HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OA14 - vad skall jag köpa till dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manavskugga
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/06/02 :  23:21:40  Show Profile Send manavskugga a Private Message
Jag har fått ta över par OA14 från mina föräldrar som köpt dem nya i mitten på 70-talet. Renoveringen skall påbörjas inom kort, men under tiden tänkte jag börja kika på, och även lyssna på de andra sakerna jag behöver till anläggningen.

Jag behöver en förstärkare. Jag vill ha en ren förstärkare, ingen recevier. Har kikat på Cambridge A500.

Jag behöver en CD-spelare, även här har jag tittat på Cambridge, D500SE för att vara exakt.

Kommentarer på detta? Cambridge passar min prisbild rätt bra, även som jag kan tänka mig att gå upp lite till. Uppskattar all input!

/Tobias
Ung man i nattens tjänst

Edited by - manavskugga on 2003/06/03 19:46:25

manavskugga
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/06/03 :  19:26:53  Show Profile Send manavskugga a Private Message
Ingen som har några kommentarer alls?

Jag har ett par OA14, jag behöver en förstärkare och en CD, jag vill lägga totalt mellan 5000-7000 kr, vad skall jag köpa?
Det är en fördel om det finns möjlighet till provlyssning i Göteborg.

/Tobias
Ung man i nattens tjänst
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/06/04 :  00:11:57  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Grattis till dina nya OA14!!!
Högtalarna renoveras helst med nya diskanter och uppfräschade filter enligt carlssonplanet.com.

Själv kör jag med en liten Musical Fidelity stärkare och en HK760 cd.
Det fungerar bra i min lägenhet tillsammans med mina OA12.

Jag har hört en del ihop med carlssonburkar, och det är svårt att få dem att låta direkt illa (möjligen ett rotel870steg då)...

Jag lyssnade på Linn Majik ihop med mina burkar, det var riktigt bra och neutralt vad jag minns.

Audio Analogue Puccini lät väldigt varmt men tappade mycket av diskanten samt att den strulade med fjärrstydningen.

Vincents småburkar kan vara en annan möjlig stärkare.

Jag tror att cambridge förstärkare och cd kan passa alldeles ypperligt till Carlsson.

En annan rekommendation jag har hört är att köra på Quad system.

Låna hem förstärkare och cd och testa, låter det bra och du känner dig nöjd så är det antagligen bara att slå till.

/P


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:08:07  Show Profile Send CDP a Private Message
...Om du redan vill ha Cambridge-spelare, kolla då på Harmony Designs modifierade modeller av 300 och 500 serien. Dessutom är försteget och slutstegen rätt billiga, så där har du ett flexibelt kanonsystem för framtiden.

Hade jag haft fått börja om och köpa CD med förstärkare (oj oj, tänkom man fått det), hade jag nog lutat åt denna kombination. Detta istället för att gå på HiFi & Musik´s rekommendationer och köpt Harman/Kardon grejer på Tele Hå det första jag gjorde!

Alltså:

Länk till spelaren:

http://www.harmonydesign.se/c_d300.htm

Preamp:



Poweramp:

Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/06/04 :  11:25:23  Show Profile Send CDP a Private Message
Dåligt förslag?
Go to Top of Page

manavskugga
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/06/04 :  15:59:18  Show Profile Send manavskugga a Private Message
Klart bra förslag, men kanske lite mer pengar än vad jag hade tänkt...

/Tobias
Ung man i nattens tjänst
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/06/05 :  11:57:50  Show Profile Send Fred a Private Message
Kör dina OA 14 med ett rörsteg! Använder ett 25watts steg byggt på edison 30 schassie själv, enormt bra. Alla Edisonförstärkare passar utmärkt till OA.serien: Edison 12; 22; 30; 60. Har även prövat med transistorsteg: Audio Pro, Rotel, Nad, Linn. Låter inte alls lika rumsligt fylligt och tredimensionellt.
Ett gammalt Musical Fidelity A1 (transistor)lät dock riktigt fint ihop med mina OA14, svårt att hitta dock.

Hälsn
Go to Top of Page

manavskugga
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/06/06 :  02:52:36  Show Profile Send manavskugga a Private Message
Var hittar man dem? Gärna i Göteborg!

/Tobias
Ung man i nattens tjänst
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:35:55  Show Profile Send CDP a Private Message
Om du bor i Göteborg och har tiden för dig finns ju hur många butiker som helst att rota runt i begagnathyllorna. Det är bland det roligaste som finns, man anar inte vad som kan finnas på hyllorna i affären. "Life is like a box of chocolates -you never know what you gonna find"

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:54:42  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det finns även en hel del andra Carlssontokar i Göteborgstrakten, om du skulle behöva någon hjälp eller bara har några frågor vad gäller renoveringen. Blev nyss klar med ett par fina OA12.2 själv och ska sätta igång med ett par OA116. Har även OD11, OA12 och OA14 som ska renoveras.

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000