HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC eller ny CD, det är frågan - vad säger ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/04/11 :  08:54:14  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har haft en nad s500, ingen dålig cd spelare, men brast i mellanregistret och allmän spelglädje. Basen var fast och bra och lyckades styra upp proac klonernas tendenser till bummelbas med utmärkt resultat. Känner dock att nästa cd spelare skall bli ett steg upp från nad s500, gärna en meridian 508 om den inte varit så ful!

Nu använer jag bara en denon dvd-spelare 3800 och det låter riktigt illa i basregionen. Mekaniken är däremot säkerligen i klass med bättre (20000kr+)cd spelare.

Tanken är sålunda att eventuellt använda en D/A omvandlare i 10000 - 15000kr klassen, hellre än att betala för mekaniken en gång till!

Existerar en sådan, som man kommer bli nöjd med?

Chord verkar ha en bra produkt, men kostar lite väl mycket. Likaså perpetual tech.

Ja dela med er erfarenheter. Det verkar vara få på detta forum som använder en liknande kombination. Är anledningen dåligt ljud eller rentav status?

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/11 :  09:12:39  Show Profile Send CC a Private Message
http://www.electrocompaniet.com/nyweb2/index.asp
Läs om ECD1... Rekomenderas, har en själv till Teac VRDS7/Pioneer DV717

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:27:12  Show Profile Send Merkurius a Private Message
DA9 från harmony design kanske är något? den är dock lite billigare än det du tänkt dig (6000), men det går ju alltid att prova. Du har ju möjligheten att låna hem den i två veckor....gratis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:37:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är inte bara mekaniken utan även kvaliten på digitalutgången har stor betydelse.
Om du satsar på DA9 så låt Mattias kolla upp digitalutgången också.
Jag har själv en gång försökt använda en Pioneer-spelare med bra mekanik som var känd för sitt låga jitter.
Men vad hjälpte det låga jittervärdet, det visade sig att dom hade fuskat med digitalutgången och det lät inte bra.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:16:35  Show Profile Send CC a Private Message
Det där med digitalutgången på Pioneer, kanske orsaken till att jag föredrar Teac:en som cd-läsare rent ljudmässigt? Förutom hanteringsmässigt då. Är det flera som fått digitalutgången meckad av Mattias och vad är då gjort?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:17:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag skulle hellre lägga pengarna på en separat D/A-omvandlare. Jag rekommenderar dig att leta efter D/A-omvandlare som har äkta multibitars-DAC:ar och vanlig översampling. Om de anses "gamla" spelar mindre roll, då de oftast är överlägsna DAC:ar av enbitstyp.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:38:25  Show Profile Send Merkurius a Private Message
CC: Jag har fått min digitalutgång "meckad" av harmony. Jag vet inte vad han gjort inne i själva apparaten, men bak på CD:en så finns det en ny digitalutgång monterad. Den ser lite "maffigare" och är säkert av bättre kvalité än den som redan sitter där. Ljudet har också bilivit bättre efter denna modning. Jag har en Yamaha 1060 som drivverk och en DA9 som Dac.... fungerar kanon!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:38:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker Knoppen hänger upp sig för mycket på teknik. Risken är att man har fördomar som färgar upplevelsen när man testar produkter.
Min erfarenhet är att äldre DA-omvandlare låter sämre än moderna bra cd-spelare, oavsett typ av DA-omvandlare.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:40:05  Show Profile Send Per100 a Private Message
Björn-Ola: Jag har ingen aning om kvalitén på digitalutgången hos denon dvd 3800. Vem är mattias?

Knoppen: Tack för rådet. Har du ett bra exempel på en sådan produkt?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:48:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
Merkurius, priset låter bra och står den sig ljudmässigt öåter det som ett klipp. Jag får helt enkelt låna hem en sådan! Tack.

CC, electrocopmaniets produkt ligger väl över 20000kr, men annars tack för tipset! Vad jag har förstått har deras cd-spelare väldigt gott rykte.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:52:42  Show Profile Send CC a Private Message
Per100, eltek tar 9200 norska...
http://www.mamut.com/dynabel

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:52:48  Show Profile Send Rebo a Private Message
Per100: Tror EC dacen ligger på runt 14k.
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:53:16  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Svarar lite för knoppen där, inte det lättaste att hitta kanske men en Krell SPB-16X eller en 32X med ett just drivverk. Har en helt otrolig dynamik och bas. De är ifrån början av 90:talet men står sig MKT bra. Har jämnfört med S-1 och Krell KAV 250 mm i prisklasser upp tll 50 000:-. S-1:an är kanske lite mer musikalisk än SPB-32X i mellanregistret men hänger absolut inte med vad det gäller dynamik och bas. Så vad det gäller den gämnförelsen är det bara en fråga om smak vilken som passar en bäst. SPB-16X Ca 10 000:- och SPB-32X Ca 15 000:-

