten.

POWER, SOURCE och GAIN.

Höjden kan vara kritisk då allt detta skall inhysas i ett stabilt och stryktåligt rackmonterbart chassi på 1 He (ca 44mm).

Finns det färdiga delkomponenter att köpa någonstans ?.

Tacksam för svar, all input (hehehe) är välkommen.

mvh martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:32:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur mycket erfaranhet har du av elektronik? Om du planerar att bygga D/A delen själv så hoppas jag att du har en del erfarenhet. Att bara få det att fungera är svårt nog, att få det bra är fungera bra är än värre. Många D/A-omvandlare är ju också byggda för att styras från en microprocessor och om man väljer en sådan blir den ännu värre.

Resten är väl så svårt som man gör det. Det går ju faktiskt bygga "försteg" endast med hjälp av switchar och några motstånd (för volymkontrollen) men vanligtvis vill man väl ha en del aktiv elektronik också (buffers, drivers och så vidare).

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/31 :  07:33:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Min erfarenhet när det gäller elektronik inskränker sig till enstaka små effektförstärkarbyggsatser (jisses vilket ord), så man kan väl säga att i detta fallet är den obefintlig.

Jag har dock ett par goda vänner som är rätt duktiga men jag ville först höra mig för här på forumet då jag misstnker att det finns en hel del kunskap här.

Man bör ju kolla upp allt man kan, och kan man få några tips här som kan hjälpa till så är detta givetvis mycket tacksamt mottaget.

Jag hade först en tanke på ett heldigitalt försteg där signalen förblir digital hela vägen, men jag fick höra att deta var något som är mycket komplicerat och innefattar DSP moduler och programering, så jag gav upp detta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000