HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifi-rundtur i Göteborg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:29:17  Show Profile Send Björn N a Private Message
Igår besökte jag och en kompis några hifibutiker här i Göteborg..

Vi var främst ute efter förstärkare, och vi började på Ågrens Hifi..

Högtalarna var Audiovector S6 Avantgarde och till att börja med var elektorniken Arcam FMJ serie + ett Bryston slutsteg.
Varken jag eller min polare blev speciellt imponerade, ljudet var tunnt och för skarpt, jag tyckte diskanten lät "hissad".
KOnstigt, men med tanke på slutsteget lät det precis som att det inte orkade driva högtalarna!

Nu bytte vi till en integrerad Arcam FMJ (14500 kr) och genast blev det mkt bättre!
Ljudet blev betydligt mjukare och mer musikaliskt, mer bas blev det också, även om ljudet fortfarande var väl slankt för min smak..=) Men nu var det ganska klart att det var pga. högtalarna...
Jag har lyssnat på Audiovector vid ett flertal tillfällen men jag har aldrig riktigt kommit överrens med dem. Jag saknar värmen och tyngden från mina egna burkar.. Visst får man transparens och detaljer i mängder men det räcker tyvärr inte ända fram här.. 117000 för dessa burkar känns lite väl dyrt...

Vidare till Hifiklubben
Först lyssnade vi på B&W nautilus 805 med finfin elektronik från Classé.
Okej att man saknade bas, men det lät överlag betydligt bättre än hos Ågrens.
Vi lyssnade även lite på ett par golvare från B&W för 12990:-, bra dem också! inte alls samma renhet som nautilusarna men bra för klassen.

Som hastigast lyssnade vi på ett par Dali GOlvare, gav ingen särskild medsmak..

Till sist fick jag höra om ett nytt mkt intressant Surround försteg från Nad! kommer kosta 10000:- och verkar mycket lovande! (eftersom jag är på jakt efter en processor..)


Sista stoppet var på Bang olufsen där vi fick en mkt trevlig demo av nya Beolab 5!
Gissa om det lät bra! Kristallklart, avgrundsdjup bas och holografisk ljudbild, mmmmmmm!!! hade inte skadat med lite mer tryck i midbasen men man kan ju inte få allt:-)
Hädanefter kan man lugnt avskriva alla rykten om att Bang Olufsen bara är design!!

SLUTSATS:
Min med lyssnare kommer säkerligen skaffa sig den där Arcam förstärkaren, själv håller jag mig tills den där Nad processorn finns för demo...
Vad gäller högtalare kan jag ännu en gång konstatera att mina hembyggen fortfarande kan mäta sig med väldigt dyra högtalare... Djupbasen finns där, likaså kontrollen, ljudbilden är stor och exakt,alla detaljer som "behövs" finns där, det enda jag saknar är lite emr luftighet.. Men ngt ska ju bli kvar till efterträdarna=))

Optimist. punkt slut.
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000