Edited by - Hifitrollet on 2003/04/11 11:55:01
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:57:22  Show Profile Send oliver a Private Message
Per100,
Min erfarenhet av D/A omvandlare är att dom är oftast riktigt bra.Ska du köra dvd:n så se till att omvandlaren kan hantera 24/96 för bästa utnyttjande av dvd:n(om den kan lämna 24/96 ut på digital utgången vill säga).Annars finns ju möjligheten till moddning av dvd:n med ny klocka och ny analog sektion med separat strömförsörjning t.ex LC Audio:s produkter.Eller Mattias Stridbecks moddningar (lite dyrare än LC Audio men då gör han jobbet och lämnar garanti)Men oftast blir grejorna fullt jämförbara med cd spelare i betydligt högre prisklasser.Vill du köpa D/A omv.bör du i vilket fall göra nå't åt digitalutgången www.kedab.se har lite DIY grejor där som är prisvärda.

Skeptiker
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:02:36  Show Profile Send Conan a Private Message
Per100

I lite mer modesta prisklasser finner du som exempel på bra multibits-omvandlare t.ex. Sentec DiAna. Kostade väl strax över sjutusen ny, så räkna med dryga fyra som beggad. Använder själv en DiAna som extern D/A till en Arcam DV-88 och det låter mycket bra.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:49:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mattias aär Mattias Stridbeck på Harmony Design som säljer DA9.
Han modifierar även cd-spelare och gör om cd-spelare till transporter.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:58:48  Show Profile Send Per100 a Private Message
Separat DAC verkar helt klart vara den bästa lösningen!

Budgetvarianten är alltså Sentec Diana eller DA9 från harmony och att sedan koppla in en förbättrad digitalutgång från kedab.

- Någon som testat båda ovan nämnda DAC och anser endera är bäst
- Vad skulle en "operation" av mattias stridbeck gå på ungefär?
- Måste jag löda in kedabs produkter?


per
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/11 :  13:37:57  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Någon som har lyssnat på EC dacen? Den får mycket bra kritik här
http://www.stereotimes.com/acc030303.shtm
Blir sugen som fanken, har ec 4.7-aw120 hemma redan. Mmm.
Någon som har lyssnat på den? Någon som vet var man kan lyssna på en?
Någon som vet hur illa det går i Tullen om man handlar den via nätet från Norge?
10 000 norska kan säkert bli 15000 norska med lite hjälp av staten
Någon som har en uppfattning om den jämfört med DA9? Visst, det är en klar prisskillnad, men intressant ändå tycker jag.

C
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/11 :  13:47:07  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Per 100: En "operation" av min Yamaha gick på 2500:- men då bytte ha både klocka och utgångssteg.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/11 :  14:53:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Man kan tydligen ta bussen från Stockholm till Oslo för några hundralappar tur och retur om man åker hem samma dag. Då lär man slippa tull och allt strul. Kenske en trevlig utflykt?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/11 :  15:40:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
He he, det var ju ett ganska bra tips måste jag säga..Hmm, det tål att tänkas på. Tackar så mycket.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/11 :  16:37:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
En till DAC som kan vara värd att titta på är Musical Fidelitys A3-24. Ljudmakarn säljer den för 13k5.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/11 :  16:46:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Själv gillar jag inte MF.
Köp en produkt av dom, ett år senare har
dom släppt tre efterföljare till den.
På något sätt så känner jag inte för det.
Säger inte att MF låter illa, bara att
jag inte gillar hur dom hanterar sina
produktserier.

C
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/04/11 :  16:52:41  Show Profile Send Per100 a Private Message
Merkurius: 2500kr är väl rimligt!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/12 :  10:35:39  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Per100; Ja, det tycker jag. Innan harmonys hemsida uppdaterades så såg jag en kille som hade uppgraderat exakt samma CD för 4000:- och sålt sitt Advantage drivverk till fördel för Yamahan.... vilket, för övrigt, inte vill säga lite om kvalitén på modningen. Mattias rekommenderade dock att jag inte skulle lägga ut 4000:- eftersom CD:n ändå har några år på nacken... Det är ju schyst av han att göra på det viset och inte bara sträva efter profit utan att kunden också är nöjd
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/04/13 :  14:12:40  Show Profile Send Per100 a Private Message
Conan,
Jag har hört Arcam dv-88 använd som vanlig cd spelare tillsammans med en bättre audiovector högtalare och vincenr monoblock. Jag tyckte det var imponerande bra ljud för att vara en dvd-spelare, min egen når inte upp till samma kvalité.
Att du sedan använder en dac till denna innebär att det bara kan bli ännu bättre!
Var köpte du din sentec diana? Det verkar vettigt att jämföra denna med harmonys produkt!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000