HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra är en DENON DCD 625 egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 24

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:51:43  Show Profile Send Flint a Private Message
matson
Klart att vi kan ha en felkälla här men jag förmodar att man har bytt mellan olika spelare och jämfört. Ett inlägg i tråden säger att Denonspelaren lät sämst av dom testade. Grundtesen kvarstår dock som ett uppslag till debatt.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:55:27  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nej, jag kör inte med EKK för den är så fruktansvärt styv och dessutom är jag dålig på att löda (särskilt som min lödkolv är sönder).

Flint, jag tror du drar en galen slutsats (i själva verket tror jag mest du vill provocera, men ändå) när du skriver "En spelare som av LTS anses som transparent, originaltrogen och därmed en god återgivare av musik anses av dom som vågar lyssna som död och tafatt. Jag drar därav slutsaten att LTS inte lyssnar på musik utan istället på ljud."

Jag för min del drar slutsatsen att LTS lyssnar på musiken, de "som vågar lyssna" lyssnar på CD-spelaren.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:58:38  Show Profile Send Flint a Private Message
DrMabuse
Tjenare Doc. Länge sen'. Jag tror eller rättare sagt vill att det ska vara som du säger men vad gäller Denonspelaren så verkar det inte vara fallet. Här är också min kritik mot f/e-testet som jag har fått det förklarat för mig. Man fokuserar på klangförändring och jag är känsligare på dynamik och sväng. Det måste spela levande för att jag ska gilla det. Kanske tar man med det i f/e-snacket men jag har inte sett det nämnas. Rör svänger - trissor är stumma.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:04:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Magnuz
Nej jag provocerar inte. Jag står för min tes. Jag tror att fe-gänget lyssnar på ljud. Varför pratar man annars så mycket teknik och färgning och så lite musik och sväng?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:07:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hög trohet mot referensen i detta fall....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:11:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Frågan är då bara om det lät trist på grund av Denonen eller något annat i deras system......"

Eller, hemska tanke, inspelningen.

"Jag tror ju att apparater som är verkligen ÄR transparenta och har hög trohet mot originalet också spelar musikaliskt och engagerande."

Om originalet är omusikaliskt och oengagerande då?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:13:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Magnuz
Men hur i helve.. f/e-testar man en inspelning. Före inspelning och efter. Du vinner en T-shirt om du kan svara på den.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:14:15  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Här är också min kritik mot f/e-testet som jag har fått det förklarat för mig. Man fokuserar på klangförändring och jag är känsligare på dynamik och sväng. Det måste spela levande för att jag ska gilla det. Kanske tar man med det i f/e-snacket men jag har inte sett det nämnas."

Alla (hörbara) skillnader räknas, inte bara klang.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:26:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Att f/e-testa en inspelning på samma sätt som komponenter går ju inte, törs jag nog påstå. Det närmaste man kan komma vore väl att lyssna på musikerna som spelar samtidigt som man spelar in och därefter lyssna på inspelningen. Jag har dock svårt att tro att det går att spela in så pass bra med normal utrustning att det blir svårt att skilja från originalet.


Edited by - Magnuz on 2003/06/12 19:27:39
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:31:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Just det förresten, huvudanledningen till att jag intresserar mig för (i möjligaste mån) transparent utrustning är att jag spelar in en del själv och helst vill att det ska låta som jag tänkt. Om sedan andra tycker att det inte svänger, att man inte kan höra var musikerna står, att bakgrunden inte är tillräckligt "svart" eller vad det nu kan vara bryr jag mig inte så mycket om.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:53:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Svårt att f/e testa en live-situation. Då måste man ha bindel för ögonen och en vägg som man kan flytta på när man spelar live jämfört med genom förstärkare och högtalare . Fast man kan ju blindtesta CD inspelat material versus live genom förstärkeri och högtalare. Klart man kan höra skillnader för att det inte blir exakt samma signal men man kan ju gissa om det är live eller CD som spelar.

Inspelningenskvaliteten gör mycket mycket mer än man tror. Jag fick nöjet att lyssna på en Studio Blue inspelad jazz-låt (ej någon av deras kommersiella) spelat hemma hos Morello genom BW802. Äktheten, klarheten och närvaron i ljudet var som att lyssna efter att ha tvättat en riktigt skitig glasruta. Hade lust att kasta hela min skivsamling efter detta.

Just samma inspelning, berättade Herr Morello, att han faktiskt fick Brystonsteget att klippa vid en baskaggetransiet, då via hans egna högtalare. Det lät väl starkt men ändå inte så öronen trillade av (illa lät det alltså inte), utan bara riktigt live. Efteråt var dammkåpan som skyddar talspolen i basen ganska varm. .

Nåja. Jag vet att en del här har lyssnat på Studio Blue inspelat material, men för dem som inte har det, är det klart rekommenderat.

