Author |
Topic |
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 01:40:42
|
Du kan se vad som händer mellan 200 och 250 liter samma sak fortsätter att hända desto större du gör lådan, dalen mitt i kurvan blir djupare och djupare, peaken vid avstämnings frekvensen blir högre och högre. Och ellementet faller tvärtare efter avstämning. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 10:25:59
|
Det blir ingen rakare kurva med 300L. Däremot borde man kunna offra 2 dB känslighet i det låga registret och få en " extended bass shelf " genom att sänka avstämningsfrekvensen i 250 L - alternativet till ca 25 Hz. Det görs genom att förlänga röret/rören.
Jag förstår inte varför simuleringen här ovanför inte har lekt lite med olika avstämningsfrekvenser. Är det samma avstämning på alla alternatv?
En sluten låda med boxQ på 0.5 blir inte större än 160 L occh kan fint equalizas till önskad avrullning med en Linkwitz transform. Överlägsen impulsrespons. Det är den lösning jag hade valt. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 11:24:39
|
Anders P: Kan du berätta mera om varför du skulle göra en sluten 160L? Överlägsen impulsrespons vad menar du med det.
Hur skulle det se ut om du gjorde en låda på basreflex vad skulle du ändra? Du skulle helt enkelt förlänga rören så avstämningsfrekvensen går neråt?
Alexi. Lådorna jag har är 300L utan stagning och element så 250L skulle bli bra.
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 11:57:55
|
quote: Hur skulle det se ut om du gjorde en låda på basreflex vad skulle du ändra? Du skulle helt enkelt förlänga rören så avstämningsfrekvensen går neråt?
Just precis, men tänk på att man inte kan konstruera så känsliga system som basreflex i datorn, med bara fabriksparametrar på elementet. Du kan bygga en 250 L låda, det är OK, men var beredd på att mäta och justera avstämningen efteråt så att den verkligen blir som du bestämt från början.
När det gäller sluten låda ber jag att få komma tilbaka hit med det senare. Jag ska samla en hoper länkar till dig. Annars blir det så mycket skrivning och jag kör " pekfingervalsen ". |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 12:41:38
|
Nackdelen med en Linkwitz transformer (LT) är att den slukar upp effekten, ett slutsteg som ger 1000W börjar klippa vid samma utefekt som man innan hadde med 100W. Beroende på hur mycket man vill kompensera såklart, jag räknade med en 10dB gain förlust. |
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 13:06:28
|
Men ni kan båda rek en 250L och sedan prova sig fram med rören och mäta upp hur den reagerar. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 14:03:17
|
Ja och eftersom du redan har lådan... |
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 14:13:13
|
Japp behöver bara staga och byta baffel :) |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 15:27:38
|
Slutna lådor ger generellt snabbare impulsrespons än basreflex, men håller inte nivån lika långt ner i suboktaverna. Man behöver då en equalizer för att boosta djupbasen.
Impulsrespons är tiden det tar från att elementet får signal till det att det kommer ljud ur systemet. Det sägs på flera håll att kort impulsrespons är viktigare för musiklyssning, speciellt akustisk musik, än för film.
Om " snabb " bas och slutna lådor:
http://www.trueaudio.com/basslst2.htm
En sub med sluten låda liknande ditt projekt, men annat element, förstärkare och eq:
http://members.ozemail.com.au/~joeras/sub_index.htm#Introduction
Linkwitz Transform, basequaliser för slutna lådor:
http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm
Byggsats/färdig eq efter Linkwitz principer:
http://www.marchandelec.com/wm8.htm
I ditt fall, med mest bio och bakgrundsmusik kanske basreflexen på 250 L är det bästa valet. Du slipper att bygga/köpa equaliser i så fall och ändrar du dig kan du alltid plugga hålet och börja leka med eq. Bygger du sluten 160 L måste du börja om från scratch för att få basreflex. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 16:19:47
|
quote: Nackdelen med en Linkwitz transformer (LT) är att den slukar upp effekten, ett slutsteg som ger 1000W börjar klippa vid samma utefekt som man innan hadde med 100W. Beroende på hur mycket man vill kompensera såklart, jag räknade med en 10dB gain förlust.
Det är ju sant förstås, men inte om man inte försöker få basen att gå djupare än basreflexen på 250 L. 10 dB gainförlust är nog lite pessimistiskt räknat. Nivån är dessutom oftast en del svagare i djupbasen på de flesta kommersiella inspelningar.
Man brukar säga att i normala rum är en avrullning med f 20 Hz och Q 0.5 optimal pga rumsförstärkningen. Basen är då 6 dB nere @ 20 Hz. Kompenseringen blir då max 8 dB @ 20 Hz, 6 dB @ 30 HZ och 4 dB @ 40 Hz. Och då är djupbasen MYCKET starkare än basrflexalternativet som är 14 dB nere @ 20 Hz. Under 20 Hz kan man förövrigt ha subsonicfilter.
Till bruk som subwoofer i sluten låda kan man tycka att det där elementet kunde ha lägre Fs och lite högre Qts. Det kan ordnas genom att lasta konen med modellera och blyhagel, men det är kanske tveksamt om man kan nå bättre resultat än med eq på det sättet. Kan kanske vara nåt om man sitter en höstkväll utan nåt att göra....... |
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 16:43:38
|
Tackar för all information AndersP nu har jag lite att läsa. just nu ser det ut som att en basreflex 250L blir bäst.
Men om det inte blir bra så kan man alltid bygga om till slutet.
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 19:59:30
|
Ja, jag tror det kan bli en stordräpare det där om du bara får till avstämningen. |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 02:06:08
|
Antonic: Sök efter byggen med den basen.. Jag minns att jag läst om ett test av någon tysk tidning, där den blev riktigt omtyckt och rekommenderad, både till hifi och bio faktiskt.. eftersom mycket beror på lådan så, läs vad de säger!
För övrigt gillar jag elementet skarpt! Lite för dyrt för mig bara.. synd..
Lycka till, opch hoppas projektet blir av! |
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 09:31:31
|
Jag har tidningen men eftersom den är på tyska så har jag inte orkat listat ut vad dom säger. Har bara översatt sista delen och där som dom att det var en av dom bästa subbarn som dom har byggt.
|
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 09:45:30
|
Lästa den igen tog ett tag att hitta :)
Där gjorde dom lådan på 130L netto dvs att man ska lägga dit element etc etc etc sedan 2st rör som var 65cm lång och 11cm breda.
Vad tror ni om det?
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 09:57:50
|
Alexi har ju simulerat en låda på 120 L åt dig. Du får en F3 ca, 10 HZ högre än 250 L - alternativet. Den orkar altså inte lika djupt ned i källarn som den stora. |
|
|
Topic |
|