HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFiForums högtalare HF LS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:10:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Celef: Det ser ut som den ja!


Brumel: Den är relativt ny. Finns även i Cyrus CLS 50:



Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2003/06/02 :  00:13:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Copycat, här kommer mer!

Högtalaren är tillverkad helt enl. ritningen som finns forumet's Artikel sida. DVS den är gjord i 19mm MDF och är i princip en standard fyrkantig basreflexlåda som jag har satt ihop med hjälp av lim och skruvar.

Det finns två saker som är lite annorlunda gentemot en "standard fyrkantig låda":

1. Baselementet har fått lite lättare att "andas" inuti lådan genom att hålet är avfasat med en 45-graders vinkel på insidan.



2. Frontbaffels sidor är rundade med en radie=9,5mm

Alla hål som tagits i lådan är frästa, tom basportshålet's 50mm gjordes med fräsen.

Som ytterskikt har Epkpeng valt Björk Fanér som jag limmat med kontaktlim. Lacken är International's "Crystal" (den luktar f.ö. , fräscht kolfilter är ett måste!) och den har polerats för att få den semimatta finish som den har idag. Tidskrävande och arbetsamt, men vad gör man inte för att det skall bli bra...

Stativen som de står på är stålstativ från firman Pro-ject. De kan sandfyllas men tyvärr hade locken som behövs för att sandfylla dem "tagit slut". Den sanden jag försökte fylla på rann ut igen...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/02 00:18:01
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:38:40  Show Profile Send Timbre a Private Message


Allting har en baksida, så även HF LS-1....
Här en föredömligt ren variant med högt placerad port och anslutningsdon från Supra.

Fria händer i tweakarsvängen som synes...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:49:14  Show Profile Send Timbre a Private Message

När resten av signalvägen kostar drygt hundra gånger mer än högtalarna kan ju det hela verka lite överdrivet.
Får man någon utdelning på elektronik, kablage och tweakexcesser...
Med andra ord, hur lät det...

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:49:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Maken till bortskämd högtalare får vi nog leta efter!
Kolla kablarna, kolla stenarna, kolla puckarna, kolla klossarna...kolla RÖREN! ;-)

Jag pratade med HFLS-1-högtalarna efter denna session och då sa dom att detta upplevdes som ett SPA!
;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:59:59  Show Profile Send K-man a Private Message
Ojoj, detta hade jag velat uppleva! Det blir klart spännande att se/höra vad ni fick ur "burkarna" med denna miljö...! Jag vet ju hur de lät med S8:an....och detta skall väl inte bli sämre....

Blir kanske nya melodin.... lägg 1procent på högtalarna och resten på på elektronik och tweaks

Ser förväntansfullt framåt!

\\K-man
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:12:15  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
En sak slog mig när jag såg dessa bilder på HFLS-1, som jag även tänkt på när jag sett de tidigare bilderna på den. Nämligen hur alldeles förträffligt det skulle se ut med en liten graverad mässingskylt längst ner på baffeln, där det finns lite utrymme under baselementet. Skulle verkligen se helläckert ut! Speciellt ihop med Timbres prylar. Men det är ju bara min åsikt.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/06/02 13:14:18
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:13:19  Show Profile Send Timbre a Private Message
Tar intrycken i den ordning de dök upp på trum(m)hinnan...

Ljudbildens höjd... Imponerande och helt överraskande i denna uppställning! Bredden var också tilltalande men djupet var inte exceptionellt. Kan vara kablarna som måste ligga till sig.

Basfundamentet... Högtalaren låter både större och tyngre än vad den är. Spelar heller inte bas i de regioner där den inte kan spela bas. Det som presenteras framförs med kontroll och exakthet.

Mellanregistret... Öppet och tydligt med bra presentation av detaljer (fick själv välja musiken).

Övre register... Till att börja med en rå diskantåtergivning som tenderade att "sticka iväg". Allteftersom spelningen fortsatte lugnade det hela ner sig och blev alltmer njutbart.
Troligen en samverkan av flera parametrar: Oinspelade högtalare, nytilltrasslade kablar och ett par BAT-steg som kräver längre uppvärmningstid än femton minuter.

Körde samma musikprogram i omvänd ordning påföljande morgon och det gav samma intryck.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:18:02  Show Profile Send Timbre a Private Message


Mina medlyssnare, synpunkter...

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:20:04  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Najs bilder och najs byggen!

