HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Budget Hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/06/05 :  03:07:14  Show Profile Send Elusive a Private Message
Hejsan!

Har läst en hel del på forumet och tiden är kommen för mitt första inlägg. Tänker nämligen ta steget från integrerad plastskräp till riktigt hifi, och behöver därmed er hjälp för att göra processen så smärtfri som möjlig. Speciellt då min budget är begränsad till 8000kr.

Mitt studentrum är relativt litet, 5m*3.5m och därmed är golvhögtalare ute ur bilden. Speciellt när jag man får så oerhört mycket mer högtalare i min prisnivå om man "sänker" sig till stativare. Dessutom är jag programmerare och vill gärna ha min inläggning inkopplad till datorn, då det mesta av mitt musiklyssnade sker då jag arbetar/pluggar. Musiksmaken varierar, House, Electro, Klassisk Musik. Något svag för bigbeat, Norman Cook, Lo Fidelity Allstars, Mirwais etc..

Jag har tänkt mig följande:
1. M-Audio Revolution 7.1 kort till datorn (1000 kr)
2. Förstäkare Rotel RA-01 (begagnad 3000kr)
3. Högtalare 4000k ????

Förstärkaren är alltså redan fixad.

Tänker sticka ner till Radiolagret och lyssna på högtalare, men jag vill gärna ha lite tips på modeller som ni tror passar mig.

Kommentarer ifrån er som har följande modeller uppskattas:

Dynaudio Audience 42 (lite över min budget, begagnade kanske)
ALM Jordan Entry 2m
Monitor Audio Bronze2
Tannoy Mx2

Egentligen har jag inte så stora krav på högtalarna, förutom att de skall vara skärmade, inte ta upp alltför mycket plats, och låta väldigt bra :)

Tack på förhand.

( Obs! Cd-spelare väntar jag med till hösten... )

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/05 :  03:34:13  Show Profile Send Lepra a Private Message
Monitor audio låter riktigt bra, vet dock inte om de är skärmade.
Dynaudio 42 låter också fruktat bra, den är ju dock dyrare.

Kan rekomendera båda dessa.

Själv ska jag köpa bronze 2:an till sambon o har funderingar på 42:an eller 52:an till mig själv.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Ingenjören
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/06/05 :  07:00:31  Show Profile Send Ingenjören a Private Message
Lågprisstativare finns det ganska gott om. Audience 42 blev jag riktigt imponerad av när jag provlyssnade den. Ett annat mer budgetbetonat alternativ kan vara Audio Pro 414 som bara kostar 1500. Den når absolut inte upp till Dynaudionivå men kan vara värd en provlyssning om budgeten är begränsad. Annars kan man generellt säga att om man snålar blir det oftast surt efteråt.

/FRED
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/06/05 :  07:24:55  Show Profile Send Wintermute a Private Message
JPW var för något år sedan ett märke att räkna med bland billigare stativare. Jag minns en lyssningsseans med ett par JPW minimonitor för några år sedan. 950:- för ett par som sprang i vida cirklar runt mina högtalare som då var trefaldigt dyrare.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/06/05 :  07:28:05  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Bronze 2:an är grym för billig penning!

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

Edited by - theboyonthemoon on 2003/06/05 07:28:28
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/06/05 :  08:18:52  Show Profile Send Apex a Private Message
Det första som slår mig: varför behöver du ett 7.1-ljudkort?

Borde det inte finnas bättre 2- eller 4-kanals (kanske t.o.m. 5.1) till samma pris?

Känns lite som onödiga pengar om de inte ska användas...

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:02:55  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Vid datorn har man ju ofta lite ont om plats..

Jag använder ett par MonitorAudio MonitorOneGold som jag är mycket nöjd med. Tar liten plats men behöver stöd i basen, jag har en passiv sub under bordet. Vet inte om de är skärmade, jag hardom på en vägghylla ovanför skärmen. Borde gå att få tag på begagnade för ca 1.500:-.


//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:06:35  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Mitt givna högtalartips till studentrum är Carlsson OA12, OA14, OA50.2 eller OA51.x.
Lättplacerat, och ger ett väldigt bra ljud både i sweetspot och i resten av lägenheten.
Och de klarar sig inom budgeten, de kan visserliga kräva lite letande och lite pill, men välljudet per krona är enormt!

