HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifiprylar - sämre affär än köpa ny bil!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/04 :  08:51:02  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Iallafall när man ska sälja grejorna efter ca ett halvår så där...(måste ju uppgradera ibland!)
Varför är det så dåligt andrahandsvärde?(Även som inbyte hos handlare)
Vi vårdar våra grejor ömt så dom är som nya! Och inspelade och klara borde dom låta som bäst, kanske man bör ta en inspelningsavgift
Hmm man kanske borde sluta byta grejor hela tiden!!
Skämta bara!
Vad skulle då hända med våran kära hifi-bransch?!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/04 :  08:54:55  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Hmm man kanske borde sluta byta grejor hela tiden!!"

Ingen dum idé faktiskt. Det bästa måste väl vara att köpa tillräckligt bra grejer från början, åtminstone ur ekonomisk synvinkel. Sen är det väl en del av nöjet att uppgradera och pyssla med apparater, förstås.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/04 :  08:59:50  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Hur länge är något tillräckligt bra?
Kan vara en svinblinck ibland.................

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:23:08  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Hifi är leksaker för stora pojkar och man vill ju ha NYA leksaker som det står om i SENASTE Stereophile eller Hifi&musik. Man vill ju inte ha gammalt skräp som var bäst i test förra året.

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:23:53  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Varför skulle det vara ett bra andrahansvärde ??

Behåll grejerna i stället så är det en mycket bra affär i jämförelse med ny bil.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:29:18  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Varför skulle det inte vara det??
Slitage?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:30:24  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Därför att ingen är villig att betala en massa pengar för begagnat.

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:30:55  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Frågeställaren sätter fingret på en öm punkt! Svaret är förstås att om en apparat förvränger ljudet väldigt, väldigt lite (helst ohörbart) i dag så är den förstås lika bra på det om trettio år (bortsett från behovet av ev service förstås). Därför är det sorgligt att hifi-branschen inte försöker hitta apparater som är tillräckligt bra från början, utan förvirrar sig själv och konsumenterna i subjektivismens djungel. Det är också förklaringen till den höga omsättningen av apparater och de låga värdena på andrahandsmarknaden. Det motsatta gäller förstås också ibland, dvs att folk i onödan säljer bra, väl fungerande apparater för att de läst senaste testen om den nya generationen med oerhört bättre ljud (och ny front samt fler lysdioder...), eller att dyrare alltid är bäst. Om hifi-tidningarna bemödade sig om att hitta goda ljudåtergivningsapparater skulle konsumenten, som ofta saknar testresurser, kunna göra bättre och mer beständiga val. Då skulle också fler tillverkare sporras att ta fram goda produkter och vi skulle få en konkurrens som mer gällde apparaternas utseende och handhavande där var och en kunde välja det som passar honom/henne.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2003/06/04 09:43:50
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:40:38  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Visa ord Pekka!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/04 :  10:47:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Behöver jag nämna att det finns prylar som håller värdet bättre samt även Amerikanska dyr-fi märken som har garanterade inbytespriser även efter 10 år?

Ibland kan man inte hålla sig.

Nu skall jag åka och sjösätta båten, var snälla nu pojkar....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:15:17  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Snälla som lamm ska vi vara! Lycka till med sjösättningen och trilla inte i vattnet! :-)
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:23:30  Show Profile Send divander a Private Message
Akta dig för stående vågor. Dessa är farliga oavsett om dom finn i hemmet eller på sjön.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:23:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
Amerikanska dyr-fi märken, låter inte nådigt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:32:18  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Sladd!

Du har helt rätt om man t ex köpte en Krell Kav 300I för 30000 kr -97, så får man idag upp till 20000 kr för den på begagnatmarknaden eller 15- 17000 kr i inbyte hos en säljare!
Om jag istället köpt en Sony förstärkare för 30000 kr- 97 så får man vara glad om någon överhuvudtaget köper den. Inbytes priset hos handlare ligger i bästa fall på 3- 4000 kr.
Så låt oss köpa rätt prylar från början!
ha det så bra på sjön!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/04 :  12:00:41  Show Profile Send divander a Private Message
Det är tur för oss som föredrar begagnat att det finns en del som köper nytt. Och vi är i alla fall glada för att värdet rasar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/04 :  12:47:55  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Ja beg. ska hädanefter bliva min melodi!
Tur oxå att jag gör lite reklamjobb åt hifi-handlare, ibland går det att byta tjänster

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/04 :  13:11:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Sladd, du nämner en pris-garanti vid inbyte i samband med ett icke namngivet varumärke.
Jag skulle hemskt gärna vilja veta hur den garantin ser ut och vilket märke det är frågan om.

PS.Lycka till med sjösättningen.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/04 :  15:11:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Du som är från Norr kan ju ringa Bossanova Audio i Luleå. Han sitter nu på både helt fräscha Transparentkablar med den nya MM-teknologin samt dito färska prislistor!!

Jag har packat upp mina nya hiskeliga tingestar. Så fort vi köpt digitalkamera (nästa vecka) så skall jag sända in bilder på en av skandinaviens mest ultimata kablar. Högtalarkablarna kom i en liten kista av mahognybetsat trä. Bara att fylla i en lapp och skicka till fabriken för livstids garanti. Kvalitet luktar på ett speciellt sätt. I detta fallet har det också en synnerligen säregen design. Sicka filter. Ser ut som om man förstorat de vanliga lådorna, gjort formen mjukare och plattare, släppt Ferraris designer lösa och så tyngden.... Filtren står på 4 spikes vilka medföljer....

