HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dagens klantskalle nr:1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:51:43  Show Profile Send matså a Private Message
Idag var jag glad i hågen för att jag fått mina nya Supra 3,4 s kablar. Jag kopplade in kablarna. Kopplade ihop extra trådarna till det jordade uttaget. När jag började spela så hördes bara den ena högtalaren. När jag dumt nog höjde volymen så började det ryka. Det måste vara en av högtalarkablarna som råkat gå äver de andra. Men jag var noga och såg till att de inte skulle nudda vid varandra. Men det måste vara det ändå, för det kan väl inte vara så att jag kopplat ihop S trådarna ihopa? Gissa om jag är glad?KLANT är jag.

För man skall väl snirkla ihop S trådarna och sätta i ett gnruttag?

Har lämnat in apparaten hos Arne här i Lödde, hoppas det inte kostar för mycket. Arne som har affären tyckte det var en fin apparat.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/05/28 21:40:34

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/28 :  17:58:04  Show Profile Send DasKapital a Private Message
skärmen skall väl kopplas till chassit på förstärkaren. Kopplade du till jordplinten i uttaget?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:08:58  Show Profile Send matså a Private Message
Ja och när jag läser ditt inlägg så inser jag att det var totalt fel. Hoppas inte det kostar för mycket.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:11:02  Show Profile Send DasKapital a Private Message
egentligen förstår jag inte varför det kulle gå sönder om du kopplade till jordplinten? Mystiskt! Jag lider åtminstone med dig. Har också varit med om hifi-rök i mina dar...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:12:33  Show Profile Send divander a Private Message
Har du något litet hål i chassit? Testa och spreja lite 5-56 idet. Skulle det inte fungera så spreja lite till. Metoden hjälper mot allt (har jag hört).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:20:42  Show Profile Send jatttelite a Private Message
divander, det är fult att LJUGA!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:40:00  Show Profile Send Jonas a Private Message
Rykande grejor är aldrig kul. Been there, done that...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:50:08  Show Profile Send divander a Private Message
jatttlelite: Det är sant. Jag lovar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/28 :  18:50:34  Show Profile Send flintan a Private Message
matså, vad tråkigt att höra lider med dej
Jag är alltid lika rädd att det ska bli kortis och börja ryka när jag kopplar in något nytt (oftast DIY prylar). Brukar kolla och trippelkolla allt flera gånger och sen först testa med någon sämre förstärkare ifallatt det skulle vara fel ändå. Så paranoid är jag.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:48:51  Show Profile Send matså a Private Message
Hoppas det inte är för dyrt när jag skall hämta ut den. Milda makter jag kanske inte ens kan lösa ut min älskade Arcam. Du får inte lämna mig.

Förresten hur mycket tror ni det kommer att kosta? På ett ungefär ni som har erfarenhet av det hela.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/28 :  19:58:11  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Har du garanti kvar? Min cyrus 5 slutade fungera en månad efter att garantin gått ut... men radiolagret i gbg där jag köpt den skickade iväg den till växjö & lät dem laga den utan att jag behövde betala något.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:03:46  Show Profile Send matså a Private Message
Tyvärr inte Jakob med ett S

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:34:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kostar det mycket slantar så går väl din hemförsäkring in ??

Tycker synd om dig Mats , så därför tar jag en x-tra öl för dig.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/28 :  20:57:53  Show Profile Send matså a Private Message
Tack för att du sa det om hemförsäkringen det tänkte jag inte på. Njut av ölen Johan.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/28 :  21:03:04  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Sunkigt... Vi har alla dåliga dagar! Hoppas det löser sig med försäkringen alt att du får lagat den billigt!

Har du tyst nu? Eller har du fått ljud i huset igen?

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/28 :  21:31:43  Show Profile Send matså a Private Message
Nja min lilla prinsessa ser till att det inte är tyst i huset. Men det är inte lika roligt att se film eller lyssna på musik. Vi ser visserligen tv med tvljud men det låter för jävligt om man jämnför.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/28 :  21:44:26  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jo.. tv ljud är väl inte oftast det bästa ljudet som går att få..