Carlssonfundamentalist Javisst!!! ;o)

/P


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/06/05 :  14:58:07  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Vad det gäller högtalare så tycker jag att Quad gör högtalare av högre kvalitet än någon av dom du räknar upp. Att hitta en modell av hög kvalitet som är skärmad kan nog bli lite svårt. Har för mig att Castles mindre modeller var skärmade, dock. Halvbra högtalare de med men en Quad känns mer prisvärd. Tycker jag.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/05 :  15:36:43  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Snell tillverkade i alla fall förr mindre högtaler (serie J och K tror jag dom hetter). KOstade mellan 5 och 7 tusen då och borde gå att hitta begagande. Mycket bra högtalare för pengarna. JPw som någon nämde kan också vara ett bra alternaitv. Audience 42 har jag bar hört en gång och då lät dom lite underligt vad gäller mellanregistret. Stort frågetecken dock vad gäller förstärkaren och CDn som användes. Skulle gärna höra mer av Audience 42 under mer kontrollerade former, den har mycket fin upplösning.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:00:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Finns också Chario Syntar 200. De kostar runt 3500 kr. Man kan spela förvånansvärt starkt på dem. De är inte superbra, men vilka högtalare för väldigt lite pengar är det? Jag vet en kille som jobbar på Sveriges Radio med multikanalsmixningar. Han köpte fem sådana för han ville inte lägga så väldigt mycket pengar hemmavid. SR har även några par själva.

I testen I HiFi & Musik så förstod de helt fel vad gäller högtalarsladdanslutningarna. De är lite speciella, men om man förstår hur de funkar så är de kanon!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:03:32  Show Profile Send jos a Private Message
Dynaudio 42 låter riktigt bra, -särskilt med tanke på storleken. Dock tycker jag du bör låna hem dom ordentligt då jag upplevt en rejäl skillnad i basen i olika rum/miljöer. Vid ett tillfälle lät den konstgjord och alldeles för mycket, vid ett annat var den (nästan) obefintlig. Krävde omsorgsfull placering för att komma till sin rätt.

Bronze 2 har jag bara lyssnat till ett par gånger men mitt intryck var att de var mycket trevliga.

Ett tips kan vara att även kolla in Chario.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:48:47  Show Profile Send rolandm a Private Message
"Dynaudio Audience 42 (lite över min budget, begagnade kanske)"

Kanon! Men kräver en del kraft.

"ALM Jordan Entry 2m"

Det är gamla versionen, heter nu ALR Jordan Entry M. Hursomhelst, jag har ett par 2M och gillar dem starkt. Ett högupplöst, transparant och tämligen ofärgat ljud. Låter bra från botten till toppen. En nykter och neutral musikförmedlare som passar all sorts musik.

"Monitor Audio Bronze2"

Lite mer sväng och schvung än ALR Jordan, inte lika neutral men kanske roligare? Det beror på vad du är ute efter.

"Tannoy Mx2"

Ej hört.

Chario har nämnts här - de är onekligen behagliga öronvärmare som det är lätt att tycka om.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:57:19  Show Profile Send rolandm a Private Message
Såg att du gillar "big beat" och nämner Norman Cook. Jag har hans första singel. :-) "Four spacious lives", kom 1989. På B-sidan finns demoversionen av det som skulle bli "Du be good to me" med Beats International. Ja, lite Cook-nostalgi... :-) Själv är jag inne i en Soul II Soul period just nu, men ångar även på med lite afrobeat (Femi Kuti - "Shoki (remixed)") och moderna saker som Kosheen. ALR Jordan Entry 2M har inga problem att hänga med. :-) Basen är tight, snabb och väl sammanhållen. Dessutom förvånandsvärt djup, om vi beaktar storleken, och det går att spela högt. Kör Supra Ply 2 kablar.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:40:38  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Om du gillar tight och rappa basattacker är Bonze b2:orna att rekommendera. Lyssnade på dem för ett tag sedan och de lät väldigt bra för sitt pris. Den spelar dessutom med en otrolig närvarokänsla och låter nästan som en golvare.

Jag brukar oxå spela musik från datorn och kör själv med Acoustic Energy Aegis one som högtalare och NAD C300(2x25w, 2500kr) som förstärkare, ps sa jag att jag också är programmerare?. Det låter skitbra och NAD:en spöade skiten ur min tidigare sony förstärkare(2x110w). Jag tror att B2:orna tillsammans NADen kommer att spela bra och kommer förmodligen att ge grymt tight bas.



Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:18:53  Show Profile Send Elusive a Private Message
Tack för alla recensioner och tips.