Jag skulle tycka det var lite roligt att höra om ni har några andra högtalare att jämföra med, låter de tex som Sonus Faber Concerto eller låter de som Dynaudio 1.3mkII osv. Ni kloka därute förstår säkert vad jag menar

/Jonas
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:33:16  Show Profile Send Peder B a Private Message
Måste få ge lite beröm till PAC för en fantastisk finnish på burkarna enligt bilderna
Får man föreslå svarta skruvar till elementen för att öka den estetiska njutningen

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/06/02 13:35:14
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:37:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ja? Vad tycker du PAC? Ska det inte vara mörka skruvar??

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:45:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tack för detta Timbre!

Jag kan försöka mig på lite generaliserande karaktärsdrag över HFLS-1. Jag har spelat och hört dom i fler än 4 olika situationer, hemma hos Timbre är en trevlig sådan!

HFLS-1 prestar först och främst mycket bra. Det är lättlyssnat och på intet sätt uttråkande. Registret sett som helhet är bra. Nedifrån, basen, så är det mycket rapphet och det upplevs som tajt. Vad gäller djupet är det bra för en stativare. Basen har en mycket trevlig egenskap som kommer fram när det är riktig djupbas (exempelvis Four Play). När inte HFLS-1 klarar bastonen, så fladdrar det inte. (Bas)Tonen kommer inte fram utan det är bara övertonerna som når mig som lyssnare. Jag störs inte av nått fladder, prestationsångest eller liknande!
Mellanregistret är det fart i. Trots det upplever jag den närmickade Norah Jones som lagom distanserad men inte avlägsen. Trots att hon tar i med rösten så blir det inte påträngande.
Diskanten är energirik. Vad man tycker om det är olika, själklart. Jag störs inte så farligt mkt av det. Jag tror dessutom att det är en fråga om inspelning - elementet har inte ens gått 50 timmare, långt därifrån. Det är detaljerat i toppen, som fööljd av energin.

Som helhet, och detta är viktigt, är det en bra all around högtalare vilket är en sliten men viktig egenskap.

Ljudbilden är helt OK. Hos Timbre satt Timbre och PAC i högsätet och jag en bit bakom. Där kunde jag inget avgöra. Hemma hos mig, med HFLS-1 bra placerade och PAC's tubetraps, fick jag mycket fin ljudbild. Höjd och djup var mest imponerande, bredd bara OK.

PAC?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:56:40  Show Profile Send Per a Private Message
stativen ser ut att vara projects.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:29:05  Show Profile Send divander a Private Message
Hur mycket går element och delningsfilter på?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:09:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nagref, din lilla nagel i ögat!!! Du bara väntade på den va??

Ok, Ok, Ok, på allmänn begäran:



Jag håller med, det blev mycket bättre!

Jag bugar och bockar för alla fina komplimanger om kvaliteten på lådan och mina färdigheter, det gör mig lite generad faktiskt... MEN det betyder inte att jag inte vill ha fler komplimanger.

Vänligen, P



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/02 20:06:59
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:13:47  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Den är faktiskt tokigt vacker! Hoppas man kan få höra den någon dag?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:17:29  Show Profile Send Timbre a Private Message


Absolut snyggare svartskruvad...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:29:55  Show Profile Send celef a Private Message
nää, jag tycker det skall vara guldfärgat, lite mer aad, eller forsell, mer flärd!

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:48:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Du e för go du Celef! ;-)

PAC: vi väntar på några beskrivande rader...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:51:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hur höga stativ rekommenderas att ha, max-min höjd?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:55:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det filter jag tagit fram, och som utgår från mätningarna jag gjort tillgängliga, så är det öronhöjd mellan diskant och mellanregister som gäller.

Hos Timbre är det perfekt när man använde de stativen + alla dessa puckar, klossar och allt vad det var! ;-)

I Nagref's ritning kan man få fram höjden från botten till mitt mellan elementen och sen mäta öronhöjd i lyssningsfotölj och därifrån hitta rätt stativhöjd.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:59:42  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Divander:
elementen kostar under 3000kr.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:05:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Mycket snygga högtalare!! Otroligt bygge! Ser ju för tusan serie producerade av något större high end märke!

Va kommer priserna att landa på? (med olika filter etc)


Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:13:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det filter jag använder kostar ca 500kr om man använder enklast tänkbara komponenter. Element under 3000kr. Terminaler, port, ull och kablage är ca 500kr till. Lådan är svår att sätta pris på. Gör man det själv i MDF är det ett par hundringar. Lägger man ut det blir det ett par tusingar.

Du bör kunna få ihop ett par HFLS-1 för ~6000kr.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000