HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nyinspelningen av Tubular Bells...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas GBG
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:20:36  Show Profile Send Andreas GBG a Private Message
Åsikter?

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:41:29  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nyinspelning?
Berätta mer...!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/06/03 :  22:09:02  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Borde inte det vara dags att göra något nytt?

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:14:32  Show Profile Send Gabe a Private Message
Tubular bells, Oldfields förslingsverk kom 1993 - nu är det dags för trettioårsjubileum. Har hört att Oldfield aldrig varit nöjd med ljudet, och vill ta chansen att göra en ny inspelning med modernare teknik. Och varför inte - kan man spela in Beethovens 5:a i hur många versioner som helst kan väl en artist få göra nytolkningar av sina egna alster också! Tubular bells finns för all del redan i flera versioner, bl a en med symfoniorkester.
Men visst finns misstanken om att det mest handlar om pengar också. Det var ju ett tag sedan Oldfield hade en rejäl "hit" så ett penningtillskott siyter väl aldrig fel.
Å andra sidan tycker jag att Oldfield förtjänar en hacka - trots allt skapade han ett unikt verk med en lika unik inspelnings- och kompositionsteknik. Hade något skivbolag "riskat" och släppt ett verk som Tubular bells idag? Knappast något av de större aktörerna. Tubular bells i all ära, själv föredrar jag Ommadawn som är ett mer sammanhållet "symfoniskt" verk. men det är förstås en smaksak. Och det var länge sedan jag lyssnade på det....
Gabe
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:46:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Andreas GBG: menar du SACD skivan? Själv diggar jag Oldfield stort, tyvärr fattas SACD:n i samlingen...
Go to Top of Page

Andreas GBG
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/06/04 :  21:57:55  Show Profile Send Andreas GBG a Private Message
Nej. Läs mer här: http://www.mikeoldfield.com/main.htm
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:09:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok, den är inte släppt ännu! Den släpps den 10 juni enligt ginza.se
Go to Top of Page

Andreas GBG
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:11:50  Show Profile Send Andreas GBG a Private Message
Jo, jag känner till det. Vad jag undrar är vad ni tycker om att han spelar in samma skiva igen. (Lite oklart från början inser jag nu)

Tragiskt/girigt/onödigt eller en kul idé/bra att skivan får den ljudbild den förtjänar etc.? Vad tycker ni? Finns det andra artister/band som gjort liknande nyinspelningar?

(Skivan finns förresten redan att ladda ner i mp3-format (hua!) på Kazaa om ni är nyfikna på hur det kommer att låta)
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/05 :  07:26:17  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det luktar nog girighet lång väg tycker jag i alla fall.
Mvh
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:03:44  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Girighet? Han är ju redan stenrik.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/05 :  14:32:53  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Svårt att uttala sig innan man hört den!
Denna typ av musik kan jag tänka mig görs sig bra i flerkanal.
Kanske dags att köpa en SACD-spelare?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000