Positivt dock att vara ifrån välljudet är att man förstår hur bra det låter när man får tillbaka (aka hör) ljudet igen! Minns när jag åkte iväg en vecka.. lyssnade på riktiga skräpanläggningar hos mina vänner (aka söndriga högtalare som står i hörnen).. blev duktigt chockad när jag kom hem och satte igång anläggningen där hemma!


Go to Top of Page

mono
Member

53 Posts

Posted - 2003/05/29 :  16:31:53  Show Profile Send mono a Private Message
Matså har du provat att isolations mäta din el i huset? låter lite konstigt att det har börjat ryka när du kopplat in skärmen till jorden. Du har kanske några otrevliga strömmar i din jord.

Mvh Robin

Ät gul snö, det kan vara öl
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/29 :  18:31:19  Show Profile Send matså a Private Message
Jag vet inte om den ena högtalarkabeln exempelvis på vänster gått över till höger. Vet att jag nuddade vid när jag letade efter en sak på golvet(tappade en lapp)? Om det då det har hänt. Jag tror inte det har något med S kablarna. Isolations mäta? Hur gör man då?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/29 :  18:39:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hur mycket skaladade du på kablarna?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/29 :  19:24:46  Show Profile Send matså a Private Message
Inte så mycket tyckte jag men om det är kablarna som har råkat lappa över så tydligen skalade jag för mycket. Kablarna är inte de böjligaste i världen. Jag får först ta in dom i en skruvkontakt och sedan skruvkontakten i en annan kontakt för att de skall gå in i Arcamen. De vrider sig och har sig rätt rejält. Det kan vara det som har gjort det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/29 :  19:32:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jadu, inte för att jag fattar så mycket av det du säger men om du skala ca 1.5 cm på varje inre ledare borde det var svårt att få dem att kortslutas. Dra dessutom skärmen till chassi (chassijord brukar vara samma som skyddsgjorden men det är nog bättre att dra den till chassi)

Har du en enkel multimeter kan du ju dessutom mäta över kontakterna (förstäkaren avslagen). Om den visar 0-1 ohm är det något som är kortslutet. ca 4-8 ohm så är det ok (blir den rent resistiva impedansen)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/05/29 19:33:49
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/29 :  20:54:05  Show Profile Send matså a Private Message
Rydberg jag skall förklara det lite bättre. Jag måste (om jag inte vill sätta trådarna direkt i förstärkaren)sätta högtalarkabeln i en skruvkontakt (köpt på Kjell o) sedan måste jag sätta skruvkontakten i en annan kontakt, eftersom den första skruvkontakten inte passar Arcamen. Varför köper jag inte så att det passar Arcamen direkt? Bra fråga Rydberg. Jo därför att de passade High end surruond förstärkarkungen nr 1 Proson 1800.

Jepp jag har skalat dom som du har sagt Rydberg.

Ops nu vet jag vad som kanske har orsakat det hela. Skulle dragit upp mer kabel så att man hade fått den mera böjlig. Nu har nog guldkontakterna kommit för nära varandra (alltså de som kablarna sitter i)

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:37:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Kära drumel-Mats!
Hm nog för att det var alldeles helgalet att koppla skärmen till jordpinnen i uttaget. Men vad jag inte förstår är hur det skulle kunna ryka ur ena högtalaren efter ett tag vid ökad volym. Filtret kanske blev överlastat för att du kopplat galet. Någon lödning kan ha brustit. Hoppas du löser det här ekonomiskt på något sätt!

mvh Johan.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/05/29 21:40:23
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/29 :  21:51:03  Show Profile Send matså a Private Message
Johan alias brumel: det hoppas jag verkligen. Mina vänner hjälp, jag mår så illa. Kan det vara den beryktade hifisjukan som man får när man lyssnar på tvn med allt för dåligt ljud??

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/29 :  22:43:19  Show Profile Send brumel a Private Message
Men om det är kortis på Arcamen så är den ju väldigt abrupt och förstärkarens skyddskretsar slår av omedelbums ie no sound. Klart guldkontakterna kan vilja röra på sig om dom sitter lite tajt och är av den vinklade typen. Jag har själv såna fast det är en strumpa på dom. Så det kan inte bli kortis pga strumpan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000