HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fötter under högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:11:53  Show Profile Send matså a Private Message
Om man har ett parkettgolv med 9 mm trä (varje planka har 9mm trä). Vilket passar bäst till sådant golv, spik eller gummifötter? Ja vad?

Det är på ovanvåningen.

Min fotosida på flickr

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:33:11  Show Profile Send must a Private Message
Därom tvista de lärda....

Stereophile gjorde mycket utförliga mätningar av olika vibrationsdämpande tekniker och om jag inte minns fel så var slutsatsen att gummifötter var bäst.

http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?806




Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:02:20  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Så vitt jag vet påverkar golvet mycket ringa hur högtalaren beter sig. Vill du att hörtalren ska vibrera så lite som möjligt, beställ SD-fötter som passar dina högtalare, eller köp några mjuka tassar som är lite mer genrella.
Många gillar dock det ljud man får om man anväder koner så du kan ju prova det också. Skillnaden blir mindre ju tyngre din högtalare är.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:04:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
Medan du funderar på att lägga ut pengar på fötter så kan du testa några billighetsvarianter:

1) Ventilpackningar av silikongummi (?). Såna har jag använt och de var kanonbra.
2. Häftmassekulor. Det använder jag nu, inte fullt lika bra (måste skaffa packningar igen!).
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:16:29  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Ventilpackningar? Som o-ringar, typ? Oringar borde ju kunna funka annars, har aldrig tänkt på det. Själv kör jag med några provbitar sylodamp (elastomer för vibrasiondämpning för industribruk) som jag stulit från jobbet. Funkar kanon.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:28:25  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har frågat han som gav dem till mig vad det var och tydligen var det inte ventilpackningar utan silikonringar till SAAB 900:as växellåda. :-)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:28:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
Varför inte låna hem båda och testa? Det kan väl inte vara så svårt att få göra det?

Dessutom är det omöjligt att säga vad som är bäst, frågan är vilket du gillar bäst, vad du upplever som förbättring eller försämring. Det finns en del folk som tror sig kunna räkna på det med hjälp av formler, visst, men de missar alltid nån liten detalj som påverkar.

Dessutom räknar folk inte efter högtalartyp, utan lite allmänt sådär. Tänk om man har tvåvägs-högtalare med baffel på 10cm och 5cm ordentligt stadgad låda i övrigt. Hela skiten väger 80kg med sandfyllningen i botten. Då är det knappast lönt att sitta och räkna på några fjuttiga resonanser och hur mycket elementet flyttar lådan etc.

Låna hem och lyssna.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:44:40  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
B Peter: Fan, jag har ju en gammal SAAB 900! Jag får ta och bryta upp växellådan och prova lite...

yalpa: Vad som är bäst är lätt att säga om man i förväg vet vad man vill ha. Men det bästa är ändå att prova, i alla fall om det går att göra billigt :-)
Och precis som du säger: En 2-vägare på 80 kg får man spela in i h-e högt på innan vibrationerna blir någorlunda stora. Och då är ändå ljudnivån så hög att man troligen lämnat rummet i alla fall :-)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:04:07  Show Profile Send matså a Private Message
Mina högtalare är Audio pro Ego 515, med klass

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:08:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kör ett par rejälat tunga stativ till mina Totem högtalare. Stativen har spikes nertill, men jag har tagit en tjock skiva trådgårdssten som jag lackat svart och försett med mjuka filttassar undertill så trägolvet inte kan repas. När jag la till stenen så blev basen och helaljudbilden lite tajtare och mer korrekt.

/Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  03:02:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
En platta ovanpå golvet av något slag innan du väljer spikar eller kuddar är nog en bra början.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000