HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ojordat kontra jordat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/05/31 :  00:13:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej! Jag har tyvärr inte jordade uttag i mitt rum där anläggningen står utan bara i köket. Jag vet att man inte får dra en förlängningssladd från köket för att få jordat men nu undrar jag vad är fördelen med de jordade uttagen? Byggs det upp någon slags oönskad spänning i apparaterna om de inte är jordade eller vad händer? Jag har testat att dra en kabel från köket bara för att testa men är inte säker på om det blev direkt bättre. Bör jag dra kabel så att jag får jordat i hela lägenheten?

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/31 :  01:00:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Fördelen med jordade uttag är att apparater's chassin ej blir strömledande om det skulle bli något fel på dem (jorden är en skyddsjord). Det är därför det är jordat i kök (elektriska apparater i våtutrymme?). Nackdelen med jordade uttag *kan* vara att man introducerar jordslingor.

Jordningen kan man se över ändå, i sitt system. Förstärkaren/försteget agerar jordpunkt. Vissa apparater bör kopplas till förstärkarens jord via annat än via signalkabeln (exempelvis, Linn Axis skivspelare - skivtallrik jordad via nätkabeln, Musical Fidelity X-PSU, vars chassi måste jordas i samma punkt som förstärkaren via nätkabeln). Man måste kolla upp det om man ska få lägsta brus i anläggningen.

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/05/31 :  19:58:46  Show Profile Send mace a Private Message
Här i England är ALLA uttag jordade, ibland har det brummat

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/31 :  20:37:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Jordning är nog inte en fråga om ljudfilosofi utan säkerhetstänkande. Skippar man jordningen ser jag ingen anledning till att ljudet skulle bli sämre. Och vi som kör med brittisk hifi vet att dom är noga med jordningen. Det kanske beror på kvaliten på deras nät, jag vet faktiskt inte.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/05/31 :  21:37:08  Show Profile Send audiogear a Private Message
Om man äger Rotel så verkar frågan om jordat/inte jordat ha en naturlig lösning. Det går nämligen inte att köra jordat. Någon som vet vad som är anledningen till att vissa tillverkare kör ojordat i sina produkter medan andra inte gör det
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/06/01 :  11:25:46  Show Profile Send mace a Private Message
Det räcker inte med att alla kontakter är jordade, alla stick-kontakter(heter det så?) innehåller en liten ful porslinssäkring på mellan 3-13 amp beroende på apparat

Sen har man inga normala strömbrytare i badrum, där används bara modell snöre till brytare i taket

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/06/01 :  11:26:50  Show Profile Send mace a Private Message
Oh!!! glömde att istort sett varje vägguttag är försett med brytare..

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/15 :  05:22:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
I nybyggen är väl jordat i dag standard om jag inte misstager mig.

Bravo
Go to Top of Page

Mikael
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/06/15 :  06:37:02  Show Profile Send Mikael a Private Message
Det är väl inga problem att dra förlängningssladd från köket. Dra jordat till ojordat är ok men inte ojordat till jordat rum.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/15 :  08:26:30  Show Profile Send Niclas a Private Message
Dra jordat till ojordat är ok men inte ojordat till jordat rum.
Nej, Du bör inte blanda jordat med ojordat!
-Vad händer om Du får överslag i den ojordade apparatens cassi ( som mycket väl kan fungera felfritt ändå )& du samtidigt rör en jordad ?

"Allt eller inget" gäller vid jordning av rum. Undantag är apparater klassade som "extra isolerade" med symbolen av två rektanglar i varandra.
Mvh


Edited by - Niclas on 2003/06/15 09:12:53
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/15 :  13:18:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Vill bara säga att ni bör lyssna på Niclas.
Om ni t.ex. vill få ett uttag utbytt i ett visst rum av en elektriker kommer han garanterat att berätta för dig att ALLA kontakter/eluttag kommer behöva bytas ut till jordade.
så det så!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  02:12:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer i vad ovanstående sagt, i framtiden skall jordat vara allenarådande, så vad göra, jo prata med en bekant till en bekant som känner en elektriker så kan man få en kabel dragen utan att behöva göra om hela huset och bli ruinerad.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000