HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på en bra subförstärkare!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:10:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag och en polare hade tänkte bygga varsin passiv sub i sommar. Vet dock inte vilket element vi ska använda oss av. Basen ska användas till B&W 804 nautilus respektive JmLab Mini utopia, så det måste va ett "snabbt" membran och dessutom måste det va hyffasat lättdrivet då effektförstärkaren som även driver huvudhögtalarna ska driva basen. TC basarna tror jag inte på, har kollat på Peerless XLS 10 eller 12 samt Skaaning 10 tum. Vad tror ni kan passa? Tacksam för tips.


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/11 23:31:02

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:56:11  Show Profile Send Larsen a Private Message
Om basen ska vara passiv så kan du nästan glömma XLS. De bör delas låååågt och vill du göra det passivt så får du ta till extrema komponentvärden (vilket i sig kan innebära nackdelar).

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/06/10 14:57:24
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:30:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Oki, där ser man. Har du några andra alternativ som skulle passa. Subben är tänkt att delas ganska lågt, ca 30 Hz kanske.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:57:15  Show Profile Send David A a Private Message
Jag kan snart avge rapport angående INO W104 som jag själv valt till mitt baslådebygge. Simuleringarna verkade lovande och lite annat, bland annat priset.
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:02:19  Show Profile Send LageB a Private Message

Angående Baselementförslag. Hur går det med ditt Peerless SLS-bygge Larsen !? Jag är alltså lite nyfiken

/LageB
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:37:41  Show Profile Send Larsen a Private Message
Länge sedan sist Lage.
En av basarna sitter i en testlåda som jag spelad lite på (mest för att spela in det ytterligare), men kan inte uttala mig så mycket då rätt grejjor att driva med är utlånat.
Jag har även 6,5" och diskant i testlåda och fått bra hjälp med filtret. Men det är som det är när det är sommar och fint. Det går trögt.
Behöver verkligen få mäta upp elementet snarast och jobba vidare.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:39:00  Show Profile Send Larsen a Private Message
Dela 30 hz? PASSIVT??? Du måste nog fundera på det ytterligare en gång...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:34:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tja, det var väl det jag tänkte =) blir "roliga" komponenter då. Det gör dock inget om det rullar av långsamt uppåt, dvs flakt filter. Jag får väl sätta mig och simulera och se vilka värden jag får. Har faktiskt inte gjort det än.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:48:27  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker heller inte att det här passiva låter nåt vidare. Är det trafospolar det kallas, det man då använder? Jamenar serieresistans, adjö med förstärkarens dämpningsfaktor osv.

När ni nu har så fina anläggningar är det väl mycket bättre/enklare/elegantare att lösa det hela aktivt? Man behöver ju nödvändigtvis inte använda HP - filter på huvudhögtalarna.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:52:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Problemet är att jag har en Gryphon Callisto och den saknar preout, då min lösning skulle va att bygga en passiv sub. Eller får man bygga en aktiv som accepterar högnivå in. Då kan jag ju lika gärna köpa en ny REL eller dylik. Finns det inget sätt att göra en bra passiv sub?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:55:24  Show Profile Send gromit a Private Message
Byt förstärkare.. ;-)

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:56:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Säkert!! Nu ska du inte va avundsjuk Gromit =) Btw hur går det med uppgraderingarna?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:57:20  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Seas har en Excel 10" som verkar väldigt fin.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:21:52  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Tyvärr Rydberg, det finns ingen möjlighet att du kan få ett passivt filter att fungera med så låg delningsfrekvens. Inte nog med att komponentvärdena skulle bli sjukt stora, filtret skulle inte heller fungera som tänkt. För om du bygger en sub så hamnar lådans resonansfrekvens runt 30 Hz, och då får du stora variationer i impedansen däromkring. Så du får helt enkelt göra som du sjäölv föreslog, köpa en sub eller bygga en aktiv som tar högnivå in.

/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:28:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mcz> Oki, hur lågt kan man dela passivt utan att få abnorma komponentvärden?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/10 :  19:13:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Du verkar vara kvalitetsmedveten och villig att lägga pengar. Lösningen är nog att låta kunnig person (finns flera på forumet) att dra ut lågnivå från din förstärkare och skicka den signalen till aktivt filter + slutsteg.

Allt annat blir halvdant gjort!

Vad i hela friden är det för fel på TC Sounds?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/06/10 :  19:17:45  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Om du ser på filen "Sub.jpg" under http://hem.passagen.se/mcz/hifi/ så ser du att impedansen varierar kraftigt över ett ganska stort område runt resonansfrekvensen. Med andra ord skulle inte ett passivt filter fungera under 100 Hz, så jag rekommenderar uteslutande aktiv delning till ditt tänkta bygge.

/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/10 :  19:59:05  Show Profile Send Frode a Private Message
Du kan jo bruke et passivt linjefilter som vist på denne siden:http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html

Frode
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:23:35  Show Profile Send Larsen a Private Message
Men det är ju ett passivt LINJE-filter och som JAG tolkade det var det inte aktuellt med ytterligare en förstärkare/slutsteg, därav önskan om passiv sub som skall drivas av samma stärkare som huvudhögtalarna.... eller hur tänkte du Rydberg?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:05:58  Show Profile Send Frode a Private Message
Da er vel 30Hz deling ute av bildet.

Frode
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:56:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsen> Japp tanken var att bygga en passiv sub som skulle drivas med huvudförstärkaren. Men det verkar ju svårt att lösa så jag får väl bygga en aktiv som accepterar högnivå in.

quote:
Du verkar vara kvalitetsmedveten och villig att lägga pengar. Lösningen är nog att låta kunnig person (finns flera på forumet) att dra ut lågnivå från din förstärkare och skicka den signalen till aktivt filter + slutsteg.

Allt annat blir halvdant gjort!


Jag har en integrerad Gryphon Callisto och jag tänker inte in och fippla i den, då blir det hellre aktivt.

Kunnig person, tja räkna kan jag och sen tänkte jag plöja lite böcker om konstruktion, har dessutom hjälp av en doktorand som kan fixa bra mätinstrument etc så förhoppningsvis löser det sig, annars får jag fråga forumet om hjälp!! här finns ju många duktiga diy:are.


quote:
Vad i hela friden är det för fel på TC Sounds?
Vet inte, har hört att de inte gjorde så snabba element eller liknande, det kanske inte stämmer

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/11 :  00:30:39  Show Profile Send Kemppi a Private Message
TC-Sound tillverkar väl element åt bla Wisdomaudio om jag inte har helt fel?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/06/11 :  00:52:20  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Får man inte en typ av lågpassdelning om man bygger en bandpasslåda?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Heffo
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/06/11 :  16:08:42  Show Profile Send Heffo a Private Message
Kan varmt rekomendera ScanSpeak 8565-01 i 75liters sluten låda.
ägnar sig dock bäst för musik men funkar även för fil om du kör
med ett par i stereo och ej kräver sinnesjuka ljud nivåer.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/11 :  16:40:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
sedär

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:42:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Skippa det passiva filtret, det är i princip ogörligt. Däremot så finns det ett anntal subförstärkarmoduler som accepterar högnivå in och det löser ju dina innkopplingsproblem. Du kan kolla på hypex subförstärkare HS-200 hos HiFi-kit. Ser inte helt fel ut. Om XLS 12'an ser intressant ut så vet jag av 2st slutna sådana subbar i marinplywood som förmodligen kommer att bli till salu, se Linkwitz "Thor". http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm Dom är i nyskick.


”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000