HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsresonans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:47:43  Show Profile Send SW a Private Message
Har just flyttat till en lägenhet och som jag befarade skulle jag få en kraftig rumsresonans vid ca 35 hz. Den är ungefär 10 db starkare än andra toppar. Flera toppar och dalar på 4-6 db finns förståss också högre upp men det är mera normalt. Det finns ingen möjlighet att spelar över 8 på försteget för då skallrar nästan allt i rummet, om det finns så låga toner. Hade absolut inga sådana problem där jag bodde tidigare. Finns det så smalbandiga akustiska vågfällor att det går att dämpa inom några hz med 10db eller måste man bygga en elektronisk vågfälla mellan försteg och slutsteg? Bäst kanske vore att skaffa högtalare som inte går så djupt i basen.

S

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:26:01  Show Profile Send walle85 a Private Message
du kan ju köpa en eq, o dämpa basen i den frekvensen med hjälp av den,
behringer har nån modell för 2000:- som man kan ställa in 11 valfria frekvenser per kanal o dämpa +- 10db tror jag.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:38:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du kan vara glad att rumresonansen ligger vid 35 Hz och inte 10 Hz högre upp. Då låter den verkligen "bumligt" och måste absolut bekämpas.

Det enklaste sättet att minska inverkan av resonansen är att flytta lyssningspositionen mer mot mitten av rummet. Lyssna runt lite så märker du skillnaden. Laborera också med högtalarnas avstånd till väggen bakom högtalarna. I mitten av rummet har du nästan "ingen bas" kan man säga p g a att den fundamentala 35 Hz stående vågen har sin nodpunklinje där.

Om du vill minska resonansens nivå kan du göra det genom att använda parametrisk equalizer. Tyvärr försvinner inte problemen i tidsdomänen, men det blir klart mer njutbart. Du kan också göra en avstämd helmholtzresonator för att uppnå liknande resultat.


Hälsn. Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:23:33  Show Profile Send SW a Private Message
Finns det någon byggbeskrivning på en smalbandig helmholtzresonator. Hade tidigare ett par hörnplacerade helmholtzresonator från Svanå men den var bredbandig. Har för mig de gick från 40 - 120 hz. Får inte plats med dem.

S
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/03 :  11:32:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du kan kolla teorier för basreflexlådor. Sedan kan du göra en helmholzresonator med dasspappersrullar. Billiga basreflexrör!

Obs! För att få upp Q-värdet och effektiviteten så MÅSTE helmholtzresonatorn vara stor! Det finns tyvärr inga genvägar.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/04 :  17:47:37  Show Profile Send SW a Private Message
Kan detta vara något som är användbart till att räkna ut en helmholzresonator?
http://www.lautsprechershop.de/hifi/_start.htm?http://www.lautsprechershop.de/hifi/t_helmholtz.htm
Hur effektiv skulle det bli om man byggde ett par lådor avstämda till en rumsresonans? Skall de ställas i hörn för bästa effekt? Skall de fyllas med stenull/gullfiber för att funka bäst?

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000