HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur får jag bort bruset när jag kör pre out?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:17:09  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Det är grymmt irriterande när det brusar ur frontarna när jag kollar på film. jag kör frontarna med för/slutsteg och bakkanalerna + center med surroundförstärkaren. jag måste alltså ha försteget på full volym för att få samma ljudnivå som resten av högtalarna.

så jag tänkte om någon har nåt tips vad jag ska göra för att få bort bruset? det är ganska jobbigt att koppla om och köra allt via surroundstärkaren nämligen :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/06/03 :  20:10:35  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ingen?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/03 :  20:21:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Kan du inte sänka surroundförstärkaren, eller har jag missat något? Så länge du har försteget på full volym kommer det att brusa.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/06/03 :  20:26:30  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag måste ju ha försteget på full volym eftersom surrounden blir ju master volymen... så därför brusar det ju...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/03 :  20:43:41  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hm. Låter som du har ett brusigt försteg. Mitt försteg brusar inte på full volym, inte vid lyssningsplatsen iaf. Har försteget satt på hälften när surroundrecivern är vald. Dock brusar försteget på surroundrecivern betydligt (Marantz SR4300). Den har ett grundbrus som är högt, och det attenueras om jag ställer försteget på halva volymen. Ljudtrycket är mer än tillräckligt ändå från film. Ställer jag förstegsvolymen på max så brusar det irriterande, men bruset kommer alltså från försteget på surroundrecivern ej 2-kanalaren.

Har nu fått kontakt med Hembiobutiken och fått meddelandet att det är ett problem som funnits på ett flertal av deras SR4300 men inte alla. Så jag hoppas jag kan få det fixat.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/06/03 :  20:50:55  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det är när jag sitter framme vid högtalarna jag hör bruset, inte vid lyssningsposition som tur är. men det är en sån grej som stör mig. det ska INTE brusa hur högt man än har! :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/03 :  21:04:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
joakim,

då får du nog köpa en mer lågbrusig förstärkare. Om försteget är OP baserat kanske det skulle gå enkelt att byta ut OPn till en mer lågbrusig + lite andra mods kanske.

Sen är det en omöjlighet att det inte ska brusa hur högt man än har. Såna förstärkare finns inte. Det blir ju samma sak med full volym från ditt receiver, om inte värre, om du nu skulle koppla om. Eller? Vilket av förstegen är brusigast? Tvåkanalaren eller recievern? Har du testat Pre Out till slutstegen både med tvåkanalaren och recievern och jämfört de båda?


Har du provat vad som händer om du ex ställer volymen på försteget till hälften? Räcker kraften från Biosteget till film? Blir bruset lägre/högre? Fast då måste du kalibrera om.

Y

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/06/03 :  22:29:59  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det är ett s100 nad.. OParna är bytta i det till bättre än de som var i.. alltså det brusar inte mycket.. det brusar ganska lite. men det är en sak som stör mig bara... :)

jag orkar verkligen inte byta högtalarkablarna varje gång jag ska kolla film till surrounden. även om det vore det smidigaste... men det är tunga kablar :) så det tar emot.

får leva med det helt enkelt :) det är inte så farligt..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/04 :  00:47:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Oki,

men det är en sak jag inte riktigt förstår. Är inte biorecievern lika brusig om du kör den ensamt och ställer in exakt samma ljudstyrka (ej volymrattposition, eftersom försteget kanske ger en gain) som det du kör nu? Det borde den vara; om inte så är försteget i biorecievern bättre än i NADen..?!





"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/06/04 :  01:08:38  Show Profile Send jesper a Private Message
Jag har ett försteg som gör precis tvärtom och brusar mer när volymen är lågt ställd än när den är högt ställd. Mycket märkligt rent intuitivt! Nu använder jag det bara som RIAA-steg så det är inget problem egentligen, det är bara att skruva upp volymen på det och justera volymen med den integrerade förstärkare precis som vanligt.

Skulle vara intressant med något tips om det finns någon modifikation man kunde göra för att få bort bruset ifall jag vill gå över till försteg/slutstegs-kombination senare?
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/06/04 :  08:28:20  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Du kan väl ställa balansen mellan alla kanaler i surr.förstärkern? Hur blir det om du ställer nivån för surr.högt. och center till minimun och maxar nivån för frontarna. Då borde du ju inte behöva maxa försteget för att få jämn ljudnivå.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:00:25  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tifosi> det var en väldigt bra ide! det ska jag testa direkt! återkommer snart! :D

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:10:05  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det blev mycket bättre. kunde köra volymen på försteget på klockan 1 men fick höja surrounden till ca 11. men bruset försvann och nu är jag glad! :) tack!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:17:26  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tur man har er ibland så man slipper tänka själv :)

thomas a> alltså jag kör ju inte volymen på fullt när jag kör med surroundstärkaren. därför brusar det ju inget... det gör jag ju dock när jag kör pre out till försteget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000