HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig välja slutsteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/03 :  18:02:50  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag köpte nyss en Sugden Headmaster som jag ska använda som försteg.
Nu har jag sålt min gamla integrerade och tänker nu skaffa ett slutsteg. Länk och fakta om Headmastern http://www.jesugden.co.uk/bijou.htm

På beg. marknaden har jag hittat en Holfi power 8 och Musical Fidelity xa50. Erfarenheter av båda två är jag tacksam för.
Nog mest sugen på Holfin men är tveksam på en sak med den.
Här kommer citatet från hemsidan:

quote:
Impedance matching for signal cables.
Power 8-2 is delivered as standard with 800W input impedance. The 800W input impedance is a much better approach to the characteristic impedance of signal cables. By utilizing 800W input impedance a much better stereo perspective is obtained with far greater accuracy in the soundstage. With a micro switch located at the PCB the Power 8-2 can be changed to an input impedance of 25 kW , which makes it compatible with all kinds of preamplifiers, also with valve amplifiers as well as passive amplifiers.


Kan jag använda 800ohms impedans valet med min sugden? Har hört att den ska låta bättre med den inställningen.


Om ni har förslag på andra slutsteg, helst nya i prisklassen 4000-8000 kr så tages det emot tacksamt!

Edited by - marbrink on 2003/06/03 21:39:13

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:39:30  Show Profile Send marbrink a Private Message
ingen?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/03 :  22:01:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Man blir ju en liten smula tveksam över att de anger impedansen i Watt...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/03 :  22:07:32  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har ägt en MF MA 100-x. Den var mjuk och behaglig i ljudet men hade inte riktigt kraft att driva mina Avance Delta 3.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/03 :  22:16:34  Show Profile Send Rebo a Private Message
marbrink: såg en Bryston 3b-st för 8500 på hifimagasinet för ett tag sen. Finns den kvar så hade jag utan tvekan valt den framför Holfin och MF steget.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/03 :  22:31:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
Magnuz: Tror att det blev så när jag klistrade in texten. Innan har jag för mig att det var ett ohm tecken.

Gebex: Hur många watt var den på? 2 ggr 50 i 8 ohm som XA50?

Rebo: Låter trevligt! Men det blir dyrare och känns som lite overkill till Dynaudio audience 42..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/03 :  22:36:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,
Visst är det störande att se W-tecknet istället för ohm-tecknet? Undrar om det är nått krav på senaste super-webb-bläddraren med alla miljoner språk och tecken aktiverade...

Nåja, som Holfi-ägare kan jag säga att dom låter verkligt fint. Detta är sagt från en som har Holfi * 2 (om man inte räknar RIAA't).
Jag vet att cdspelaren går att bygla (/ställa) om till en normallast. Vet inte om samma finess, fast omvänd, finns på slutsteget.

Köp min cdspelare, med inbyggd volymkontroll, så får du impedansmatchat! ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/04 :  00:13:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
hehe..visst är det dåligt epkpeng! =)
Tack för infon men är tyvärr inte intresserad av din cd-spelare. Slutsteget går att ställa om också har jag läst.

Hänger slutstegets input impedance ihop med förstegets output impedance?? någon som kan svara?
För sugdens output impedance är: 4Ohms to 56kOhms
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:08:20  Show Profile Send Gebex a Private Message
MA 100-x var på 100W.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000