HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 pojkar med simuleringsprogrammen,hjälp mig(färdig)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:41:52  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:
Har suttit i Nissan 300zx

go bil!! trivdes du med den?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/05 :  07:31:31  Show Profile Send David A a Private Message
stef:

300zx är en helt otrolig bil, ett kap som begagnatköp. Hade aldrig några problem med min, förutom att jag var tvungen att byta koppling efter trimningen.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:25:31  Show Profile Send David A a Private Message
4*W104 beställda.... Men det ska snickras lådda till Aliante basarna i helgen. Måste ju ha nåt tills dom andra blir levererade
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:36:06  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
David A,

Då ser vi med spänning fram emot att höra dina kommentarer angående dina två projekt . Vore roligt att höra ett utlåtande om de där W104 elementen

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/15 :  20:13:17  Show Profile Send David A a Private Message
Jaha, då var 2st lådor till dessa Aliante färdigbyggda. Innervolymen blev 40l, avstämd till 30Hz.....
Har provat att spela dessa med porten neråt, uppåt och åt sidorna. Nedåt visade sig passa bäst i lyssningsposition.
En sak kan man säga om dessa iallafall, dom är trögdrivna och tål perverst med effekt. Har provat dem med Krell KAV-250 enkel och bryggad. Trots detta ville dom inte slå igenom trots upprepade försök

Ja hur låter det då? Tja, torrt och tråkigt kan väl sammanfatta det hela. Hur jag än knixar och trixar med filter eq och rumskompensering så vill dom liksom inte ge någon attack. Vid en direkt jämförelse med Velodyne HGS-12 så spelar denna med avsevärt större dynamik och finess. Det känns helt enkelt som att basen inte vill komma ur lådan. Det känns i golvet att dom arbetar, men det hörs inte lika mycket. Dynamiken känns liksom utslätad, och detta gör dom till ytterst oengagerande saker att lyssna på. Dom mäter ganska fint utan toppar och dippar...men låter livlöst.

Några förslag? Kan en ändring av avstämningsfrekvensen göra mycket till? Eller är det så här bilbasar beter sig generellt sett?
Hoppas bara att Öhmans basar är bättre, annars vet jag inte vad jag tar mig till
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/16 :  00:00:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Vad har du använt för delningsfrekvenser
Elementet kanske är mer lämpat som bas element än som sub.
Hade faktiskt lite förhoppningar å dina vägnar.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/16 :  00:32:07  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Vet att jag läst en artikel om en snubbe som byggt med motsvarande 12" element. han körde till två st 120l slutet..

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:48:38  Show Profile Send David A a Private Message
Har valt en delning på 150hz/60db

Efter em hel del trixande med placering och kompensation har jag fått dom att sjunga lite bättre. Men jag tycker fortfarande att helhetsintrycket känns slätstruket... Det finns inget jävlar anamma i musiken. Ett annat problem är att det inte blir något "slam" med dom på högre nivåer. Det känns liksom som att basen sjunker i nivå ju högre jag spelar, jag måste höja nivån till basarna för att dom skall lira jämt med Dynaudiorna.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/16 :  12:07:24  Show Profile Send David A a Private Message
Ska nog tilläggas att det verkar gå att sopa i hur mycket som helst i dom utan att dom låter det minsta ansträngda. Problemet är att anlagen inte har den kraft som jag vill ha, därför känns dom ganska odynamiska...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/16 :  12:11:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Mer kräm,Mer kräm,Mer kräm,Mer kräm

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:05:31  Show Profile Send David A a Private Message
mer kräm?

Har ju även en FPB-300 till toppen som jag kanske skulle prova med till basen
Blir det inte dynamik då... ja då lär det väl aldrig bli det
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/16 :  16:36:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Jaaaaaa! Mer kräm,Mer kräm,Mer kräm,Mer kräm

Skämt åsido, för att kolla om dom spelar ut bättre i större lådor så kan du prova att sätta bägge elementen i samma låda som push-pull, front mot front med en distansring. Du borde kunna köra med samma port till att börja med i alla fall.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000