Besökte Radiolagret och blev bemött av en trevlig herre som snabbt plockade fram Acoustic Energy Evo One när jag förklarat att jag var ute efter stativare. Påpekade att jag gärna ville lyssna på Jordan, och i lyssningsrummet tyckte jag att Jordan högtalarna lät bättre, en "tightare" ljudbild helt enkelt. Eftersom jag igår var helt övertygad om att jag skulle köpa Roteln jag kollat in på begagnatmarknaden (3000kr), blev jag något konfunderad när försäljaren påstod att högtalarna är långt viktigare än förstärkaren. När jag senare frågade om Cambridge förstärkaren i demohyllan (A300 för 1300 och A500 för 1800) tyckte han skillnaden (från Marantzen jag lyssnat till) var minimal. Får försäljare verkligen vara så uppriktiga? Han ville även att jag skulle ta med mig högtalarna hem för att vara riktigt säker, och påpekade gång på gång betydelsen av att köpa vettiga stativ.

Vad tycker ni?

Skall jag skita i Roteln?

Eftersom jag inte vill ha fjärrkontroll (gillar inte rattar och annat flams), så kommer jag kunna komma riktigt billigt undan. Jordan för 3600 och Cambridge 1300...

Nu är det dock så att jag inte är något snåljåp, utan jag vill ha "bra" ljud för mina pengar.

Rolandm, kul att du gillar Pre-Mtv-Fatboy. Själv är man för tillfället helt såld på Lo Fidelity Allstars...

Håller ni med försäljaren om att förstäkare spelar väldigt liten roll?

Än en gång, jättetack för alla tips!

Offtopic: någon som har tips på onlinebutiker med stort urval av house och annan electro? Skivhugget här i Göteborg är rätt bra men saknar ändå en del plattor. Köpa utomlands?

Edited by - Elusive on 2003/06/05 20:29:25
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:57:34  Show Profile Send rolandm a Private Message
"Påpekade att jag gärna ville lyssna på Jordan, och i lyssningsrummet tyckte jag att Jordan högtalarna lät bättre, en "tightare" ljudbild helt enkelt."

Ja, det är min erfarenhet också. Ett tight, rappt ljud. Men aluminiumbasen kräver lång inspelningstid, så det kan ta ett par veckor för den att "värma upp". Men sen... Oj!

"Håller ni med försäljaren om att förstäkare spelar väldigt liten roll?"

Nej. Jag tycker att allt spelar roll, allt i hela kedjan. CD, förstärkare, högtalare, kablar och stativ. Det man oftast brukar säga är att skillnaden mellan högtalare i förhållande till skillnaden i pris - ofta är större än skillnaden mellan förstärkare i förhållande till pris. Alltså, prisskillnaden mellan högtalare "hörs mer" än priskillnaden mellan förstärkare.

När det gäller Cambridge så är både A300:an och A500:an bra men för Jordan - och din musiksmak - bör du satsa på den kraftfullare A500:n (65 watt i 8 ohm mot 35 watt). A300:an är lite klen. ALR Jordan ligger på en känslighet på runt 88db har jag för mig och den nominella impedansen är 4 ohm. Enkelt uttryckt: A500:an har lättare för att leverera en stabil, jämn och kraftull signal därmed är den en bättre elektrisk matchning till högtalaren.

Men, om jag stod i din valsituation skulle jag satsa på Rotel och skälet är, att ALR Jordan tycker om bra elektronik. Den är så nykter och ren i sin återgivning att ju bättre du ger den, desto bättre låter den. Rotel har något högre detaljeringsgrad och jag vill nog hävda att den har bättre kontroll i de djupare registren än Cambridge, som dock är otroligt bra för det pris du har erbjudits.

Men, låna gärna hem Cambridge. Du kanske kommer att älska dess lätta värme som den ger.

Själv kör jag med Alchemist Axiom. En "minimalistisk" 45 wattare som är väldigt ren och transparant, med väldigt god strömkapacitet (som egentligen betyder mer än effekten). Fungerar ypperligt med Jordan! Tyvärr tillverkas den inte längre. Köpte min ny för 4 000 kr.

Apropå skärming, jag har bestämt för mig att ALR Jordan är skärmade. Tror hela Entry serien är det. Jag har ju mina omkring TV:n och om de inte vore skärmade skulle det påverka TV-bilden (magneterna i högtalarna skulle påverka bildröret), så jag tror bestämt att de är skärmade eftersom min TV-bild är bra. Min mor ställde ett par B&O högtalare nära sin B&O TV. Bildröret pajade. :-) Allting blev grönblått. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:40:55  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag tycker att du ska lyssna på Quad 11L kostar ca 3 900:- vad det gäller förstärkare så kan väl nad 320 BEE vara ganska intressant.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/05 :  21:57:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Elusive: det verkar vara en försäljare med vettig attityd du har råkat ut för!



Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/06/05 :  22:29:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Elusive:
quote:
Offtopic: någon som har tips på onlinebutiker med stort urval av house och annan electro? Skivhugget här i Göteborg är rätt bra men saknar ändå en del plattor. Köpa utomlands?


I England och tyskland finns många bra butiker om du söker. Jag handlar mest från http://www.ukdancerecords.com/ (Om vinyl går bra?)

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:23:33  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
jag har Quad 12L och H/k 670

mycket nöjd ...4/5 på nöjdhetsskalan ;)

Web
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:35:24  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Köp roteln!!! och ett par AUDIO PRO BLACK DIAMOND.
Bra ljud för lite pengar!

Du kommer att tacka mig sen.

MVH, //Mikaell
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:45:43  Show Profile Send marens a Private Message
Som Mikaell men hoppa över ap-högtalarna, de är inte riktigt bra(dessutom säljs de ofta begagnade billigt av folk som litat på hifi&musiks okritiska recensioner och det är ju inget vidare). Kolla upp och lyssna på ALRJordan entry M i stället. Det är nog en av få högtalare jag skulle rekommendera för under 10000.(de kostar 3) Mellanregistret är väldigt rent.

Edited by - marens on 2003/06/05 23:50:44
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/06/06 :  03:08:51  Show Profile Send €riC a Private Message
Jag kan ju säga hur jag skulle gjort

AE Aegis Evo One, det enda rätta!
De har också aluminium bas och är (tror jag) magnetiskt avskärmade. Samt att de är stabila och allmänt bra konstruktioner. jag tycker dessutom att de låter rent löjligt bra för priset. De som du lyssnad på kanske inte var riktigt inspelade? Sen finns ju alltid Stig Carlssons fina konstruktioner, som knappast kan rekommenderas för ofta.

Cambridge A500, om du får den för 1800kr så kan det knappast vara värt pengarna att köpa roteln. Jag tänker som så, att om du senare vill uppgradera på högtalarfronten så kommer du att få gå upp till kanske tre gånger så mycket pengar för att det ska vara någon ide. Sen skulle du ändå inte vilja ha kvar roteln

Men, sen är det ju som alltid bara att ta det du tycker låter bäst!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/06/06 :  11:12:18  Show Profile Send rolandm a Private Message
Nu har jag kollat ALR Jordans hemsida (http://www.alr.de), Entry serien är magentisk skärmad. Det står visserligen på tyska, men det går att förstå ändå (dessutom talar min sambo flytande tyska :-) ).

Jag tycker Acoustic Energy låter färgade jämfört med ALR Jordans nyktra, rena hållning. Väldigt bra och stabilt konstruerade. "Brittish sound, german engineering". Man får med en basplugg också så att man växla mellan öppen sluten låda för att fintrimma högtalaren till rummet. Men lyssna själv... En uppenbar skillnad är att AE har metalldiskant, just diskanten tycker jag låter hårdare med AE. ALR Jordan låter i mina öron luftigare, öppnare i diskanten.

Entry M är nya versionen av Entry 2M. Jag har inte hört dem, men jag tror skillnaderna är små jämfört med gamla. Möjligen renare och ännu mer detaljerade. Eftersom Entry M finns, finns det ingen anledning till att köpa Entry 2M för 3 600:-. Riktpris för Entry M är 3 900:- så 2M:orna borde vara billigare eftersom de är en utgången modell!

När det gäller Audio Pro's högtalare så har jag haft ett par A2.42:or och de var testvinnare i HiFi & Musik (fick mycket beröm för sin neutrala, slanka, tighta återgivning). ALR Jordan är bättre - i betydelsen mer dynamiska, renare, tightare och mer detaljerade - särskilt i mellanregistret.

Men, smaken är som baken olika... Lyssn på och lita till dina öron.
Spela gärna med Cambridge (varför demade säljaren med Marantz om han hade Cambridge? Be att få nytt demo med Cambridge).

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/06/06 :  11:28:39  Show Profile Send CDP a Private Message
Pengarna är mer välspenderade på ett par bättre högtalare än en biffigare förstärkare.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000