T



"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:21:07  Show Profile Send Flint a Private Message
Magnuz
quote:
Just det förresten, huvudanledningen till att jag intresserar mig för (i möjligaste mån) transparent utrustning är att jag spelar in en del själv och helst vill att det ska låta som jag tänkt. Om sedan andra tycker att det inte svänger, att man inte kan höra var musikerna står, att bakgrunden inte är tillräckligt "svart" eller vad det nu kan vara bryr jag mig inte så mycket om.

Jag spelar också in mig själv. Jag kan också avslöja att jag är en bedrövlig sångare men en sjujävla gitarrist. Om jag spelar in min vackra stämma och lyssnar på den utan åtgärd så låter den pyton men efter en rejäl basavskärning, komprimering och ett måttligt reverbpålägg så är det nästan så att jag accepterar mig själv. Mick är en gammal Milab DC73 48V kondensator och micksteg ett eget bygge med trafo på ingången. Det där med originaltrogenhet tycker jag därför är nys. Ljudet ska bara helt enkelt låta bra och måste rättas att passa in i sitt sammanhang.
Har du en liknande eller annan uppfattning?

Edited by - Flint on 2003/06/12 20:38:39
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:34:33  Show Profile Send Flint a Private Message
Thomas A
Kan du fixa mig ett smakprov från inspelningen du nämnde. Det räcker med 30sek men det bör vara i wav-format. Du kan stycka den i 5Megbitar med programmet WinRAR och maila mig på min hemadress. Vi kan göra upp detaljerna i privat mail via internposten. Jag är nyfiken på ljudkvaliteten från Studio Blue.

Edited by - Flint on 2003/06/12 20:50:54
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:17:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Magnuz
quote:
Det närmaste man kan komma vore väl att lyssna på musikerna som spelar samtidigt som man spelar in och därefter lyssna på inspelningen. Jag har dock svårt att tro att det går att spela in så pass bra med normal utrustning att det blir svårt att skilja från originalet.

Ja frågan är då om du ska inta rollen mick ute bland publiken där du satt eller mick 25cm från saxofontratten. Det gör en satans skillnad i intryck. Det jag menar är vilken ljudbild vill vi ha? Allt beror på vart örat befann sig när det hörde det som det hörde. Att det ska var så svårt att inse att det aldrig går att återskapa en inspelning till 100%. När vi spelar upp den är det en ny situation i en ny miljö och inte minst en ny stämmning. Min tes är att det ska låta så bra som möjligt i den nya situationen och inte att det måste låta likt originalet för hur det lät i original beror på vart du eller jag befann oss i lokalen. Var du sen förkyld och hade nedsatt hörsel så har vi en till parameter att ta hänsyn till. Glöm det...

Edited by - Flint on 2003/06/12 21:20:38
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:31:11  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag verkar ha fått tyst på den här tråden.
Normalt sett brukar det bli tvärs om.
Moderater, om ni vill dämpa en tråd så skicka in mig.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:34:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Flint,

svårt just nu.

Jag har inte CDn själv och jag måste nog be upphovsmannen om tillåtelse. Men jag ska göra mitt bästa för att få tag i en snutt musik. Kan inte skicka så stora filer via hotmail, men kanske via bredbandsadressen.

Jag hör av mig om jag får tag på nåt.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:36:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kanske vore en bra idé för Studio Blue att lägga ut korta snuttar av några låtar på hemsidan?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:43:06  Show Profile Send Flint a Private Message
Thomas A
"Kanske vore en bra idé för Studio Blue att lägga ut korta snuttar av några låtar på hemsidan?"
Klart att det är. Dom, vi som är ute efter en viss kvalitet kan avgöra det på 10sek. resten är bara upprepning eller bekräftande. Ungefär som hifidemo. Låter det inte bra efter 20sek så låter det inte bra efter tre minuter heller.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:52:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Å andra sidan kanske det inte spelar sååå stor roll för dem då de i första hand bedriver utbildning av studiotekniker och producerar mkt lite musik. Hade de haft en massa olika plattor så, men omdömena om de som finns är ju inte helt dåliga

http://www.studioblue.se/pressbranch.html

http://www.studioblue.se/cd.html



T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:57:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Är det ABF,TBV eller något annat studieförbund som driver den? I så fall behöver dom väl inte sträva efter kvalitet. Då är ju lönen/räkningarna betald med kommunala/statliga medel i alla fall.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  22:06:21  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Flint, allt står på hemsidan. Det är en tvåårig linje, man har rätt att få studiestöd. Men utbildningen kostar en massa verkar det som...



T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:04:59  Show Profile Send Flint a Private Message
OK
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:10:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ja, hur bra var den nu egentligen, Denon 625

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ...............

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 24 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000