Sorry om detta uppfattas som reklam. man är ju i grund och botten bara hifinörd och ibland är det lite extra

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/04 :  15:25:29  Show Profile Send lindvall a Private Message
sladd>>> Ett sådant uttalande uppfattas inte (i alla fall av mig) som reklam, bara ren och skär glädje! Man verkligen förstår vilket hifi-pirr hela kroppen är uppfylld av! Känner igen känslan...
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/06/04 :  15:32:56  Show Profile Send j.persson a Private Message
Usch och fy! Kabelterror och reklam på en gång!

Skämt åsido, fortsätt gärna dela med dig av din entusiasm...

mvh
JP
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/04 :  20:36:07  Show Profile Send marens a Private Message
Man kan köpa saker som inte kostar så mycket fast de är bra ändå. Då låser man inte så mycket pengar.
Det farligaste tror jag är om man tänker: "Det är bäst att köpa riktigt dyra saker från början så man blir ordentligt nöjd." Eller: "Det är bäst att köpa dyra modeller som ofta säljs billigt begagnat så man får maximalt high-end för pengarna." Då kommer man byta ut alltihop inom ett halvår.

Fast å andra sidan bygger ju hela västvärldens välfärd på att vi köper så mycket dyra grejjer och byter ut dem hela tiden så fortsätt för all del. Det är bäst så för alla.

Edited by - marens on 2003/06/04 20:36:36
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/04 :  21:39:06  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tror det låga andrahandsvärdet beror på att det för "vanliga" hi-fi intresserade (alltså inte vi som skriver här) existerar många myter. Exempelvis att begagnade CD-spelare går sönder, att högtalare riskerar att vara sönderspelade, och vem vet vad förstärkaren egentligen har varit med om? Jag tror många har svårt att förstå att, förutom den digitala utvecklingen, så går utvecklingen ganska långsamt. En förstärkare som var bra för fem år sedan är fortfarande bra.

När det gäller digitala prylar, så kan det finnas fog att köpa det senaste därför att priserna på bra digitala saker går ner och många av dagens bra prisbilliga CD spelare spelar såpass ofärgat och högupplöst att gårdagens dyrare CD spelare ställs i skuggan.

En förklaring kan även ligga i nya ljudmedier. Hemmabio är på stark frammarsch och där sker utvecklingen snabbt. Jag tror många väljer en hemmabio-receiver istället för att ens överväga en begagnad två-vägare, därför att de vill ha just hemmabio. Försäljningen av billiga 2-kanalsprylar går ner och då sjunker även andrahandsvärdet på 2-kanals begagnat.

När det gäller vissa personers subjektiva åsikter om hi-fi tidningars inflytande på denna utveckling så håller jag inte med. Det är upp till var och en att använda sina öron att lyssna med. För några år sedan så hade HiFi & Musik läsvärda artiklar om nytt vs. begagnat där nya prylar testades mot äldre begagnade. Jag tyckte de kom till intressanta resultat (och nej, de nya vann faktiskt inte varje gång. Det var egentligen bara i fråga om CD-spelare som de tyckte att man fick mer transparans för pengarna om man valde nytt).

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:39:03  Show Profile Send dole a Private Message
Nja det är nog samma, samma min "släde" kostade 250000:- ny i oktober 2000 och nu är den värderad till 105000:- i och för sig har den gått 12500 mil

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/06 :  11:01:25  Show Profile Send B Peter a Private Message
En orsak är väl att det inte går att köpa begagnat av privatpersoner utan att hosta upp hela summan på en gång. Även om det kan vara dyrare att köpa nytt så kan det vara lättare för plånboken på kort sikt (tack vare avbetalningarna), dessutom har man garantierna.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/06 :  11:31:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
pekka.j:
Ja du...så enkelt det blir om man bestämmer sig för vad man borde tycka om.

På tråd-frågan:
Jag kan hålla med om att det inte är en billig hobby. Själv har jag trillat dit och idkar primitiv jordbruk, dvs golf. Inte heller billigt. Jag är dessutom barnsligt förtjust i segling och vanlig motorbåt-åkande.
Gemensamt för alla dessa intressen är bl.a. att det är kostsamt.

Den riktigt allvarliga frågan är: "Vad är behållningen med hobbyn/intresset?"

Vad har NI för behållning av hifi'n? Jag vet vad mina(!) behållningar (finns det ordet i plural?) är, både för hifi, golf, båtandet och allt annat man lägger pengar på.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:48:36  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Det handlar om marknadsföring. När det kommer en ny serie av ett märke så påstår dom att det är mycket bättre bas o s v. Klart att många går på det och vill byta till nya prylar. Och då blir det dåligt marknadsvärde på sin "gammla" pryl. Hur skulle alla butiker överleva om inte det skulle funka. Ta en gammal HK ca 10 år gammal jämför den med en ny. Borde vara grym skillnad. Men så är inte fallet. Lite skillnad är det men inte så stor som dom skriver i sina reklamblad. Ta en TD 124 med SME 12" arm SPU pickup en skivspelare från (tror) 60-talet den borde låta skit. Men den låter skitbra även idag.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000